Μάρκετινγκ κοινωνικής πολιτικής από την Περιφέρεια Αττικής

Του Γιώργου Λαουτάρη

 

Ζούμε αναμφίβολα σε μια περίοδο ισχνών αγελάδων, με τα οικονομικά του κράτους και κατ’ επέκταση της Αυτοδιοίκησης σε ένα πολύ κρίσιμο επίπεδο. Ουδείς μπορεί να αγνοεί την κατ’ επανάληψη έκκληση των εκπροσώπων των τοπικών κοινωνιών ότι οι δομές λειτουργούν “στο κόκκινο”. Με αυτή την έννοια, όλοι κατανοούν ότι τα περιθώρια άσκησης κοινωνικής πολιτικής στενεύουν, ανεξαρτήτως προθέσεων των δημοτικών και περιφερειακών διοικήσεων.

Η περιφερειακή διοίκηση της Αττικής όμως δεν αρκείται στη διαπίστωση της κατάστασης αυτής. Έτσι με πρόσφατη ανακοίνωσή της, ενημέρωσε ότι “ενισχύει, για πρώτη φορά, με ποσό έως 1.000.000 ευρώ σε είδη Λαϊκών Αγορών ευπαθείς κοινωνικές ομάδες”. Όπως αναφέρεται, “δρομολογείται ένα σημαντικό μέτρο κοινωνικής πολιτικής, με αποδέκτες που αναμένεται να προσεγγίσουν αριθμητικά τις 1.500 οικογένειες”, γεγονός που πιστώνεται στις “συντονισμένες ενέργειες της Αντιπεριφερειάρχη Κοινωνικής Πολιτικής, Κατερίνας Θανοπούλου και του Προέδρου της Επιτροπής Λαϊκών Αγορών, Περιφερειακού Συμβούλου Εντεταλμένου σε θέματα Λαϊκών Αγορών, Στέλιου Κοροβέση”. Στην εν λόγω ανακοίνωση μάλιστα αναφέρεται και δέσμευση της περιφερειακής διοίκησης το μέτρο “να μην το σταματήσουμε ποτέ”.

Φυσικά, τίποτε από τα παραπάνω δεν είναι ψευδές. Και πράγματι, οι 1.500 οικογένειες θα λάβουν με αυτή τη μορφή ένα σημαντικό βοήθημα στον καθημερινό Γολγοθά της διαβίωσης που ανεβαίνουν στη μνημονιακή Ελλάδα της φτώχειας και της ανεργίας. Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη όψη της είδησης. Ότι το μέτρο αυτό κοινωνικής πολιτικής της Περιφέρειας Αττικής, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια συμβατική της υποχρέωση που απορρέει από την εφαρμογή ενός νόμου του κράτους που ψηφίστηκε το 2014.

Πρόκειται για τους νόμους 4264/14 και 4328/15 που προβλέπουν ότι η Περιφέρεια μπορεί να διαθέτει ποσοστό έως 25% από το έσοδο των λαϊκών αγορών αποκλειστικά για την οικονομική ενίσχυση ανέργων, πολυτέκνων, απόρων κ.λπ. με είδη που πωλούνται στις λαϊκές αγορές. Η περιφερειακή σύμβουλος Αττικής και αρχηγός παράταξης της μειοψηφίας, Δέσποινα Κουτσούμπα, που ανέδειξε το θέμα αυτό, διερωτάται με ανακοίνωσή της: “Θα έκανε κάτι η Περιφέρεια Αττικής για το θέμα αυτό, αν δεν το προέβλεπε ρητά ο νόμος; Και από τη στιγμή που η κα Δούρου και η κα Θανοπούλου «διαφημίσουν» τα έργα τους, μέχρι αυτά να γίνουν πράξη, πόσος χρόνος μπορεί να μεσολαβήσει;”.

Το δεύτερο ερώτημα δεν είναι ρητορικό ή αόριστο. Όπως επισημαίνει η ίδια περιφερειακή σύμβουλος, άλλο ένα κονδύλι κοινωνικής πολιτικής της Περιφέρειας Αττικής, σχετικό με την παροχή τροφίμων σε αστέγους, το οποίο συζητήθηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι …μεταφερόμενο. Χρήματα που προβλεπόταν να δοθούν το 2015, πήγαν για του χρόνου: “Θα μεταφερθούν στο 2016 μαζί με τις ευχές όλων μας να φτάσουν στους αποδέκτες, γιατί οι άστεγοι ως γνωστόν δεν τρέφονται με δελτία τύπου”, όπως σχολιάζει δεικτικά η Δέσποινα Κουτσούμπα. Οι δυσκίνητοι γραφειοκρατικοί μηχανισμοί του ελληνικού Δημοσίου, που απαιτούν κάθε απόφαση να περνά από σαράντα κύματα, μεταξύ των οποίων και διαδικασίες προσφυγών, αφήνουν τέτοια ζωτικής σημασίας για κάποιους συνανθρώπους μας μέτρα, να μένουν στα χαρτιά – κυριολεκτικά: Να απομένουν δηλαδή μονάχα ανακοινώσεις προθέσεων από πολιτικά πρόσωπα με δραστήρια γραφεία Τύπου.

Η παρατεταμένη και αδιάκοπη παραμονή της χώρας μας στη μέγγενη των μνημονίων έχει επιφέρει μια στρατηγική ήττα της Αυτοδιοίκησης, που έχει σημαίνοντα κοινωνικό ρόλο. Ημίμετρα ανακούφισης των πιο φτωχών και ανακοινώσεις για μια φιλάνθρωπη πολιτική που απλώς εξαγγέλλεται κάθε φορά, δεν αλλάζουν τη ζοφερή πραγματικότητα. Απλώς τονίζουν ότι το μάρκετινγκ και η φιλοσοφία του, κυριαρχεί στην πολιτική ζωή της χώρας.

 

Νέος προϋπολογισμός γνωστές μέθοδοι

Την Πέμπτη συζητήθηκε και ψηφίστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής ο προϋπολογισμός του 2016 για τη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας. Ένας προϋπολογισμός εξ ολοκλήρου καταρτισμένος από τη νέα διοίκηση της Ρένας Δούρου. Μεταξύ των συνοδευτικών εγγράφων, περιλαμβάνεται και η Έκθεση του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, του οργάνου δηλαδή που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα καταργούσε…
Λένε ότι ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις. Και μετά από μια δικαιολογημένη περίοδο χάριτος, κανείς δεν μπορεί να κλείνει τα μάτια στην πραγματικότητα. Για να αναφέρουμε το πιο τρανταχτό παράδειγμα μεταξύ πολλών άλλων, την προηγούμενη χρονιά εξαγγέλθηκε αναμόρφωση του προϋπολογισμού και προστέθηκαν 2,7 εκατομμύρια ευρώ σε “δράσεις στέγασης και επανένταξης αστέγων” που τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. Φέτος θα αλλάξει κάτι;
Διότι η διαφήμιση ότι υφίσταται αποθεματικό της Περιφέρειας Αττικής, ύψους 370 περίπου εκατομμυρίων ευρώ, ως αποδεικτικό χρηστής διοίκησης, δεν λέει τίποτα (ή αντίστροφα λέει πάρα πολλά) αν απλώς χρησιμεύει ως διαπραγματευτικό ατού του υπουργού Οικονομικών έναντι των δανειστών…

 

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 19.12.2015]

Ad