Μένουμε Σπίτι: 5 τρόποι για σωματική & ψυχική ευεξία

Ζούμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση που έχει επιφέρει μεγάλες αλλαγές στη ζωή μας. Καλούμαστε να περνάμε τις περισσότερες ώρες στο σπίτι και οι εξωτερικές μας δραστηριότητες έχουν προσωρινά περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό. Η αλλαγή της γνώριμης δομής της μέρας μπορεί να προκαλέσει ποικίλα συναισθήματα. Από τη μια μεριά, κάποιοι μπορεί να νιώθουν ότι δεν έχει σκοπό η μέρα κι ότι έχουν πέσει σε αδράνεια, ενώ κάποιοι άλλοι μπορεί να νιώθουν ότι το πρόγραμμά τους είναι πιο φορτωμένο από ποτέ. Ειδικότερα, οι μητέρες έχουν τη φροντίδα των παιδιών όλη τη μέρα και τις δουλειές του σπιτιού, χωρίς μάλιστα τη βοήθεια που είχαν πριν από άλλους.

Σαν αποτέλεσμα, όλοι βιώνουμε μια απώλεια του προηγούμενου τρόπου ζωής, γεγονός που ενδεχομένως δημιουργεί ένα αίσθημα απώλειας ελέγχου και διαταράσσει τη συναισθηματική μας ισορροπία. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε καλή ψυχολογία, παρά τις συνθήκες που επικρατούν. Η ψυχολογική μας κατάσταση έχει τεράστια επίδραση στη σωματική μας υγεία. Όσο καλύτερα νιώθουμε, τόσο περισσότερο ισχυροποιείται το ανοσοποιητικό μας και βελτιώνεται η υγεία μας.

Επικεντρωθείτε σε αυτά που μπορείτε να ελέγξετε

Το να επικεντρωθείτε στις πλευρές της ζωής σας που μπορείτε να ελέγξετε θα βελτιώσει τη διάθεσή σας και θα σας ανακουφίσει. Κάντε μία λίστα με όλα όσα βρίσκονται στον έλεγχό σας και θα εκπλαγείτε με το πόσα πράγματα θα ανακαλύψετε. Ένα από αυτά που μπορείτε να ελέγξετε μπορεί να είναι κάτι τόσο απλό, όσο η καθημερινή φροντίδα του εαυτού σας.

Σε μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις και αλλαγές, το να φροντίζετε τον εαυτό σας είναι από τα βασικότερα πράγματα που χρειάζεται να κάνετε για τη διασφάλιση της συναισθηματικής σας ισορροπίας. Δεν πρόκειται για κάτι εγωιστικό, αλλά για κάτι που θα ενισχύσει την ανθεκτικότητά σας, ώστε να είστε σε θέση να στηρίξετε τον εαυτό και τους γύρω σας.

Πώς μπορείτε να φροντίσετε τον εαυτό σας

  1. Δημιουργήστε μια νέα δομή καθημερινότητας

Προκειμένου να είστε καλά ψυχολογικά, είναι απαραίτητο να νιώθετε δημιουργικοί και παραγωγικοί, ακόμη και αν δεν έχετε τη δυνατότητα να πάτε στη δουλειά σας ή δεν εργάζεστε. Αφιερώστε λίγο χρόνο να κάνετε έναν προγραμματισμό της ημέρας και της εβδομάδας σας, που θα συμπεριλαμβάνει όχι μόνο τις απαραίτητες υποχρεώσεις, αλλά και χρόνο για χαλάρωση και ψυχαγωγία.

  • Τρώτε υγιεινά

Αυξήστε την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, τροφών που περιέχουν ω3 λιπαρά και βιταμίνες D και B, προκειμένου να βοηθήσετε το σώμα σας να παραμένει υγιές και δυνατό. Περιορίστε την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και λιπαρά. Εκτός από τη σωματική υγεία, πολυάριθμες έρευνες έχουν αποδείξει ότι η σωστή διατροφή βελτιώνει αισθητά και τη διάθεση. Χρειάζεται προσοχή στις ποσότητες φαγητού που καταναλώνετε αυτή την περίοδο που κινείστε λιγότερο, ώστε να μην πάρετε παραπάνω κιλά.

  • Ασκηθείτε τακτικά

Η τακτική σωματική άσκηση βοηθά στην καταπολέμηση του άγχους και επηρεάζει θετικά την ψυχολογία, καθώς μειώνει την κορτιζόλη, την ορμόνη του στρες και παράγει ορμόνες που σχετίζονται με την ευφορία και την ευεξία, όπως τη ντοπαμίνη και τις ενδορφίνες. Η κίνηση είναι απαραίτητη μορφή εκτόνωσης της έντασης που συσσωρεύεται στο σώμα και προσφέρει αναζωογόνηση. 

Παρόλο που βρίσκεστε πολλές ώρες μέσα στο σπίτι, είναι πολύ σημαντικό να βρείτε τρόπους να ασκείστε συστηματικά. Ο πιο απλός τρόπος άσκησης είναι το περπάτημα. Εναλλακτικά, μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο μεγάλη ποικιλία προγραμμάτων γυμναστικής. Αν μένετε μαζί με την οικογένειά σας, μπορείτε να παρακινήσετε και τους αγαπημένους σας να γυμναστούν μαζί σας. Ένας άλλος ευχάριστος τρόπος άσκησης είναι ο χορός. Βάλτε την αγαπημένη σας μουσική και απολαύστε το! Αν έχετε παιδιά, μπορείτε να συνδυάσετε την κινητική δραστηριότητα με κάποιο παιχνίδι, όπως μουσικές καρέκλες.

  • Κοιμηθείτε επαρκώς με σταθερό ωράριο

Αν δεν έχετε πρωινό ξύπνημα, ίσως παρασύρεστε από την τηλεόραση ή το κινητό σας και πηγαίνετε για ύπνο πολύ αργότερα απ΄ότι συνήθως. Ωστόσο, ο ύπνος και η ψυχική  διάθεση είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ο επαρκής ύπνος έχει πολλές ευεργετικές ιδιότητες για το νευρικό σύστημα, όλες τις λειτουργίες του σώματος και του εγκεφάλου. Όταν οι ώρες ύπνου είναι περισσότερες ή λιγότερες απ΄το φυσιολογικό, προκαλούνται προβλήματα είτε στη διάθεση, είτε στην ενεργοποίηση του ατόμου κατά τη διάρκεια της ημέρας. Επίσης, η έλλειψη ύπνου επηρεάζει αρνητικά την προσοχή, τη συγκέντρωση και τη μνήμη. Καλό θα είναι να κοιμάστε και να ξυπνάτε τις ίδιες ώρες κάθε μέρα, και η διάρκεια του ύπνου σας να είναι περίπου 8 ώρες.

  • Χρησιμοποιήστε Τεχνικές Χαλάρωσης Νου & Σώματος

Όταν αντιλαμβάνεστε ότι βρίσκεστε σε υπερένταση και δυσκολεύεστε να ηρεμήσετε, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιες τεχνικές αναπνοής και χαλάρωσης. Για καλύτερα αποτελέσματα, αφιερώστε λίγο χρόνο καθημερινά εφαρμόζοντας αυτές τις τεχνικές είτε μόνοι σας, είτε επιλέγοντας καθοδηγούμενες ασκήσεις. Μπορείτε να βρείτε τέτοιου είδους ασκήσεις στο κανάλι μας στο YouΤube «Ψυχολογία για όλους».   

Τεχνικές Αναπνοής: Μια από τις πιο εύκολες και αποτελεσματικές τεχνικές μείωσης του άγχους που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε κάθε περίσταση είναι η επικέντρωση της σκέψης στην αναπνοή σας. Σε κατάσταση άγχους, η αναπνοή είναι ρηχή και γρήγορη. Για να ανακουφίσετε το άγχος, χρειάζεται να κάνετε την αναπνοή σας πιο αργή και βαθιά, καθώς έτσι μειώνονται οι παλμοί της καρδιάς, χαλαρώνουν οι μύες και διοχετεύεται περισσότερο οξυγόνο στο σώμα και το μυαλό.  

Τεχνικές Χαλάρωσης Σώματος: Χαλαρώστε σταδιακά όλα τα μέρη του σώματός σας, ξεκινώντας απ΄το κεφάλι και φτάνοντας στα πόδια.

Χρησιμοποιώντας τους παραπάνω τρόπους θα εξασφαλίσετε ψυχική και σωματική υγεία και ευεξία, ακόμα και στις αντίξοες συνθήκες αυτής της περιόδου.

Άννα Μαρία Κορομπίλια,
Κλινική Ψυχολόγος, Θεραπεύτρια Οικογένειας

Βασιλική Μπουλντούμη,
Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια

Ad