- Τι καλείται να πληρώσει ο ιδιοκτήτης;
- Ποιες είναι οι προδιαγραφές του πεζοδρομίου;
- Σε ποιους δρόμους δίνονται προτεραιότητες;
Έκπληκτοι άνοιξαν τα ειδοποιητήρια του Δήμου Γλυφάδας, οι ιδιοκτήτες των κατοικιών βάσει των οποίων οφείλουν να καταβάλουν στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου το ποσό που τους αναλογεί για την κατασκευή του πεζοδρομίου τους. Πρόκειται βέβαια για ήδη κατασκευασμένα πεζοδρόμια. Ο «Π» ανταποκρινόμενος στο πλήθος των ερωτημάτων σας, έκανε εκτενές ρεπορτάζ και σας μεταφέρει τα όσα είναι σε ισχύ για το Δήμο Γλυφάδας, τις προδιαγραφές που πρέπει να έχει ένα πεζοδρόμιο για να παρέχει ασφάλεια και συνέχεια στη διέλευση των πεζών, αλλά και το πως και ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για την κατασκευή των πεζοδρομίων. Ενός έργου με καθαρά ανταποδοτικό χαρακτήρα.
Στην διάρκεια του ρεπορτάζ μιλήσαμε με υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου, οι οποίοι μας ενημέρωσαν για την υφιστάμενη κατάσταση και έλυσαν αρκετές απορίες…
Ποιος λοιπόν έχει την φροντίδα του πεζοδρομίου; «Όλη η φροντίδα του πεζοδρομίου εναπόκειται στο μόνιμο ιδιοκτήτη. Η κατασκευή του όμως γίνεται με τις προδιαγραφές του οικείου δήμου ή κοινότητας λέει ο Νόμος. Για το Δήμο Γλυφάδας, ο πρώτος κανονισμός κατασκευής πεζοδρομίου ήταν το 1992».
Πως επιλέγεται η περιοχή στην οποία θα κατασκευαστούν τα πεζοδρόμια; «Ο Δήμος πηγαίνει σε δρόμους που δεν υπάρχει πεζοδρόμιο και δίνει προτεραιότητα στους δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας. Στη Γλυφάδα υπάρχουν βασικοί δρόμοι που δεν έχουν πεζοδρόμια».
Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται; «Αποτυπώνουμε την υφιστάμενη δομή, δηλαδή τι έχει φτιάξει ο καθένας και με βάση αυτή γίνεται κατόπιν η χρέωση στους δημότες. Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει φτιάξει το πεζοδρόμιο του σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Δήμου και το χαλάσουμε για κάποιο λόγο, ο άνθρωπος αυτός δεν το πληρώνει ξανά, γιατί εξ’ αρχής το έφτιαξε βάσει των προδιαγραφών του Δήμου. Οι περιπτώσεις που είναι πιο συχνό αυτό το φαινόμενο είναι στις νέες οικοδομές όπου μαζί με την άδεια από την πολεοδομία, ο κατασκευαστής παίρνει και τις προδιαγραφές του πεζοδρομίου. Έτσι δεν γίνεται διπλοχρέωση αλλά είναι και βατό το πεζοδρόμιο».
Τι γίνεται στις παλαιότερες κατοικίες; «Βασική προϋπόθεση να μην είναι το πεζοδρόμιο παλαιότερο της 20ετίας. Διότι αν έχει παρέλθει η 20ετία είναι αναμενόμενη η φθορά του και δικαιολογείται η επαναχρέωση. Φαινόμενο σπάνιο βέβαια στη Γλυφάδα».
Ποιες είναι όμως οι προδιαγραφές ενός βατού και με συνέχεια πεζοδρομίου; «Στην Τερψιθέα, που είναι μικρότερο το εύρος των πεζοδρομίων η προδιαγραφή λέει ότι 1,5 μέτρο πεζοδρόμιο πλακοστρώνεται ολοσχερώς. Δηλαδή δεν φυτεύεις στη μέση π.χ. νερατζιές για να μη μπορεί να περάσει άνθρωπος ή καροτσάκι.
Όταν όμως το εύρος του είναι 4, 5 , 6 ή και 10 μέτρα – φαινόμενο που συναντάμε στην κάτω Γλυφάδα κυρίως – ζητάει η Υπηρεσία δύο μέτρα διάδρομο κυκλοφορίας, προσβάσεις προς τα κτίσματα (πολυκατοικίες), και τα υπόλοιπα που μένουν σα νησίδες να φυτεύονται υποχρεωτικά.
Για το διάδρομο των τυφλών έχει έρθει τα τελευταία χρόνια η προδιαγραφή. Σε κάποιες χώρες δεν απαιτείται. Είναι Ελληνική προδιαγραφή. Εμείς κάνουμε και το διάδρομο στα καινούργια πεζοδρόμια, αν και κάποιες κυρίες διαμαρτύρονται ότι δεν μπορούν να περπατήσουν με τα τακούνια τους».
Και φτάνουμε στο φλέγον ερώτημα. Πως γίνεται η χρέωση; «Η χρέωση γίνεται αφού τελειώσει μια εργολαβία. Αφού παραληφθεί. Βγάζει η Τεχνική Υπηρεσία τα γεωμετρικά στοιχεία και τα στέλνει στην Οικονομική Υπηρεσία λέγοντας π.χ. ότι στην Παπανδρέου 22 χρεώνουμε τόσα μέτρα κράσπεδο και τόσα τετραγωνικά πλακόστρωσης. Αυτό που είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε επειδή είναι ανταποδοτικό έργο. Από τη στιγμή που το πεζοδρόμιο κατασκευάζει ο Δήμος, είμαστε υποχρεωμένοι να ενημερώσουμε τον ιδιοκτήτη για την δαπάνη που καταβάλαμε. Συνήθως αυτά αναγγέλλονται μέσω ανακοινώσεων των δήμων ότι ξεκινά η κατασκευή των πεζοδρομίων στην τάδε ή τη δείνα γειτονιά. Οι περισσότεροι λένε τι ωραία, αλλά δε γνωρίζουν το ανταποδοτικό χαρακτήρα.
Μάλιστα στην περίπτωση των πεζοδρομίων, έρχεται ετεροχρονισμένα το κόστος στον πολίτη, το οποίο κόστος όμως είναι επιμερισμός του πραγματικού που κατέβαλε ο Δήμος.
Δηλαδή αν έρθουμε στο δικό σας σπίτι και κάνουμε μια εργολαβία 100.000 και πάρουμε 10% έκπτωση, σημαίνει ότι θα χρεώσουμε στα σπίτια 90.000 €. Αν μια άλλη εργολαβία, 100.000 τη δημοπρατήσουμε και πάρουμε έκπτωση 50%, για ίδιο αριθμό σπιτιών θα χρεώσουμε 50.000 €. Γιατί εμείς σα Δήμος τόσα πληρώσαμε.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Δήμος δεν χρεώνει τα ρείθρα, τεχνικές εργασίες, τις εσοχές στάθμευσης, τις υδρορροές. Χρεώνει μόνο την πλακόστρωση με τη βάση της και τα κράσπεδα. Κανονικά έπρεπε να χρεώνεται το σύμπαν της εργασίας».
Υπάρχει περίπτωση η χρέωση να φτάσει και με καθυστέρηση δύο ετών; «Μπορεί να έρθει ετεροχρονισμένα, όμως δεν έχει επιπλέον χρέωση. Θα έχει την τιμή που είχε προ δύο ετών. Όσο λέει η εργολαβία. Και τώρα θα επιμεριστεί χωρίς τόκους. Αξίζει να σημειωθεί ότι το δημοτικό συμβούλιο της Γλυφάδας έχει λάβει απόφαση να γίνεται η καταβολή σε 30 μηνιαίες δόσεις».
Αυτή η διαδικασία ουσιαστικά δεν είναι εναντίον του Δήμου; «Η Υπηρεσία θα μπορούσε να βγάλει προσωρινή τιμή, και να στέλνει νωρίτερα τα ειδοποιητήρια και στο τέλος ένα εκκαθαριστικό (όπως συμβαίνει πχ με τη ΔΕΗ). Όμως εμείς περιμένουμε την οριστική, να ολοκληρωθεί όλη η διαδικασία και μετά… Αυτή η τακτική στην ουσία βαραίνει το δήμο, γιατί προπληρώνει για κάτι που θα του πάρει πολύ καιρό για να εισπράξει και σε δόσεις».
Πως μπορεί κάποιος να φτιάξει το πεζοδρόμιο του; «Έρχεστε και κάνετε αίτηση για να φτιάξετε το πεζοδρόμιο σας. Αυτές οι προδιαγραφές που σας δίνονται επέχουν και θέση αδείας με την έννοια να μη σας σταματήσει κάποιος την ώρα που κάνετε τις εργασίες. Είναι μια διαδικασία που έχει τρωτά καθώς δεν γίνεται ενιαία. Ρυμοτομίες, υψόμετρα δεν είναι σταθερά. Συναντάται μάλιστα το φαινόμενο αντί να προσαρμόζεται το σπίτι στο πεζοδρόμιο να γίνεται το ανάποδο».
Έρχονται πολίτες για να ζητήσουν από το Δήμο να φτιάξει το πεζοδρόμιο τους; «Έρχονται, γιατί έχουν πάρει προσφορά από ιδιώτη και ακούγοντας την τιμή καταφεύγουν στο δήμο. Στην Οινόης πρόσφατο παράδειγμα τους έδιναν προσφορά για 5.500 και αν το έφτιαχνε ο δήμος θα στοίχιζε 3.500 και με δόσεις. Και λένε δεν κάνετε και το δικό μας; Όμως ο Δήμος παρεμβαίνει εκεί που χρειάζεται».
Από το ρεπορτάζ του «Π» προέκυψε ότι το 98% των πεζοδρομίων δεν πληροί τις προδιαγραφές. Ο Δήμος Γλυφάδας βέβαια έχει 550 χιλιόμετρα πεζοδρομίων. Και μέχρι σήμερα έχουν φτιαχτεί τα 70! Στα άμεσα σχέδια της Τεχνικής Υπηρεσίας είναι να καταθέσει πρόταση για τα πεζοδρόμια του Δήμου Γλυφάδας που ανήκουν στην ιδιοκτησία του, προκειμένου με μια συνολική εργολαβία να φτιαχτούν και έτσι λιθαράκι – λιθαράκι να βελτιωθεί η όψη της πόλης. Άλλωστε όπως μας τόνισαν οι υπηρεσιακές πηγές «Η ουσία είναι να υπάρχει ασφαλής διέλευση και συνέχεια. Ο στόχος είναι να περπατάς από τη μια μεριά στην άλλη χωρίς εμπόδια. Αν ήταν όλα τα πεζοδρόμια φτιαγμένα θα είχε μειωθεί και αισθητά η παραβατικότητα των οδηγών των ΙΧ και όχι μόνο».
[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της ΓΛΥΦΑΔΑΣ, 28 Νοεμβρίου 2015]