Γνωριμία με την Προγεννητική Αγωγή – Η Πρόεδρος του Σωματείου «Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής» κ. Ιωάννα Μαρή αποκλειστικά στον ΠΑΛΜΟ

Επικαιρότητα Συνεντεύξεις

Τι είναι; – Σε ποιους απευθύνεται; – Γιατί ανακλήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας;

Σάλος προκλήθηκε τις προηγούμενες ημέρες σχετικά με το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Σεξουαλικότητα – Γονιμότητα – Γονεϊκότητα: μια αδιαχώριστη ενότητα» το οποίο και απεσύρθη ύστερα από απόφαση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που το είχε εγκρίνει. Η Πρόεδρος του Σωματείου «Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής» κ. Ιωάννα Μαρή, σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στον «ΠΑΛΜΟ» εξηγεί τις πτυχές αυτού του προγράμματος και το πώς έφθασε ο φάκελος του προγράμματος μέχρι το ΙΕΠ, και είχε πρωτοεγκριθεί για το σχολικό έτος 2020-21.

Συνέντευξη στην Έφη Φιλιπποπούλου

[Π]: Ποιο είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα Γυμνάσια της Προγεννητικής Αγωγής;

Τι πρεσβεύει; Και γιατί ανακλήθηκε;

ΙΩΑΝΝΑ ΜΑΡΗ: Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα, με τον τίτλο «Σεξουαλικότητα, Γονιμότητα, Γονεϊκότητα, μια αδιαχώριστη ενότητα», στηρίζεται στην βασική γνώση, που κάθε νέος πρέπει να έχει: ότι ο ρόλος του πατέρα και της μητέρας, στον οποίο προχωρούν οι περισσότεροι νέοι σήμερα, αποτελεί το θεμέλιο μιας κοινωνίας που ευημερεί, διότι οι νέοι ανατρέφουν τους αυριανούς πολίτες. Κι αυτούς τους θέλουμε πρώτα απ’ όλα είναι υγιείς, ευφυείς, και κοινωνικούς, ειρηνικούς, με αγάπη προς τον συνάνθρωπο.

[Π]: Όλα αυτά, σχετικά με την υγεία και τις αξίες δεν μπορούν να τα μάθουν οι νέοι αργότερα;

Ι.Μ.: Το πρόγραμμα βασίζεται στις σύγχρονες έρευνες Ιατρικής, Ψυχολογίας, Βιολογίας, Γενετικής, Επιγενετικής των τελευταίων τουλάχιστον 50 ετών, σύμφωνα με τις οποίες, κατά τους εννέα πρώτους μήνες της ζωής, δηλαδή κατά την ενδομήτρια ζωή, τίθενται οι αληθινές βάσεις, τα θεμέλια της υγείας και ευεξίας του νέου ανθρώπου, στο φυσικό, ψυχικό και πνευματικό επίπεδο.

Οι νέοι, μέλλοντες γονείς είναι οι πρώτοι παιδαγωγοί του παιδιού τους πριν από την γέννησή του και είναι χρήσιμο να μάθουν ήδη από το σχολείο γι’ αυτόν τον σπουδαίο ρόλο τους.

[Π]: Τόσο νωρίς πρέπει να μάθουν;

Ι.Μ. Η ηλικία γάμου, κατά τον Αστικό μας κώδικα, ορίζεται στα 18 έτη, δηλαδή αμέσως μετά το σχολείο ορισμένοι μπορεί να θέλουν να δημιουργήσουν οικογένεια. Προπαντός όμως, σύμφωνα με ιατρικές στατιστικές έρευνες, η μεγάλη παθογένεια της εποχής μας: σοβαρές ασθένειες νεογνών, εκ γενετής 18%, (που δεν γίνονται όλες γνωστές, διότι πολλές αντιμετωπίζονται με διακοπή της κυήσεως), και παιδική παχυσαρκία, διαβήτης 1, καρδιοπάθειες και η σοβαρή στην εποχή μας έλλειψη γονιμότητας των νέων, αλλά και η αξιακή σύγχρονη κρίση, οφείλονται στην ενδομήτρια εποχή και σε συνήθειες των νέων που αρχίζουν από την νεαρή, σχολική ακόμη ηλικία, όπως κάπνισμα, αλκοόλ, χρήση ουσιών, κακή διατροφή, σε μολύνσεις σαλπίγγων και αμβλώσεις σε κορίτσια 14-16 ετών. Έτσι βλάπτουν, έως εμποδίζουν την γονιμότητά τους.

Η κάθε φάση της ζωής επηρεάζει την επόμενη.

Γι’ αυτό θεωρήσαμε αναγκαίο να ενώσουμε με την γονεϊκότητα, που είναι το κύριο θέμα μας, τα προηγούμενα στάδια της γονιμότητας και της αγωγής υγείας, από την σχολική ηλικία. Ο αμερικανός βιολόγος επιγενετιστής, καθηγητής dr Bruce Lipton αναφέρει: «οι νέοι, μέλλοντες γονείς, είναι αρχιτέκτονες της νέας γενιάς επείγει αυτό να το μάθουν».

[Π]: Σε ποιους απευθύνεται το πρόγραμμά σας;

Ι.Μ.: Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς, Διευθυντές και καθηγητές των γυμνασίων της χώρας, οι οποίοι πρώτα θα δέχονταν μια γρήγορη γνώση του θέματος από τα 3 videos κι έπειτα, θα δέχονταν μια ευρύτερη γνώση, από το βιβλίο που θα τους στέλναμε και μετά από επικοινωνία μαζί μας για τυχόν διευκρινίσεις, θα έλυναν τυχόν απορίες τους. Όσοι επέλεγαν το πρόγραμμα, θα το δίδασκαν στους μαθητές τους, όπως εκείνοι έκριναν, και επιλέγοντας τις γνώσεις που τους ενδιέφεραν για το μάθημά τους. Αν δεν τους άρεσαν ορισμένα μέρη του υλικού μας, απλά θα το άφηναν στην άκρη. Αυτή είναι η δομή ενός τέτοιου προγράμματος επιλογής, που δεν μετέχει στην υποχρεωτική παιδεία.

[Π]: Μπορείτε να μας πείτε συνοπτικά σε τι συνίσταται η προγεννητική αγωγή;

Ι.Μ.: Πρώτα-πρώτα στην συνειδητοποίηση του σπουδαίου ρόλου της πατρότητας, μητρότητας και σε απλούς κανόνες μιας θετικής ζωής, χρήσιμης για όλους, όπως:

Να γίνει η ένωση του ζευγαριού με αγάπη, τρυφερότητα, και επιθυμία να αποκτήσουν ένα παιδάκι υγιές και όμορφο, σε σώμα και ψυχή,

Μα το υποδεχθούν στην εγκυμοσύνη με χαρά και ενθουσιασμό,

Να τρέφονται και να ζουν υγιεινά, αποφεύγοντας ζάχαρη, γλυκά, οινόπνευμα, τσιγάρο και τοξικά ποτά, να κάνουν καθημερινά περίπατο,

Να το χαϊδεύουν και να του μιλούν με αγάπη,

Να εύχονται να έχει αρετές και χαρίσματα,

Να θαυμάζουν το Ωραίο, στη φύση, στην Τέχνη, στη Ζωή,

Να ακούν μελωδική, απαλή μουσική, να τραγουδούν,

Να καλωσορίσουν την γέννηση του παιδιού που ήλθε στην οικογένειά τους, να το θηλάσει η μητέρα με αγάπη.

[Π]: Πόσο χρήσιμη νομίζετε ότι αυτή η γνώση θα είναι για τους νέους;

Ι.Μ.: Οι νέοι θα αισθανθούν μια νέα συνειδητοποίηση, αισιοδοξία και υπερηφάνεια ότι, ανεξάρτητα από το επάγγελμά τους και το εισόδημά τους είναι πάντως πολύ σπουδαίοι παράγοντες της κοινωνίας: αφού από εκείνους εξαρτάται αν θα βαδίσουμε με σύνεση, αγάπη, ειρήνη και δημιουργικότητα… Τα παιδιά τους θα τους ευγνωμονούν σ’ όλη τους την ζωή!

Συγχρόνως θα σκεφθούν και θα αξιολογήσουν την καθημερινή τους ζωή, θα προσέξουν την διατροφή τους, θα αποφύγουν τυχόν συνήθειες καπνίσματος ή άλλες… και θα σεβασθούν ο καθένας, κορίτσι και αγόρι, τον ρόλο του άλλου φύλου, που αργότερα θα είναι μητέρα και πατέρας.

[Π]: Νομίζετε ότι η Προγεννητική Αγωγή είναι χρήσιμη για τον τόπο μας;

Ι.Μ.: Είναι προτεραιότητα. Πάντα θεωρούμε ότι τα παιδιά αποτελούν το μέλλον μας. Πρέπει όμως να τους δώσουμε γνώσεις, εφόδια, ώστε να μάθουν πώς να ασκήσουν τον σπουδαίο ρόλο τους.

Η Προγεννητική Αγωγή θα προωθήσει την Υγεία του λαού, την Οικονομία της χώρας και τις Αξίες Ζωής και το σοβαρό δημογραφικό μας πρόβλημα.

Ο καθηγητής κ. Γ. Χρούσος, Ομ. καθ. Παιδιατρικής και Ενδοκρινολογίας, Παν/μίου Αθηνών και επικεφαλής της Εφηβικής υγείαςUNESCO σε άρθρο του στην Καθημερινή αναφέρει: «Για την πρόοδο της οικονομίας είναι ανάγκη η χώρα να επενδύσει στην παιδεία, αρχίζοντας από την εγκυμοσύνη, με βάση την αποδεδειγμένα τεράστια σημασία της εμβρυϊκής ζωής στην μετέπειτα ψυχική και πνευματική υγεία ενός ανθρώπου» «Η επένδυση στην εγκυμοσύνη και προσχολική ηλικία είναι εκ των ων ουκ άνευ μιας κοινωνίας» «Για να αναστραφεί η αξιακή κρίση πρώτο μέλημα είναι η σωστή ενημέρωση των γονέων»

[Π]: Υπάρχουν άλλες χώρες που έχουν δεχθεί τέτοια προγράμματα;

Ι.Μ.: Βεβαίως, η Αγγλία. Στην Αγγλία το 2014 τα κόμματα υπέγραψαν «Κοινή Συμφωνία, με τον τίτλο: «Οι χίλιες και μία κρίσιμες μέρες- Η σημασία της ηλικίας από την σύλληψη έως τα 2 χρόνια.» Ανέλαβαν κοινή εκστρατεία με σκοπό να προωθήσουν μέτρα ενημέρωσης των ζευγαριών, μελλοντικών γονέων, και προστασίας της προγεννητικής και πρώιμης μητρότητας, ώστε να βελτιώσουν την Δημόσια Υγεία και την Οικονομία της χώρας τους.

[Π]: Γιατί το Υπουργείο ανακάλεσε το πρόγραμμά σας;

Ι.Μ.: Θεώρησαν ότι δεν είναι επιστημονικό να μιλάμε για αγωγή πριν από την γέννηση! Αγνοήθηκε ολόκληρη η επιστήμη της Επιγενετικής και σειράς άλλης επιστημόνων πάνω στο θέμα αυτό.

Βέβαια, το θέμα είναι περίεργο για εκείνον που το πρωτακούει… αλλά πριν αποφανθεί κάποιος μπορεί να ρωτήσει, να ζητήσει εξηγήσεις, να πληροφορηθεί…

Θεώρησαν επίσης ότι προβάλλουμε απόψεις αντιφεμινιστικές και αναχρονιστικές… Πού τις είδαν.

[Π]: Λάβατε μετά τον ντόρο που προκλήθηκε ενθαρρυντικά και υποστηρικτικά μηνύματα από φορείς, γονείς κλπ;

Ι.Μ.: Πρώτα-πρώτα είχα ήδη λάβει αιτήματα από σχολεία που είχαν εκφρασθεί θετικά υπέρ του προγράμματος (με e-mail) και το είχαν επιλέξει. Έκτοτε έλαβα και λαμβάνω συνεχώς μηνύματα έκπληξης και θερμής υποστήριξης.

[Π]: Πως προέκυψε η αρχική συνεργασία και έγκριση με το Υπουργείο Παιδείας;

Ι.Μ.: Υποβάλαμε, ως Σωματείο, γραπτώς με e-mail την πρότασή μας, ήδη για το 2020-2021, η οποία δόθηκε, σύμφωνα με την νόμιμη διαδικασία, στο ΙΕΠ για γνωμάτευση. Έπειτα, μετά την θετική γνωμάτευση, μας κοινοποιήθηκε η έγκριση του Υπουργείου. Λόγω καραντίνας το πρόγραμμα δεν υλοποιήθηκε το έτος 2020-21 και υποβάλαμε εκ νέου για το έτος 2021-22. Με την ίδια διαδικασία εγκρίθηκε εκ νέου. Όλα γίνονταν διαδικτυακά και τηλεφωνικά, σε τελείως υπηρεσιακή επικοινωνία.

Είχαμε πολύ πιο πριν, και ασχέτως προς κάτι συγκεκριμένο, επισκεφθεί το Υπουργείο, που μας έστειλε στην Υφυπουργό κ. Ζαχαράκη, για να της εξηγήσουμε ότι το θέμα του Σωματείου μας μπορεί να ενδιαφέρει την Παιδεία. Καμία άλλη επαφή δεν είχαμε.

Ευχαριστώ τον Παλμό κι εσένα προσωπικά Έφη μου για την υποστήριξή σου σε μένα και στην Προγεννητική Αγωγή.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 12 Φεβρουαρίου 2022]