Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Γλυφάδα: Πατώντας πάνω στην… Ποίηση

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print
Χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό

Εναν πρωτότυπο τρόπο διάλεξε η δημοτική αρχή της Γλυφάδας για να προάγει τον πολιτισμό και δη την ποίηση. Εκμεταλλευόμενη την ανάπλαση των νησίδων της Γρ. Λαμπράκη και αφού απενεργοποίησε τις εσωτερικές θέσεις στάθμευσης που τόσο είχε ανάγκη το εμπορικό κέντρο της πόλης, είπε να μετατρέψει τον εσωτερικό χώρο σε χώρο περιπάτου και ποδηλατόδρομου. Παρόλο που η Αγγ. Μεταξά αλλά και η Γρ. Λαμπράκη έχουν μεγάλα πεζοδρόμια για περπάτημα και ποδήλατο. Έτσι μετέφερε περιμετρικά στην άνοδο και την κάθοδο της Λεωφόρου τις θέσεις στάθμευσης. Στο κέντρο της 2ης νησίδας που ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε προς χρήση τοποθέτησε με βιοκλιματικά υλικά όπως ανέφερε πινακίδες που έχουν στιχάκια ποίησης γνωστών Ελλήνων ποιητών. Επίσης έβαλε παγκάκια και πάνω σε αυτά «χάραξε» επίσης στιχάκια ποίησης. Ο Δήμαρχος Γλυφάδας χαρακτήρισε το έργο εμβληματικό τονίζοντας ότι είναι ο δρόμος «όπου η ομορφιά μιας ξεχωριστής αστικής ανάπλασης συναντά την ομορφιά του νέου ελληνικού πολιτισμού». Πατώντας όμως πάνω στα στιχάκια ή γράφοντας στα παγκάκια δεν προάγεται ο πολιτισμός μας. Ούτε με το να αγνοούνται οι δύο προτομές του Οδ. Ελύτη και του Γ. Σεφέρη που για χρόνια δέσποζαν στο κέντρο της Γλυφάδας. Ο «Παλμός» καταθέτει τη δική του πρόταση για τη δημιουργία ενός «Υπαίθριου Μουσείου Γραμμάτων και Τεχνών».


Γρηγορίου Λαμπράκη: Ο δρόμος των ποιητών και των «χαμένων» προτομών

Προσπάθεια να αναπλάσει τμηματικά το κέντρο της Γλυφάδας χωρίς να έχει βάλει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και πλάνο κάνει η Δημοτική Αρχή. Έτσι μετά την Αγγέλου Μεταξά όπου ξήλωσε και έστρωσε εκ νέου πλακόστρωτο στο τμήμα του δρόμου που διέρχεται το Τραμ, πήρε σειρά
η Γρηγορίου Λαμπράκη. Και συγκεκριμένα οι νησίδες της όπου μέχρι πρότινος λειτουργούσαν ως παρκινγκ και φιλοξενούσαν εκατοντάδες αυτοκίνητα καθημερινά. Είχαν μάλιστα χαρακτηριστικό τους γνώρισμα τους μεγάλους ευκαλύπτους και τα πέτρινα τοιχάκια.
Ο «Παλμός» σε ρεπορτάζ που είχε παρουσιάσει στο φύλλο του, που κυκλοφόρησε στις 11 Ιουλίου του τρέχοντος έτους, ανέδειξε το πως επρόκειτο να αναπλαστούν οι δύο από τις τέσσερις νησίδες αφού αυτά τα σχέδια είχαν έρθει προς συζήτηση και ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο Γλυφάδας. Τότε μάλιστα οι εργασίες είχαν ξεκινήσει από τα μέσα Ιουνίου (στις 17 Ιουνίου) ενώ το δημοτικό
συμβούλιο συνεδρίασε και αποφάσισε στις 25 ίδιου μήνα σε μια συνεδρίαση που έλαβε χώρα με τηλεδιάσκεψη απόντος των δημοσιογράφων, αφού δεν τους έχει δοθεί πρόσβαση στην πλατφόρμα αυτή.
Από τον Ιούνιο χρειάστηκαν πέντε και πλέον μήνες για να ολοκληρωθεί το έργο που είχε ξεκινήσει στη δεύτερη νησίδα παρκινγκ και συγκεκριμένα στο τμήμα που περιβάλλεται από τις οδούς Μεταξά – Λαμπράκη – Κύπρου – Λαμπράκη. Πριν μάλιστα ολοκληρωθεί και παραδοθεί σε δημόσια χρήση η δημοτική αρχή ξεκίνησε εργασίες και στο κάτω παρκινγκ (το τρίτο στη σειρά) και έχει πλέον επεκταθεί και στο 1ο που βρίσκεται στο ύψος του παιδότοπου της πλατείας Χαρίτων. Για την ώρα δεν έχει «αγγίξει» το τέταρτο και τελευταίο παρκινγκ, αν και θα έρθει και η δική του σειρά. Παρά τα μέτρα της πανδημίας με τον περιορισμό κυκλοφορίας, οι δημότες και εργαζόμενοι δυσκολεύονται να βρουν μια θέση στάθμευσης. Τα πράγματα όμως θα ήταν πολύ χειρότερα στην εύρεση μιας θέσης στάθμευσης αν κινείτο ο κόσμος κανονικά.

Το πως θα διαμορφωθούν οι χώροι δεν έχει ακριβώς γίνει γνωστό παρά τις δύο μακέτες. Για παράδειγμα η πρόχειρη μακέτα που δόθηκε στο δημοτικό συμβούλιο έδειχνε τη δεύτερη και τρίτη νησίδα μόνο και όχι το σύνολο των τεσσάρων. Επίσης, έδειχνε ότι βγαίνουν τα αυτοκίνητα από το εσωτερικό και μεταφέρονται περιμετρικά στο ρεύμα της ανόδου και της καθόδου επί της Γρ. Λαμπράκη. Δυστυχώς το έργο που μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί έχει δείξει ότι οι θέσεις είναι μικρότερες από τις προηγούμενες τόσο σε μήκος όσο και σε πλάτος και όποιος διαθέτει ένα μεγάλο αυτοκίνητο πόλης αδυνατεί να παρκάρει σε αυτές τις θέσεις.
Επίσης στη μακέτα αποτυπώνεται ότι φυτεύονται κάποια καινούργια δέντρα αλλά πόσα είναι αυτά και τι είδους και προδιαγραφών, δεν γίνεται σαφές. Και βέβαια το λυπηρό είναι ότι για να γίνει το πλακόστρωτο πεζοδρόμιο εντός των νησίδων θυσιάστηκε ευκάλυπτος! Η φωτογραφία απεικονίζει του λόγου το αληθές από την 1η νησίδα.

Οι ευκάλυπτοι που θυσιάστηκαν! (Λήψη: 4/10/2020)

Πάμε τώρα στην έκπληξη που επεφύλασσε η δημοτική αρχή για να εντυπωσιάσει στα… μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Ο δρόμος των ποιητών», λέει και εννοεί τη δεύτερη νησίδα της Γρ. Λαμπράκη, που είναι και η μόνη που έχει ολοκληρωθεί για την ώρα. Τι έκανε; Έβαλε πινακίδες – με βιοκλιματικά υλικά, όπως αναφέρει η ανακοίνωση – στο πάτωμα με στιχάκια από ποιήματα και γνωστούς ποιητές ενώ έγραψε επίσης στιχάκια στα παγκάκια που τοποθέτησε. Ο Δήμαρχος εξήρε την ιδέα λέγοντας ότι «όσοι τον περπατούν βλέπουν στο διάβα τους το μεγαλείο της ελληνικής ποίησης. Σεφέρης, Ελύτης, Ρίτσος, Καβάφης, Σολωμός, Παλαμάς, Καρυωτάκης και άλλοι σπουδαίοι. Η κληρονομιά και η περηφάνεια μας. Με στίχους στα ελληνικά και στα αγγλικά, για να διαβάζουν και να μαθαίνουν όλοι».
Θα λυπήσουμε ίσως εκείνους που ονειρεύτηκαν ότι αυτό προάγει τον πολιτισμό αν τους πούμε τα εξής..
Ο πολιτισμός δεν αναδεικνύεται πατώντας ο κόσμος σε ποιήματα, σε σκέψεις ανθρώπων και μεγάλων προσωπικοτήτων που άφησαν το σημάδι τους ανεξίτηλο σε ποιήματα και έργα. Ο πολιτισμός δεν αναδεικνύεται χαράσσοντας στο παγκάκι ένα στίχο σαν να γράφεις «Μάκης και Μαίρη ίσον Λαβ»! Έτσι δεν τιμάς τους ανθρώπους του πολιτισμού, έτσι δεν μεταδίδεις και κάνεις γνωστό τον πολιτισμό της χώρας σου.

Η πρόταση του «Π»: Ένα υπαίθριο μουσείο γραμμάτων και τεχνών

Το «εμβληματικό» έργο της δημοτικής αρχής στη 2η νησίδα της Γρ. Λαμπράκη

Πως θα μπορούσε να γίνει; Ο «Παλμός» έχει την πρότασή του και σας την μεταφέρει ευθύς αμέσως. Η Δημοτική αρχή θα μπορούσε κάλλιστα να φτιάξει το δρόμο των ποιητών κάνοντας συνολικά ένα πλάνο. Μια ομάδα επιστημόνων και εκπαιδευτικών θα όριζε ποιοι ποιητές χωρούν σε αυτές τις νησίδες καθώς και ποια έργα έπρεπε να προβληθούν. Θα έβαζε την προτομή του δημιουργού και από κάτω το βιογραφικό του στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα. Παράλληλα και το πιο γνωστό του έργο ή απόσπασμα αυτού. Οι προτομές θα μπορούσαν να είναι πάνω σε πέτρινες κολώνες και φυσικά στην αρχή και το τέλος του τμήματος αυτού θα μπορούσε να κυματίζει η ελληνική σημαία και η σημαία του Δήμου Γλυφάδας. Έτσι θα είχε δημιουργήσει ένα τουριστικό πολιτιστικό προορισμό, έχοντας ένα υπαίθριο μουσείο γραμμάτων και τεχνών.
Πως να περιμένουμε όμως κάτι τέτοιο όταν η ίδια δημοτική αρχή ξήλωσε τις δύο προτομές που υπήρχαν σχεδόν 3 δεκαετίες (από το 1998) στη συμβολή των οδών Γρ. Λαμπράκη και Μεταξά. Τα γλυπτά μνημεία του Οδυσσέα Ελύτη και του Γιώργου Σεφέρη που φιλοτέχνησε ο αείμνηστος Τάκης Παρλαβάντζας «αγνοούνται» από τα μέσα Οκτωβρίου 2019. Ο ίδιος ο Δήμαρχος στις 21 Οκτωβρίου 2019 με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχε αναφερθεί στις δύο αυτές προτομές και μάλιστα είχε γράψει χαρακτηριστικά «Πόσοι γνωρίζουν ότι στη Γλυφάδα υπάρχουν προτομές του Οδυσσέα Ελύτη και του Γιώργου Σεφέρη, σε κεντρικότατο μάλιστα σημείο; Μάλλον ελάχιστοι, γιατί είναι ουσιαστικά «εξαφανισμένες»…» Έτσι εξήγησε ότι θα της πάρει από το σημείο προσωρινά για να γίνουν τα έργα ανάπλασης καθόσον «Στέκουν σε ένα περιβάλλον που δεν τιμά ούτε τη Γλυφάδα ούτε τους δύο κορυφαίους πνευματικούς μας ανθρώπους». Στην ίδια ανάρτηση δεσμεύτηκε «σύντομα και αυτή η γωνιά της πόλης μας θα έχει την εικόνα που της αξίζει και η μνήμη Ελύτη και Σεφέρη θα τιμάται όπως αρμόζει σε έναν τόπο που σέβεται τις παραδόσεις του». Μέχρι σήμερα όμως δεν έχουμε δει να επιστρέφουν με δόξα και τιμή στο κεντρικότερο σημείο της πόλης.

INFO

Οι προτομές των Οδυσσέα Ελύτη και Γιώργου Σεφέρη που αγνοούνται από τον Οκτώβριο του 2019

Τα αποκαλυπτήρια των γλυπτών μνημείων, του Οδυσσέα Ελύτη και του Γιώργου Σεφέρη, στη μνήμη των δύο μεγάλων Ελλήνων ποιητών έγιναν την Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 1998.
Τα πραγματοποίησε ο Δήμος Γλυφάδας και η 247η Περιφέρεια του International Inner Wheel. Το γλυπτό μνημείο είναι έργο του αείμνηστου γλύπτη Τάκη Παρλαβάντζα και τοποθετήθηκε στη διασταύρωση των οδών Γρ. Λαμπράκη και Αγγ. Μεταξά.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 26 Δεκεμβρίου 2020]

Scroll to Top