Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Οι ΕΚΤΟΣ.. ΕΝΤΟΣ (οικιστές κλπ) και οι ΕΝΤΟΣ.. ΕΚΤΟΣ (Προστασία του Υμηττού)

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print
Χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό

Η Δημοτική Αρχή Γλυφάδας ζητά…

Οι ΕΚΤΟΣ.. ΕΝΤΟΣ (οικιστές κλπ) και οι ΕΝΤΟΣ.. ΕΚΤΟΣ (Προστασία του Υμηττού)

Η ΣΜΠΕ για την Προστασία του Υμηττού απασχόλησε καθυστερημένα (αφού τέθηκε σε διαβούλευση από τις 16 Ιουλίου) το δημοτικό συμβούλιο της Γλυφάδας που έλαβε χώρα με τηλεδιάσκεψη στις 28 Αυγούστου. Μοναδικό θέμα της συνεδρίασης ήταν η λήψη απόφασης για τη διατύπωση γνώμης επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την Προστασία του Υμηττού από το Δήμο Γλυφάδας.
Όπως φαίνεται και στην εισήγηση της Δημοτικής Αρχής το κύριο μέλημα της είναι να προσπαθήσει με την ευκαιρία της έκδοσης νέου ΠΔ, να εντάξει εντός οικιστικού ιστού και γενικού πολεοδομικού σχεδιασμού τους εκτός σχεδίου οικισμούς όπου σήμερα παρατηρείται οικιστική πύκνωση. Ζητά δηλαδή την ένταξη στη Ζώνη ΣΤ’ των οικισμών «Ανάληψη» και «Γύρισμα» Τερψιθέας, τμήματος του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Καφεπωλών και τμήματος του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Πολιτικών Υπαλλήλων του Υπουργείου Στρατιωτικών. Ταυτόχρονα ζητά την κατάρτιση νέου Π.Δ. που θα μετατοπίζει την οριογραμμή προστασίας πέραν των περιοχών στις οποίες υπάρχουν οικισμοί. Στόχος της επίσης είναι να δημιουργήσει χώρο
πολιτιστικών εκδηλώσεων (στο παλιό λατομείο) με υπαίθριο θέατρο και δύο δημόσιες εκπαιδευτικές μονάδες γι’ αυτό ζητά την εξαίρεση των εν λόγω περιοχών από τις Ζώνες Προστασίας Α’ και Β’ του όρους Υμηττού. Οι τελευταίες αυτές κινήσεις θα γίνουν με την προϋπόθεση ότι θα ενταχθούν οι εκτός σχεδίου οικισμοί εντός του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού, αφού αυτοί είναι και οι όροι που αναγράφονται στις δωρεές που ο Δήμος έχει στα χέρια του από τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων αυτών. Μάλιστα οι δωρεές θα γίνουν χωρίς ο Δήμος να δαπανήσει επιπλέον χρήματα. Οι απόψεις αυτές ακούστηκαν κατά τη συνεδρίαση, με το δημοτικό συμβούλιο να βγάζει ομόφωνη απόφαση (με τον Σταμάτη Σκαμπαρδώνη να απέχει και τον Αλέξη Στεφανίδη να ψηφίζει Λευκό).

Η θέση της παράταξης «Ανατροπή στη Γλυφάδα» που εκφράστηκε μέσα από τον δημοτικό σύμβουλο και γραμματέα του δημοτικού συμβουλίου Σταμάτη Σκαμπαρδώνη ήταν να απέχει. Διαφώνησε επί της ουσίας τονίζοντας στην τοποθέτησή του ότι η εισήγηση του Δήμου και η ΣΜΠΕ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο το να μπορέσουν πέρα από την νομιμοποίηση των υφιστάμενων οικισμών, να υπάρξει και επιπλέον ανοικοδόμηση. Δηλαδή εκφράζουν φόβους ότι μπορεί το βουνό να χτιστεί, αφού αναφέρεται ότι αδόμητα οικόπεδα δύναται να χτιστούν. Η θέση της παράταξης είναι ότι ο Υμηττός πρέπει να προστατεύεται συνολικά και μάλιστα οι φωτιές που έχουν ξεσπάσει το τελευταίο διάστημα κάνουν πιο επιτακτική την ανάγκη προστασίας του Υμηττού. Παράλληλα, έθεσε και το χρονικό περιθώριο που θέτει η ΣΜΠΕ με τη διαβούλευση να βγαίνει μέσα στο καλοκαίρι και να διαρκεί ελάχιστες ημέρες. «Αυτοί που ικανοποιούνται είναι οι οικοπεδούχοι και όσοι έχουν ακίνητα», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεδρίαση που έλαβε χώρα με τηλεδιάσκεψη έγινε γνωστή εκ των υστέρων αφού δεν είχε αναρτηθεί ούτε στην ιστοσελίδα του Δήμου η σχετική πρόσκληση συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου όπως συνηθίζεται.
Επίσης, λόγω της περιορισμένης συμμετοχής – καθαρά από τους άμεσα ενδιαφερόμενους – δηλαδή Δήμαρχο, Αντιδημάρχους και Δημοτικούς Συμβούλους Διοίκησης και Αντιπολίτευσης αλλά και ειδικών συμβούλων του Δημάρχου κανείς άλλος δεν είχε τη δυνατότητα να συμμετέχει είτε για να ακούσει, είτε για να τοποθετηθεί επί του θέματος, όπως γίνεται στις δια ζώσης συνεδρίασης.
Η εισήγηση της δημοτικής αρχής είναι εκτενέστατη και ο «ΠΑΛΜΟΣ» τη δημοσιεύει στο τρέχον φύλλο του προς ενημέρωση του αναγνωστικού του κοινού.


Οι Θέσεις και Προτάσεις του Δήμου Γλυφάδας για τη ΣΜΠΕ για την προστασία του Υμηττού

Ι. Επί της αρχής
Όπως πολλές φορές έχουμε κάνει στο παρελθόν, ο Δήμος Γλυφάδας δηλώνει την απερίφραστη βούλησή του να επιτραπεί η δυνατότητα επέκτασης του σχεδίου πόλης της Γλυφάδας, ώστε να περιληφθούν όλες οι εκτός σχεδίου περιοχές στον Υμηττό, στις οποίες παρατηρούνται και έχουν καταγραφεί οικιστικές πυκνώσεις. Στο πλαίσιο δε της παρούσας διαβούλευσης ζητάμε κατά την διαδικασία καθορισμού της οριογραμμής προστασίας του Υμηττού να ληφθεί σοβαρά υπόψη η δεδομένη υφιστάμενη πραγματική κατάσταση της ύπαρξης επί πολλές δεκαετίες οικιστικών πυκνώσεων στις παρυφές του Υμηττού, στις εκτός σχεδίου περιοχές του Δήμου Γλυφάδας. Το ζήτημα αυτό δεν πρέπει να αγνοηθεί από καμία μελέτη και καμία νομοθετική πρωτοβουλία.
Τόσο ο Δήμος Γλυφάδας όσο και οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες των ιδιοκτησιών που βρίσκονται επί δεκαετίες στην περιοχή, είτε μεμονωμένα είτε μέσω συλλογικών φορέων που έχουν δημιουργήσει, έχουν επανειλημμένα επισημάνει το συγκεκριμένο μείζον κοινωνικό ζήτημα που τους απασχολεί και ζητούν τη λύση του.
Ο Δήμος Γλυφάδας έχει πολλές φορές επισημάνει ότι μόνο μία λύση μπορεί να υπάρξει και αυτή είναι που προτείνουμε να δοθεί στο πλαίσιο της παρούσας διαβούλευσης: Να δοθεί η δυνατότητα να ενταχθούν όλες οι περιοχές, στις οποίες υπάρχουν οικιστικές πυκνώσεις, στο σχέδιο πόλης του Δήμου Γλυφάδας, ένταξη την οποία ο Δήμος μας είναι έτοιμος να κάνει εφόσον αυτό επιτραπεί από το θεσμικό πλαίσιο προστασίας του Υμηττού. Προκειμένου δε να γίνει αυτό πρέπει να εξαιρεθούν όλες οι περιοχές που βρίσκονται στις παρυφές του σχεδίου πόλης και εμφανίζουν οικιστικές πυκνώσεις (οικισμοί Ανάληψη και Γύρισμα Τερψιθέας, τμήμα του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Καφεπωλών και τμήμα του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Πολιτικών Υπαλλήλων του Υπουργείου Στρατιωτικών) από την ένταξή τους σε ζώνες προστασίας στις οποίες δεν επιτρέπεται η οικιστική ανάπτυξη, καθώς όλες αυτές οι περιοχές συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις για να ενταχθούν στη δημιουργούμενη ζώνη οικιστικής ανάπτυξης ΣΤ. Μάλιστα ζητάμε την όσο το δυνατόν συντομότερη ολοκλήρωση της συγκεκριμένης διαδικασίας, ώστε να δοθεί στον Δήμο μας η δυνατότητα να προτείνει να εντάξει τις συγκεκριμένες περιοχές στο υπό κατάρτιση Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης μας, του οποίου επίκειται η ολοκλήρωση, ώστε να οργανώσουμε αυτές πολεοδομικά, εξοπλίζοντάς τις με τις κατάλληλες υποδομές για την άρτια οικιστική τους λειτουργία.
Ο Δήμος Γλυφάδας προκρίνει την ανωτέρω λύση, η οποία αποτελεί μονόδρομο για την αντιμετώπιση του προβλήματος που αντιμετωπίζει για πάνω από 60 χρόνια η πόλη μας, έχουν επιπλέον υπόψη και τα εξής:
(α) Οι κύριοι των ιδιοκτησιών των ανωτέρων περιοχών έχουν αποκτήσει τις ιδιοκτησίες τους με νόμιμους τίτλους και δεν είναι – ούτε πρέπει να αντιμετωπίζονται ως – καταπατητές.
(β) Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν τακτοποιήσει πολεοδομικά τις ιδιοκτησίες τους με βάση τη δυνατότητα που το ίδιο το Κράτος τους έδωσε, θεωρώντας ευλόγως ότι μέσω αυτής της θεσμοθετημένης δυνατότητας θα καταστεί εφικτή η αναγνώριση του δικαιώματός τους στην κατοικία. Σημειωτέον ότι προκειμένου να υπαχθούν στις κατά καιρούς προβλεφθείσες ρυθμίσεις τακτοποίησης – νομιμοποίησης των ιδιοκτησιών τους έχουν καταβάλει μεγάλα χρηματικά ποσά, τα οποία το Κράτος έχει εισπράξει, ενισχύοντας την ούτως ή άλλως εύλογη εμπιστοσύνη τους στο ότι θα αναγνωριστεί εν τέλει η διαμορφωθείσα από δεκαετίες πραγματική κατάσταση στην περιοχή.
(γ) Παράλληλα, η εύλογη και δίκαιη προσδοκία των κατοίκων της περιοχής ότι το Κράτος θα αναγνωρίσει το αυτονόητο, δηλαδή ότι στις παρυφές του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Γλυφάδας υφίστανται οικιστικές πυκνώσεις που θα πρέπει να ενταχθούν στον πολεοδομικό σχεδιασμό, ενισχύεται από το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες των εν λόγω κατοικιών καταβάλουν επί πολλά χρόνια στο ακέραιο τους αναλογούντες φόρους επί της ιδιοκτησίας τους. Φορολογικά αντιμετωπίζονται δηλαδή επί χρόνια ως ιδιοκτήτες κατοικιών, την ίδια στιγμή που το Κράτος συστηματικά αγνοεί την ύπαρξή τους και τις ανάγκες τους.
(δ) Εξάλλου, οι ανωτέρω ιδιοκτησίες έχουν δηλωθεί στο Εθνικό Κτηματολόγιο και έχουν καταβληθεί για τα εμπράγματα δικαιώματα επί αυτών όλα τα νόμιμα τέλη. Με την ανάρτηση των κτηματολογικών πινάκων αναγνωρίζεται η ιδιοκτησία των κατοίκων της περιοχής στις περιουσίες τους, ουδεμία δε αμφισβήτηση έχει εγερθεί από το Ελληνικό Δημόσιο, αναφορά με την κυριότητα των συγκεκριμένων ακινήτων.
(ε) Το υπό διαβούλευση σχέδιο της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει λάβει σε άλλες περιπτώσεις υπόψη αντίστοιχες πραγματικές καταστάσεις και ενόψει αυτού εισήγαγε μια νέα ζώνη προστασίας, δηλαδή τη ΣΤ’ ζώνη, η οποία δεν υπήρχε στα προηγούμενα ΠΔ. Για ποιο λόγο όμως στο υπό διαβούλευση σχέδιο εντάσσονται στην ζώνη αυτή περιοχές όπως οι περιοχές «Χέρωμα» της Βάρης, Σκάρπεζα και Κίτσι – Θήτι του Κορωπίου και όχι οι πιο πυκνές οικιστικά ως άνω περιοχές της Γλυφαδας;

ΙΙ. Οι προτάσεις του Δήμου Γλυφάδας

Με βάση τις ανωτέρω επί της αρχής σκέψεις, οι προτάσεις του Δήμου Γλυφάδας αναφορικά με την υπό διαβούλευση ΣΜΠΕ για την προστασία του Υμηττού διαμορφώνονται ως εξής:
ΙΙ.Α Να δοθεί η δυνατότητα ένταξης στο σχέδιο πόλης της Γλυφάδας των τριών οικιστικών συνόλων τα οποία χωροθετούνται στην υπό διαβούλευση ΣΜΠΕ και σχέδιο ΠΔ.
Τα τρία οικιστικά σύνολα περιλαμβάνουν τους οικισμούς «Ανάληψη» και «Γύρισμα» Τερψιθέας, τμήμα του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Καφεπωλών και τμήμα του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Πολιτικών Υπαλλήλων του Υπουργείου Στρατιωτικών, όπως φαίνεται στο χάρτη (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ).
Τα οικιστικά αυτά σύνολα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης του Δήμου Γλυφάδας, δηλαδή:
1.Δεν συμπεριλαμβάνονται στους φυσικούς οικοτόπους προστασίας του δικτύου NATURA.
2.Δεν προστατεύονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο από τη δασική νομοθεσία.
3.Οι αναφερόμενες οικιστικές ενότητες μπορούν να θεωρηθούν ως οργανωμένοι οικισμοί, εφόσον έχουν ρυμοτομηθεί, υδροδοτηθεί και ηλεκτροδοτηθεί στο σύνολό τους. Σημειώνεται επίσης ότι κατά το μεγαλύτερο τμήμα τους υφίστανται προς της θεσμοθέτησης του ΠΔ του 1978, το οποίο τους συμπεριέλαβε κατά το μεγαλύτερο τμήμα τους στη ΖΩΝΗ Β, όπως επίσης συνέβη με το ΠΔ του 2011. Το παρόν Σχέδιο ΠΔ επίσης περιλαμβάνει τις οικιστικές αυτές ενότητες κατά το μεγαλύτερο τμήμα τους στην Ζώνη Β.

Η ύπαρξη όλων των ανωτέρω προϋποθέσεων τεκμηριώνονται ως εξής:

  1. Δεν υπάρχει ουδεμία ένδειξη ή αναφορά στην ΣΜΠΕ ότι οι παραπάνω εκτάσεις περιλαμβάνονται στους φυσικούς οικοτόπους προστασίας του δικτύου NATURA, με ιδιαίτερα πολύτιμα οικολογικά χαρακτηριστικά. Επίσης επισημαίνεται, ότι οι ευρύτερες εντός Σχεδίου περιοχές των αναφερόμενων εκτός Σχεδίου εκτάσεων, (δηλαδή η ευρύτερη εντός Σχεδίου Πόλης περιοχή της Τερψιθέας σε επαφή με τις θέσεις Γύρισμα και Ανάληψη, και τα τμήματα των Οικοδομικών Συνεταιρισμών Πολιτικών Υπάλληλων και Καφεπωλών τα οποία ήδη έχουν ενταχθεί στο Σχέδιο Πόλης της Γλυφάδας με προηγούμενο Βασιλικό Διάταγμα του 1962 και το ΓΠΣ Γλυφάδας το 1993 αντίστοιχα) δεν παρουσιάζουν κατ’ ελάχιστον διαφορετικά χαρακτηριστικά φυσικών οικοσυστημάτων, όπως άλλωστε τεκμηριώνεται μέσω σειράς αεροφωτογραφιών από το 1950 και μετέπειτα από Μελέτη του ΕΜΠ.
    2.Όλες οι αναφερόμενες εκτάσεις έχουν χαρακτηριστεί ως μη δασικές μετά από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις τις οποίες αποδέχτηκε η Επιθεώρηση Δασών Αττικής και Νήσων με απόφασή της το 1991. Ο μη δασικός χαρακτήρας των εκτάσεων αυτών τεκμηριώνεται από αεροφωτογραφίες, ιδιαίτερα του 1962 και του 1978, την ερμηνεία των οποίων ανέλαβε το ΕΜΠ, το οποίο συνέταξε και σχετική Μελέτη. Σημειώνεται επίσης ότι κατά την αρχική αγορά των εκτάσεων στις θέσεις Ανάληψη και Γύρισμα, αλλά της έκτασης των Οικοδομικών Συνεταιρισμών Πολιτικών Υπάλληλων Υπ. Στρατιωτικών και Καφεπωλών, το Υπουργείο Γεωργίας ενέκρινε με σχετικές αποφάσεις την κατάτμηση και πώληση τους, ενώ έγινε άρση αναδάσωσης με Βασιλικό Διάταγμα, όπου απαιτείτο.
    3.Οι αναφερόμενες οικιστικές ενότητες διαθέτουν πλήρως ανεπτυγμένο ρυμοτομικά δίκτυο το οποίο, στις θέσεις Ανάληψη και Γύρισμα, είναι στο μεγαλύτερο μέρος του ασφαλτοστρωμένο. Η ρυμοτόμηση των περιοχών αυτών έγινε αμέσως μετά την αρχική αγορά τους, και στις περιπτώσεις των Οικοδομικών Συνεταιρισμών, τη σύσταση του Συνεταιρισμού και αναπτύχθηκε/βελτιώθηκε σύμφωνα με τους ρυθμούς οικοδόμησης των περιοχών. Το μεγαλύτερο μέρος της οικοδόμησης έγινε κατά τις δεκαετίες 1960-1970, οπότε και συνδέθηκαν και εξυπηρετούνται από δίκτυα κοινής ωφέλειας (ύδρευση, ηλεκτρικό, τηλέφωνο) και υπηρεσίες του Δήμου Γλυφάδας (αποκομιδής απορριμμάτων). Η οικοδόμηση του μεγαλύτερου όγκου των υφιστάμενων σήμερα οικιστικών ενοτήτων στην εκτός Σχεδίου περιοχή, μπορεί να τεκμηριωθεί από αεροφωτογραφίες τις οποίες συνέλεξε και ερμήνευσε το ΕΜΠ. Σήμερα στις περιοχές αυτές καταγράφονται περίπου 250 κατοικίες. Όλες οι υφιστάμενες κατοικίες χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία, οι δε ιδιοκτήτες του κατέχουν έγγραφα νομιμοποίησης αυθαιρέτων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Όλες οι ιδιοκτησίες των αναφερόμενων περιοχών έχουν καταχωρηθεί στο Κτηματολόγιο. Σημειώνεται επίσης ότι όλες οι αναφερόμενες οικιστικές ενότητες έχουν δημιουργηθεί σε κατάλληλες για οικιστική ανάπτυξη θέσεις, με κλίσεις εδάφους έως 15%, ενώ δεν διέρχονται από αυτές ρέματα, και είναι περιοχές αμιγούς κατοικίας, στην πλειονότητά τους, με χαμηλά ύψη κτιρίων (μονώροφα ή διώροφα). Επισημαίνεται ότι οι αναφερόμενες περιοχές παρουσιάζουν όμοια γεωμορφολογικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά με τις συνορεύουσες περιοχές οι οποίες είναι ενταγμένες στο Σχέδιο Πόλης, και δεν προκύπτει κανένα πραγματικό στοιχείο το οποίο αιτιολογεί τις ιδιαίτερα αυστηρές νομικές δεσμεύσεις που επιβλήθηκαν καταρχήν με το ΠΔ του 1978 και μετέπειτα με το ΠΔ του 2011 και με το παρόν υπό διαβούλευση νέο ΠΔ για την προστασία του Υμηττού.
    Με βάση τις ανωτέρω παρατηρήσεις ως προς την συνδρομή των προϋποθέσεων και την τεκμηρίωση της συνδρομής αυτών ο Δήμος Γλυφάδας επαναλαμβάνει και με αυτή την αφορμή την πάγια βούλησή του να του δοθεί η δυνατότητα να εντάξει τα ως άνω οικιστικά σύνολα στο σχέδιο της πόλης ως περιοχές αμιγούς κατοικίας, με ιδιαίτερα ήπιους όρους δόμησης, όπως Συντελεστή Δόμησης 0,6 και μέγιστο ύψος δύο ορόφων (7,5 μ.), ούτως ώστε να εκπονηθεί στη συνέχεια πολεοδομική μελέτη για τον καθορισμό περαιτέρω όρων δόμησης, καθώς και την χωροθέτηση Κοινόχρηστων και Κοινωφελών λειτουργιών πόλης.
    Σημειώνεται ότι ο Δήμος Γλυφάδας έχει στην κατοχή του όλα τα απαραίτητα έγγραφα τα οποία θεμελιώνουν όσα αναφέρονται ανωτέρω, σχετικά με την κάλυψη των κριτηρίων ένταξης των προτεινόμενων περιοχών στην Ζώνη ΣΤ’, ενώ με αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, από το 1976 είτε έχει εγκρίνει την προτεινόμενη από το ΥΔΕ επέκταση Σχεδίου Πόλεως στην περιοχή αυθαιρέτων Τερψιθέας (απόφαση ΔΣ104/1976 – θέσεις Ανάληψη και Γύρισμα) είτε, μετά το 1978, έχει κατ’ επανάληψη ζητήσει τροποποίηση του Διατάγματος του 1978 και του 2011 ώστε να ενταχθούν στο Σχέδιο Πόλης οι υφιστάμενες εκτός Σχεδίου οικιστικές ενότητες θέσεις Γύρισμα και Ανάληψη, και τα τμήματα των Οικοδομικών Συνεταιρισμών Πολιτικών Υπάλληλων Υπ. Στρατιωτικών και Καφεπωλών (αποφάσεις ΔΣ 149/78, 108/87, 102/1990, 142/1991, 300/1991, 207/1995, 83/2000, 293/2008).
    Επιπλέον επιθυμούμε να τονίσουμε ότι ο χαρακτηρισμός των προτεινόμενων περιοχών ως Ζώνη ΣΤ’, ώστε να επιτραπεί η ένταξή τους στο Σχέδιο Πόλης με περιβαλλοντικά ορθούς όρους δόμησης και πολεοδόμησης, θα επανορθώσει μια μέγιστη κοινωνική αδικία, η οποία προήλθε από την οριοθέτηση επί χάρτου των περιοχών προστασίας του Υμηττού, μη λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικιστικά δεδομένα των αναφερόμενων περιοχών. Χαρακτηριστικότατο παράδειγμα αποτελεί η γραμμή οριοθέτησης, η οποία άφησε εκτός σχεδίου το 1/3 περίπου της έκτασης των οικοδομικών συνεταιρισμών, χωρίς να υπάρχει καμία τεκμηριωμένη αιτιολογία για την απόφαση αυτή. Άλλωστε, αυτό έγινε δεκτό από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1990, μετά από γνωμάτευση του Κεντρικού ΣΧΟΠ, το οποίο αποδέχτηκε την τροποποίηση του ορίου της ζώνης Β στις περιοχές «Γύρισμα» και «Ανάληψη» και σε τμήματα των Οικοδομικών Συνεταιρισμών Πολιτικών Υπάλληλων Υπουργείου Στρατιωτικών και Καφεπωλών, ώστε να καταστεί δυνατή η ένταξη στο σχέδιο των περιοχών αυτών.

ΙΙ.Β. Να δοθεί η δυνατότητα να αξιοποιηθεί από τον Δήμο Γλυφάδας μικρή έκταση, η οποία χωροθετείται στα ΒΔ της Άνω Γλυφάδας, σε επαφή με το υφιστάμενο όριο του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης, όπως εμφανίζεται στον χάρτη.
Στην έκταση αυτή περιλαμβάνεται μη λειτουργούν λατομείο και στην παρούσα μορφή του υπό διαβούλευση Σχεδίου ΣΜΠΕ εμπίπτει στη Ζώνη Α. Το λατομείο αυτό ο Δήμος Γλυφάδας σκοπεύει να μετατρέψει σε υπαίθριο θέατρο με ελαφρά κατασκευή, για τη φιλοξενία θερινών πολιτιστικών εκδηλώσεων, για τη φιλοξενία των οποίων αυτή τη στιγμή δεν υφίσταται κατάλληλος χώρος. Το λατομείο ήδη συνδέεται με χωμάτινη οδό με το βασικό οδικό δίκτυο του Δήμου στην περιοχή της Τερψιθέας. Η προτεινόμενη τοποθεσία είναι απόλυτα κατάλληλη για το σκοπό αυτό, ενώ η ελαφρά κατασκευή του θεάτρου θα εντάσσεται αρμονικά στον περιβάλλοντα χώρο, θα εξυπηρετεί υφιστάμενες ανάγκες των κατοίκων του Δήμου και θα συμβάλλει στην βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Προκειμένου να διευκολυνθεί αυτή η προσπάθεια θα πρέπει να μεταβληθεί ο προτεινόμενος με τη ΣΜΠΕ χαρακτηρισμός της έκτασης αυτής ως Ζώνης Α’ και να οριοθετηθεί αυτή ως περιοχή, όπου επιτρέπεται η οικιστική ανάπτυξη (Ζώνη ΣΤ’), προκειμένου να μπορέσει ο Δήμος μας να αξιοποιήσει προσφορές σε γη (επί της οποία θα κατασκευαστεί το υπαίθριο θέατρο) ιδιοκτητών που προτείνουν τη δωρεά γης στο σημείο σε περίπτωσης ένταξης των υφιστάμενων οικιστικών πυκνώσεων της περιοχής στο σχέδιο πόλης. Σημειώνεται ότι στη συγκεκριμένη περιοχή ιδιοκτήτες γης με επιστολές τους που έχουν καταθέσει στο Δήμο μας δεσμεύθηκαν στη δωρεά γης προς τον Δήμο για την κατασκευή υπαίθριου θεάτρου, εφόσον σε όμορες εκτάσεις δοθεί η δυνατότητα ένταξης στη ΣΤ’ Ζώνη προστασίας.
Ενόψει αυτών προτείνουμε και ζητάμε να δοθεί η δυνατότητα οικιστικής ανάπτυξης επί έκτασης 50 στρεμμάτων όπως εμφανίζεται στο χάρτη, επί της οποίας ο Δήμος μας θα κατασκευάσει υπαίθριο θέατρο με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.

ΙΙ.Γ. Έγκριση ανέγερσης εντός Ζώνης Β δύο δημόσιων σχολικών συγκροτημάτων
Ο Δήμος Γλυφάδας έχει άμεση ανάγκη δύο (2) νέων δημόσιων εκπαιδευτηρίων για να στεγάσει το 7ο Γυμνάσιο και το 3ο Λύκειο Γλυφάδας, τα οποία στεγάζονται σήμερα σε εντελώς ακατάλληλα και ανεπαρκή ενοικιαζόμενα κτίρια. Η στέγαση των δύο σχολείων έχει αποφασιστεί ήδη από το 1998, όταν με ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας κηρύχτηκε αναγκαστική απαλλοτρίωση για λόγους δημοσίας ωφέλειας επί μας έκτασης εμβαδού περίπου 6 στρεμμάτων σε εκτός σχεδίου περιοχή στην Τερψιθέα, βόρεια του οικισμού των Καφεπωλών, για τη στέγαση του 7ου Γυμνασίου, και ομοίως, απαλλοτριώθηκε έκταση περίπου 5,5 στρεμμάτων σε εκτός Σχεδίου περιοχή της Τερψιθέας, πλησίον του λατομείου, μεταξύ των οικισμών Ανάληψη και Γύρισμα, για τη στέγαση του 3ου Λυκείου. Και τα δύο αυτά οικόπεδα έχουν πρόσωπο επί της Αγίου Νεκταρίου, η οποία αποτελεί το όριο του εγκεκριμένου Σχεδίου Πόλης, και εντάσσονται στη Ζώνη Β, τόσο κατά το ΠΔ του 2011 όσο και στο νέο, υπό διαβούλευση Σχέδιο ΠΔ.
Δεδομένης της μεγάλης ανάγκης για την εξεύρεση κατάλληλης στέγης για τη στέγαση των δύο ως άνω σχολείων προτείνουμε και ζητάμε την έγκριση κατ’ εξαίρεση της ανέγερσης των δύο δημόσιων εκπαιδευτηρίων εντός της Ζώνης Β’, όπως φαίνεται στο χάρτη.

ΙΙΙ. Συμπέρασμα

Ενόψει της εκπόνησης της αναγκαίας Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και του γεγονότος ότι ήδη από την 16.07.2020 το σχέδιο αυτής έχει τεθεί σε διαβούλευση με το παρόν υπόμνημα απόψεων ο Δήμος Γλυφάδας δηλώνει απερίφραστα τη βούλησή του να εντάξει τους οικισμούς «Ανάληψη» και «Γύρισμα» Τερψιθέας, τμήμα του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Καφεπωλών και τμήμα του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Πολιτικών Υπαλλήλων του Υπουργείου Στρατιωτικών στο Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό του και έτσι να λυθεί οριστικά μία χρονίζουσα επί πάρα πολλά χρόνια κατάσταση, για την οποία δεν ευθύνονται οι κάτοικοι της περιοχής, αλλά το ίδιο το Κράτος.
Δυστυχώς, το νομοθετικό πλαίσιο δεν επιτρέπει στο Δήμο να έχει την οποιαδήποτε ρυθμιστική πρωτοβουλία. Αντίθετα, για την λύση του προβλήματος απαιτείται κρατική και κυβερνητική πρωτοβουλία. Απαιτείται η Κυβέρνησης να εισηγηθεί την έκδοση νέου Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση, θα αναγνωρίζει ότι στις εκτός σχεδίου περιοχές έχουν αναπτυχθεί οικισμοί, στους οποίους κατοικούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια εκατοντάδες οικογένειες και θα δίνει τη δυνατότητα στον Δήμο να ρυθμίσει την κατάσταση και να εντάξει την περιοχή στο σχέδιο πόλης. Απαιτείται η δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο, αφού θα λάβει υπόψη την πραγματικότητα, δηλαδή την ύπαρξη εδώ και αρκετές δεκαετίες οικιστικών πυκνώσεων στις παρυφές του Υμηττού, θα προβλέψει την εξαίρεση των εν λόγω οικιστικών περιοχών από τις νέες Ζώνες Προστασίας του Υμηττού που θα προκύψουν με το νέο Π.Δ. προστασίας.
Ενόψει όλων των ανωτέρω ο Δήμος Γλυφάδας ζητά να προβλεφθούν όσα αναφέρονται ανωτέρω, με συνείδηση της σοβαρότητας της κατάστασης, αλλά και με πλήρη επίγνωση της τεράστιας σημασίας που έχει για την τοπική κοινωνία η τυπική διευθέτηση ενός προβλήματος, που έχει ήδη λυθεί στην πράξη.
Συμπερασματικά, ο Δήμος Γλυφάδας ζητά:
(α) την ένταξη στη Ζώνη ΣΤ’ των εκτός σχεδίου οικισμών, όπου σήμερα παρατηρείται οικιστική πύκνωση, δηλαδή των οικισμών «Ανάληψη» και «Γύρισμα» Τερψιθέας, τμήματος του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Καφεπωλών και τμήματος του Οικοδομικού Συνεταιρισμού Πολιτικών Υπαλλήλων του Υπουργείου Στρατιωτικών.
(β) την κατάρτιση νέου Π.Δ. προστασίας του Υμηττού που θα λαμβάνει υπόψη την ύπαρξη οικισμών στις εκτός σχεδίου περιοχές του Δήμου μας και θα επιτρέπει την ένταξη αυτών στο σχέδιο πόλης, μετατοπίζοντας την οριογραμμή προστασίας πέραν των περιοχών στις οποίες υπάρχουν οικισμοί.
(γ) την εξαίρεση των εν λόγω περιοχών, όπου παρατηρούνται οικιστικές πυκνώσεις, αλλά και των εκτάσεων στις οποίες ο Δήμος σκοπεύει να δημιουργήσει χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων (παλιό λατομείο) και να κατασκευάσει σχολικές μονάδες, από τις Ζώνες Προστασίας Α’ και Β’ του όρους Υμηττού.
Τέλος, ζητάμε από το Κεντρικό Κράτος να μην κλείσει ακόμα μια φορά τα μάτια στην υφιστάμενη πραγματική κατάσταση, αγνοώντας και με τον τρόπο αυτό διαιωνίζοντας ένα πρόβλημα που υφίσταται στην περιοχή μας επί πολλές δεκαετίες και το οποίο τείνει να λάβει εκρηκτικές διαστάσεις.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 5 Σεπτεμβρίου 2020]

Scroll to Top