«Αισθάνομαι ότι το παιδί μου είναι θλιμμένο το τελευταίο διάστημα. Πώς μπορώ να το βοηθήσω;»

Απόψεις Υγεία

Γράφει η  Παναγιώτα ΚοβάνηΨυχολόγος, MSc. Ψυχική Υγεία Παιδιών και ΕφήβωνΟικογενειακή Συμβουλευτική & Ψυχολογική Υποστήριξη παιδιών-εφήβων

Ως γονέας, είναι χρήσιμο να γνωρίζετε τη διαφορά μεταξύ χαμηλής/κακής διάθεσης και αισθήματος κατάθλιψης.

Εάν το παιδί σας έχει κακή διάθεση, μπορεί να αισθάνεται πιο λυπημένο, ανήσυχο, κουρασμένο ή θυμωμένο από ό,τι συνήθως, αλλά να αισθανθεί καλύτερα μετά από μερικές ημέρες ή εβδομάδες. Μπορεί επίσης να αρχίσει να αισθάνεται καλύτερα πολύ γρήγορα αφού κάνει μικρές αλλαγές στη ζωή ή τη ρουτίνα του– για παράδειγμα αφού επιλύσει μια διαφωνία με έναν φίλο, τελειώσει μια αγχωτική εργασία στο σχολείο ή αρχίσει να κοιμάται καλύτερα.

Όταν ένας νέος έχει κατάθλιψη, η θλίψη και τα δυσφορικά συναισθήματα δεν αλλάζουν ούτε εξαφανίζονται με τον καιρό. Αυτά τα συναισθήματα μπορεί να γίνουν έντονα και να τους εμποδίσουν να κάνουν ή να απολαμβάνουν πράγματα που κανονικά θα έκαναν. Όταν ένα νέο άτομο το βιώνει αυτό, είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει την κατάσταση χωρίς επιπλέον βοήθεια και υποστήριξη.

Ωστόσο, εσείς σαν γονείς υπάρχουν αρκετά πράγματα τα οποία μπορείτε να κάνετε.

1. Προσπαθήστε να ξεκινήσετε μια συζήτηση για να δείτε τι συμβαίνει.

Μπορείτε να ξεκινήσετε με το να τους ενημερώσετε ότι έχετε παρατηρήσει ότι δεν φαίνονται πολύ χαρούμενοι τελευταία, εκφράζοντας τις ανησυχίες σας με φροντιστικό τρόπο και χωρίς κριτική.

2. Ακούστε προσεκτικά αυτά που θα σας πουν και προσπαθήστε να είστε υποστηρικτικοί.

Προσπαθήστε να μην κάνετε πολλές ερωτήσεις ή να βρείτε γρήγορες λύσεις. Δείξτε ενσυναίσθηση για το πώς νιώθουν και θυμηθείτε ότι έχουν πάρει ένα ρίσκο ανοίγοντας μαζί σας μια συζήτηση. Προσπαθήστε να μην το παίρνετε προσωπικά εάν είστε στο άκρο του θυμού, της απογοήτευσης και της λύπης, καθώς συχνά είναι ένα σημάδι του πόσο πολύ σας εμπιστεύεται το παιδί σας, όταν μπορεί να εκφράσει αυτά τα συναισθήματα μαζί σας. Ωστόσο, είναι απολύτως κατανοητό αν αυτό μερικές φορές σας είναι δύσκολο να το διαχειριστείτε ως γονιός.

3. Εάν δεν θέλουν να σας μιλήσουν, μπορείτε να τους ενθαρρύνετε να μιλήσουν σε κάποιον άλλο ή σε κάποια γραμμή υποστήριξης.

4. Εάν δεν θέλουν να σας μιλήσουν εκείνη τη στιγμή μπορείτε να προσπαθήσετε μια άλλη μέρα.

Οι νέοι συχνά δυσκολεύονται να ανοιχτούν για το πώς αισθάνονται επειδή δεν θέλουν να ανησυχήσουν ή να στενοχωρήσουν κανέναν. Ενημερώστε τους ότι είστε εκεί όταν θα είναι έτοιμοι να μιλήσουν και ότι θέλετε να ακούσετε το πώς νιώθουν.

5. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να ασχοληθούν με δραστηριότητες που τους αρέσουν

Πολύ προσεκτικά παρακινήστε τα να αρχίσουν να ασχολούνται με δραστηριότητες και πράγματα που τους αρέσουν. Αυτά μπορεί να είναι κάποιο άθλημα, το να ακούσουν μουσική, κάτι δημιουργικό όπως η ζωγραφική, η παρακολούθηση μιας ταινίας, η ανάγνωση ενός αγαπημένου βιβλίου ή η βόλτα μαζί σας.

6. Να τα καθησυχάσετε και να τα κάνετε να αισθανθούν ασφάλεια.

Υπενθυμίστε τους ότι τα αγαπάτε, ότι αυτά τα συναισθήματα δεν θα διαρκέσουν για πάντα και ότι μπορείτε να βρείτε υποστήριξη για να τα βοηθήσετε να αισθανθούν καλύτερα.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 24 Σεπτεμβρίου 2022]