Διχάζει η σκέψη για αγορά ακινήτου στο κέντρο της Γλυφάδας

Γλυφάδα

ΠΡΑΣΙΝΟ ΠΑΝΩ ΠΑΡΚΙΝΓΚ ΚΑΤΩ

ΜΙΑ ΚΙΝΗΣΗ ΔΥΟ ΛΥΣΕΙΣ. Πόσο εύκολο είναι να υλοποιηθεί;

Έρχεται ξανά στην επικαιρότητα, σχεδόν ένα χρόνο μετά, το ζήτημα εξεύρεσης θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της Γλυφάδας. Η κατάσταση που επικρατεί καθημερινά, ανεξαρτήτως αν τα μαγαζιά και οι επιχειρήσεις είναι σε λειτουργία ή όχι, κάνει την όσο το δυνατόν γρηγορότερη εξεύρεση λύσης, επιτακτική. Όσοι επισκέπτονται το κέντρο της πόλης δεινοπαθούν στο να βρουν μια θέση και να εξυπηρετηθούν για τις καθημερινές τους ανάγκες αλλά και τις διεξόδους αναψυχής. Στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τετάρτης 15 Μαρτίου, η Δημοτική Αρχή έφερε εκ νέου θέμα την «Τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου στο Ο.Τ. 55Α και το χαρακτηρισμό του οικοπέδου επί της συμβολής των οδών Γρ. Λαμπράκη – Κύπρου – Ηούς σε χώρο πρασίνου με υπόγειο χώρο στάθμευσης» και άνοιξε ξανά τη συζήτηση ενημερώνοντας για τα σημεία προόδου. Τι συζητήθηκε και πως ψηφίστηκε στο ρεπορτάζ του «Π».

Την εκ νέου λήψη απόφασης για τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Γλυφάδας στο ΟΤ 55Α και τον χαρακτηρισμό του οικοπέδου επί της συμβολής των οδών Γρ. Λαμπράκη – Κύπρου – Ηούς σε χώρο πρασίνου με υπόγειο χώρο στάθμευσης, καθώς και την αναστολή έκδοσης των οικοδομικών αδειών και εργασιών για ένα έτος, εισηγήθηκε ο Αντιδήμαρχος Καθημερινότητας και Πόλης Γιάννης Σκαλτσάς. Το ανωτέρω οικόπεδο επιφανείας 2.145 μ2 περίπου είναι δισγωνιαίο, βρίσκεται κοντά στο εμπορικό κέντρο της πόλης, έχει ικανοποιητική επιφάνεια και σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους κοινόχρηστους χώρους της περιοχής θα αποτελέσει σημαντικό πνεύμονα πρασίνου. Επιπλέον μπορεί στο οικόπεδο να κατασκευαστεί υπόγειος χώρος στάθμευσης ο οποίους θα αποφορτίσει την επιβαρυμένη κυκλοφοριακά περιοχή, θα διευκολύνει την μετακίνηση κατοίκων και επισκεπτών του εμπορικού κέντρου και θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων και των επαγγελματιών της περιοχής.

Συμπληρώνοντας τα λεγόμενα αυτά ο Δήμαρχος Γιώργος Παπανικολάου τόνισε ότι δεν υπάρχει άλλο ακίνητο που να πληροί τις προυποθέσεις στην περιοχή και παράλληλα με τη διαδικασία της απαλλοτρίωσης προχωρούν και την τροποποίηση του ρυμοτομικού προκειμένου να προλάβουν οποιαδήποτε εξέλιξη. «Το ιδιοκτησιακό καθεστώς έχει πλέον ξεκαθαριστεί και έχουμε ήδη μιλήσει με την ιδιοκτήτρια εταιρεία η οποία ενδιαφέρεται να το πουλήσει», είπε χαρακτηριστικά.

Στις τοποθετήσεις που ακολούθησαν ο π. Αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Παναγιώτης Γιάχος αιτιολόγησε ότι είναι σύμφωνος με την αγορά του, όμως η προσφυγή που είχε στο παρελθόν καταθέσει είχε να κάνει με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε. Επίσης, έθεσε ερώτημα κατά πόσο έχουν αξιοποιηθεί οι μελέτες που έκανε για την ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο της πόλης και για τις θέσεις στάθμευσης έμπροσθεν του Δημαρχείου Γλυφάδας η Δημοτική Αρχή στην τρέχουσα θητεία. Τόνισε δε ότι στην περίπτωση που προχωρήσει η αγορά με εξωφρενικά ποσά θα πρέπει το θέμα να συζητηθεί εκ νέου.

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ανατροπή στη Γλυφάδα» Τάσος Ταστάνης μίλησε με τη διπλή του ιδιότητα. Αυτή του δημοτικού συμβούλου και του αρχιτέκτονα μηχανικού και τόνισε ότι «η πόλη έχει εκτοπίσει τον άνθρωπο από το κέντρο. Για να γίνει μια περιοχή βιώσιμη και όχι κυκλοφορίσιμη, θα πρέπει οι γειτονιές να μετατραπούν σε έναν μικρόκοσμο. Η αγορά αυτή δεν είναι πρωτοποριακή, έξυπνη και δεν αποτελεί λύση. Το κυκλοφοριακό στη Γλυφάδα απαιτεί μελέτη, σχεδιασμό και αναζήτηση λύσης», είπε χαρακτηριστικά. (σ.σ. το πλήρες κείμενο της τοποθέτησής του δημοσιεύεται στο τρέχον φύλλο).

Ο επικεφαλής της παράταξης «Η Γλυφάδα γυρίζει σελίδα» Στέλιος Θεοδοσόπουλος τόνισε ότι είναι υπέρ των υπογείων πάρκινκ και ζήτησε να αξιοποιηθούν λύσεις που δε θα επιβαρύνουν το Δήμο με έξοδα για να αγοράσει ακίνητα. Επίσης, θύμισε ότι ο εκεί χώρος είχε πολλά υπόγεια ύδατα και θα χρειαστεί ειδικές μελέτες και δαπανηρές για να δουν πως μπορεί να κατασκευαστεί.

«Δεν ξέρουμε αν θα είναι δωρεάν ή με αντίτιμο η στάθμευση», είπε μεταξύ άλλων ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Αλέξης Στεφανίδης εξηγώντας ότι η εισήγηση της δημοτικής αρχής δεν εξασφαλίζει τέτοια ζητήματα και άρα αναζητείται περαιτέρω έρευνα και από τις δύο πλευρές.

Ο Δήμαρχος εξήγησε ότι η δημοτική αρχή δε βρίσκει σύμφωνη τη χάραξη του Τραμ και θα ήταν προτιμότερο στη θέση του να υπήρχε ένας ποδηλατόδρομος. Τόνισε ότι με το σκεπτικό ότι αναπτύσσεται το Ελληνικό και επεκτείνεται το μετρό θα πρέπει να προβλέψουν νέες θέσεις στάθμευσης. «Η λύση των υπόγειων θέσεων είναι προτιμότερη των υπέργειων», είπε και επεσήμανε ότι αναμένουν χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για το σχέδιο συνολικής ανάπλασης της έκτασης μπροστά από το Δημαρχείο της πόλης που θα προβλέπει εκτός από θέσεις στάθμευσης και ένωση με την παραλία.

Τελικά το θέμα πέρασε κατά πλειοψηφία με τη Διοίκηση να υπερψηφίζει και τους Τ. Ταστάνη και Στ. Σκαμπαρδώνη να ψηφίζουν Κατά, τους Στ. Θεοδοσόπουλο, Γ. Τζούβελη και Π. Γιάχο να ψηφίζουν Λευκό και τον Αλ. Στεφανίδη να απέχει.

Σε μια πόλη άρρωστη από κυκλοφοριακή συμφόρηση, είναι τα υπόγεια γκαράζ το φάρμακο;

  • Τοποθέτηση του Αρχιτέκτονα Μηχανικού και Επικεφαλής της Παράταξης «Ανατροπή στη Γλυφάδα» Τάσου Ταστάνη

Συζητάμε πάλι, ένα πολύ σοβαρό θέμα που αφορά την κατασκευή υπόγειου γκαράζ στην συμβολή των οδών Κύπρου και Λαμπράκη που θα καθορίσει για πολλά χρόνια το μέλλον της πόλης μας

Θα τοποθετηθώ και θα μιλήσω όχι μόνο με την ιδιότητα του Δημοτικού συμβούλου αλλά και με την επιστημονική μου ιδιότητα, την πολύχρονη ιδιότητα του Αρχιτέκτονα Μηχανικού.

Η Δημοτική αρχή βλέπω ότι συνεχίζει να έχει την τάση για δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης κάτω από πλατείες και ελεύθερους χώρους. Η αιτία ασφαλώς βρίσκεται στην ανάγκη να βρεθούν λύσεις στα οξύτατα προβλήματα στάθμευσης και στο κυκλοφοριακό κομφούζιο που παρατηρείται στην πόλη της Γλυφάδας και ιδιαίτερα στη περιοχή της κάτω Γλυφάδας. Τα τελευταία χρόνια δυστυχώς η πόλη έχει εκτοπίσει από το κέντρο της προσοχής της τον άνθρωπο και τις κοινωνικές του ανάγκες, αντικαθιστώντας τον με το αυτοκίνητο. Δυστυχώς, η κάθε σύγχρονη πόλη όπως και η Γλυφάδα αναπτύσσεται και αναδιαμορφώνεται με τέτοιον τρόπο ώστε να εξυπηρετεί τα αυτοκίνητα. Η κατασκευή υπόγειων γκαράζ σε δημόσιους χώρους πρωτοεμφανίστηκε στη χώρα μας περίπου το 2000 (20 υπόγεια γκαράζ με 15.000 θέσεις στάθμευσης). Δυστυχώς η μέχρι σήμερα εμπειρία μας από τη χρήση των πλατειών για τη δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, πράσινη πλατεία και υπόγεια πάρκινγκ είναι δύο έννοιες εντελώς ασύμβατες!

Οι αιτίες είναι προφανείς:

1. Υπάρχουν μεγάλες τεχνικές δυσκολίες για την εγκατάσταση πράσινου στην επιφάνεια των υπόγειων πάρκινγκ. Τέτοιες είναι προβλήματα στεγανοποίησης, η ανάγκη εξαερισμού, το πάχος του εδαφικού επιφανειακού καλύμματος, η απαιτούμενη μεγάλη στατική ενίσχυση της κατασκευής κλπ. Για να επιλυθούν όλα αυτά τα προβλήματα απαιτείται μεγάλη οικονομική δαπάνη αλλά και συνεχής συντήρηση, γεγονός που είναι απαγορευτικό για τους επενδυτές. Η εναλλακτική χρησιμοποίηση γκαζόν δεν προσφέρεται γιατί, προκειμένου να συντηρηθεί, απαιτείται μεγάλη ποσότητα νερού που δημιουργεί άλλου είδους προβλήματα. Τελικά σαν τελευταία λύση, και μόνο μετά από μεγάλες κοινωνικές πιέσεις, στις περισσότερες των περιπτώσεων χρησιμοποιείται κινητό πράσινο σε ζαρντινιέρες έτσι ώστε να καλυφθούν οι αντιαισθητικές μετασκευασμένες πλατείες( όπως η Πλατεία Ομονοίας στην Αθήνα). 

 2. Αρχιτέκτονες, Πολεοδόμοι, Χωροτάκτες Συγκοινωνιολόγοι, Περιβαλλοντολόγοι, Γεωπόνοι, συμφωνούν ότι τα υπόγεια γκαράζ διαταράσσουν τη σχέση αέρα-εδάφους-υπεδάφους, την ισορροπία του υδροφόρου ορίζοντα και αυξάνουν τα πλημμυρικά φαινόμενα (το νερό, που κινείται ελεύθερα κάτω από την πόλη και ρυθμίζει τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, χάνει τη ροή του γύρω από κατασκευές πλέον των δέκα μέτρων βάθους με άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση της θερμοκρασίας στις περιοχές γύρω από το υπόγειο γκαράζ). Ταυτόχρονα, τα υπόγεια γκαράζ λειτουργούν και σαν βιομηχανίες ρύπων βενζολίου και μολύβδου, επιβαρύνοντας έτσι την ήδη επιβαρημένη ατμόσφαιρα. Κατασκευάζονται σε ελεύθερους δημόσιους χώρους, τους οποίους τους περιορίζουν και τους υποβαθμίζουν λόγω των αναγκαίων επιφανειακών εγκαταστάσεών τους(είσοδοι-έξοδοι, ανελκυστήρες, εξαερισμοί). Επιπλέον στην οροφή τους μπορεί να αναπτυχθεί μόνο χαμηλή βλάστηση και καυτά πλακόστρωτα, πάνω από ένα τεράστιο όγκο από τσιμέντο θαμμένο στο έδαφος, όπως μια γάστρα που βράζει θαμμένη στο χώμα μέσα σε καυτή χόβολη! 

3. Οι εργασίες κατασκευής συνήθως αποφασίζεται να υλοποιηθούν με αυτοχρηματοδότηση, προκειμένου να εξευρεθούν τα αναγκαία κεφάλαια. Ο ιδιώτης επενδυτής αναλαμβάνει συνεπώς και την εκμετάλλευση του έργου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Είναι επομένως ολοφάνερο πως ο ιδιώτης, δεν έχει κανένα λόγο να ξοδέψει χρήματα για κάθε είδους, κατά τη γνώμη του, διακοσμητικές και αισθητικές παρεμβάσεις.

Τελικά είναι τα υπόγεια παρκινγκ η λύση!?

3. Αυτό που έχει αποδειχθεί είναι ότι το κίνητρο για τη δημιουργία υπόγειων γκαράζ δεν είναι η ανακούφιση του προβλήματος της στάθμευσης αλλά η εκμετάλλευση μιας ακόμα δυνατότητας οικονομικού κέρδους από την εκμετάλλευση της πόλης, που θυσιάζει το ελάχιστο πράσινο που έχει απομείνει και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της στα συμφέροντα κάποιων ιδιωτών. Τα υπόγεια γκαράζ δεν λύνουν τελικά τα προβλήματα στάθμευσης και ως εκ τούτου το κυκλοφοριακό πρόβλημα σε μια πόλη! Η βασική αιτία γι’ αυτό είναι ότι ο αριθμός αύξησης των οχημάτων είναι τόσο μεγάλος που οποιαδήποτε σημερινή κατασκευή έχει πολύ μικρό ορίζοντα εφαρμογής πριν τελικά κορεστεί! Άλλωστε η δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης σχεδιάζεται συνήθως κοντά σε εμπορικά κέντρα ή οργανωμένους χώρους διασκέδασης και η λειτουργία τους τελικά εξυπηρετεί την προσωρινή στάθμευση των επισκεπτών και πελατών έναντι ακριβού αντιτίμου, και όχι την στάθμευση των περιοίκων. Μάλιστα η δημιουργία τους τελικά επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την κυκλοφοριακή συμφόρηση γύρω από την πλατείας λόγω της μεγάλης προσέγγισης των ξένων στην περιοχή οχημάτων που επιθυμούν να σταθμεύσουν στο υπόγειο παρκινγκ.

Μελέτες των συγκοινωνιολόγων τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στις ΗΠΑ, θεωρούν ότι τα συγκεκριμένα έργα όχι μόνο δεν δίνουν λύση στο πρόβλημα αλλά το διογκώνουν, καθώς ένα υπόγειο γκαράζ προσελκύει 5 έως 10 φορές περισσότερα αυτοκίνητα από όσα μπορεί να φιλοξενήσει!!! Για παράδειγμα, ένα υπόγειο γκαράζ 600 θέσεων θα προσελκύει ημερησίως σύμφωνα με τις μελέτες, στην καλύτερη περίπτωση, 3000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 600 θα παρκάρουν στον υπόγειο σταθμό, ενώ τα υπόλοιπα 2400 θα αναζητούν αγωνιωδώς θέσεις στάθμευσης στους γύρω δρόμους επιβαρύνοντας κυκλοφοριακά την περιοχή! Φανταστείτε τι πρόκειται να γίνει στην χειρότερη προβλεπόμενη περίπτωση όταν 6000 αυτοκίνητα(10 φορές την χωρητικότητα του γκαράζ σύμφωνα με τις μελέτες) προσεγγίσουν την περιοχή προκειμένου να βρουν τον πολυπόθητο χώρο στάθμευσης! 

Χρειάζονται τεράστια οικονομικά κονδύλια για την σωστή τεχνική τους υλοποίηση!

Όσοι επισκέπτονται συχνά την Αθήνα έχουν προσωπική εμπειρία επί του θέματος. Μήπως στις περιοχές που έχουν ολοκληρωθεί τέτοια έργα, π.χ. στην Πλατεία Κάνιγγος, στη Ριζάρη, στο Νοσοκομείο Παίδων, στου Φίξ, βρίσκεις να παρκάρεις στους γύρω δρόμους ή μήπως λόγω αυτών των έργων έχουν ελευθερωθεί τα πεζοδρόμια; Συν τοις άλλοις, είναι και ακριβή για τους οδηγούς η στάθμευση σε τέτοιου είδους υπόγεια γκαράζ. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το τέλος στάθμευσης σε καθένα από αυτά τα γκαράζ διαμορφώνεται, προς το παρόν, σε 6 Ευρώ για την πρώτη ώρα, από 1 Ευρώ για κάθε μια από τις επόμενες δύο και από κει και μετά σε 0,5 Ευρώ για κάθε επιπλέον ώρα! Δηλαδή στο οκτάωρο, ένας εργαζόμενος θα είναι υποχρεωμένος να πληρώνει ούτε λίγο ούτε πολύ 10,5 Ευρώ την ημέρα!!! 

Τα παραδείγματα για όσες πλατείες στην Αθήνα χρησιμοποιήθηκαν για υπόγειες εγκαταστάσεις είτε σταθμών του Μετρό, είτε υπόγειων χώρων στάθμευσης είναι χαρακτηριστικά και άκρως διαφωτιστικά!

Η Πλατεία Ομονοίας, κάτω από την οποία έχουν γίνει οι εγκαταστάσεις του ομώνυμου σταθμού του Μετρό. Η τελική της ανάπλαση αποτελεί ένα ανοσιούργημα!

Η Πλατεία Κοτζιά. Κάποτε κατάφυτη και πανέμορφη, σήμερα μετά το πέρας των εργασιών του υπόγειου χώρου στάθμευσης, αποτελεί μια ακαλαίσθητη, μια αντιαισθητική τσιμεντένια έκταση με θερμοαπορροφητικές πλάκες!

Η Πλατεία Κοραή. Κάποτε μια πανέμορφη πλατεία με πολλά δένδρα και συντριβάνι. Σήμερα, μετά τις υπόγειες εργασίες του σταθμού Μετρό, είναι ένας τσιμεντένιος πεζόδρομος, όπου ξεπροβάλλουν οι εντελώς άκομψες και ξένες με το περιβάλλον πυρομοειδείς κατασκευές εξαερισμού, με ελάχιστο έως καθόλου πράσινο!

Η Πλατεία Κλαυθμώνος. Κάποτε ήταν κατάφυτη. Σήμερα, μετά την κατασκευή του υπόγειου γκαράζ, έχει πολύ λίγα δένδρα περιφερειακά και ελάχιστο γκαζόν!

Για να γίνει ελκυστική μια περιοχή θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να γίνει βιώσιμη και όχι το αυτοκίνητο να κινείται ανετα.

Η εν λόγω πρόταση για την κατασκευή υπόγειου γκαράζ στην συμβολή των οδών Κύπρου και Λαμπράκη προτείνεται ως πρωτοποριακή και έξυπνη λύση για τα προβλήματα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στη πόλη της Γλυφάδας . Στην πραγματικότητα, ούτε πρωτοποριακή είναι, ούτε έξυπνη και σίγουρα δεν αποτελεί λύση.
Τα κυκλοφοριακά προβλήματα του Δήμου Γλυφάδας απαιτούν μελέτη, σχεδιασμό και αναζήτηση λύσης για τον περιορισμό της αυξημένης υπερτοπικής κυκλοφοριακής κίνησης και αντιμετώπισης των προβλημάτων στάθμευσης στις περιοχές που αυτά είναι οξυμένα.
Βιώσιμη κινητικότητα δεν σημαίνει διευκόλυνση και αύξηση της χρήσης του ΙΧ, αλλά περιορισμό του, καθώς και διασφάλιση χώρου στον πεζό πολίτη για ασφαλή και άνετη προσπέλαση στο πολεοδομικό κέντρο της πόλης. Και τελειώνοντας να πω ότι πρόσφατα προχωρήσατε και υλοποιήσατε μελέτες για ΣΒΑΚ στη Γλυφάδα , αναρωτιέμαι άραγες τι λένε οι μελετητές και συνάδελφοι μου για όλη αυτή την κατάσταση και κατά ποσό συνάδουν με αυτά που προτείνουν

Για όλα αυτά λοιπόν αλλά και για τόσα άλλα που θα θέλαμε να αναδείξουμε για αυτό το πολύ σοβαρό θέμα που οι συνέπειες του θα σημαδέψουν αρνητικά την φυσιογνωμία της Γλυφάδας και θα ακυρώσουν στη πράξη την βιώσιμη αστική κινητικότητα η παράταξη μας η Ανατροπή στη Γλυφάδα καταψηφίζει το θέμα.

Τάσος Ταστάνης

Αρχιτέκτονας

Επικεφαλής της Δημοτικής παράταξης «Ανατροπή στη Γλυφάδα»

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 18 Μαρτίου 2023]