ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ και ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ 16ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΛΥΦΑΔΑΣ
Facebook: συλλογος γονεων δεκατουεκτου δημοτικου

Κύριε Δήμαρχε, κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι,
Βρισκόμαστε σήμερα εδώ, ο Σύλλογος Γονέων και κηδεμόνων των παιδιών που φοιτούν στο 16ο Δημοτικό Σχολείο Γλυφάδας μαζί με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τους δάσκαλους τους κι εκπροσώπους από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα.
Τοποθετούμαι, ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου για κάτι αδιανόητο. Σήμερα 21/11/2025 περιμένουμε τη γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου για την κατάργηση ή συγχώνευση ή συνένωση όπως την λέτε για ν’ ακουστεί πιο ευχάριστα στ’ αυτιά μας, του σχολείου μας.
Μια συζήτηση που δεν αφορά απλώς μια υπηρεσιακή πράξη, αλλά μια απόφαση που αγγίζει την ποιότητα της εκπαίδευσης και το δικαίωμα των παιδιών μας σε ένα σχολείο που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες τους. Ίσως αναρωτηθείτε γιατί υπογραμμίζουμε την ημερομηνία. Το κάνουμε γιατί το να κλείνει ένα σχολείο σήμερα, το 2025, είναι αδιανόητο και βαθιά αναχρονιστικό.
Τις τελευταίες ημέρες, όλοι εμείς, στον αγώνα για να σώσουμε το σχολείο μας, ήρθαμε αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή αντίφαση: εστάλησαν δύο επίσημα έγγραφα από τη Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με ίδια ημερομηνία αποστολής αλλά με εντελώς διαφορετικό περιεχόμενο σε δύο διαφορετικούς παραλήπτες.
Το πρώτο διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει καμία απόφαση συγχώνευσης, σημειώνει δε ότι υπήρξε επικοινωνία με τη δημοτική αρχή και τους αρμόδιους φορείς για την διαφοροποίηση της χρήσης του χώρου του σχολείου μας.
Το δεύτερο, που φτάνει την αμέσως επόμενη ημέρα, όχι μόνο προβλέπει την κατάργηση, αλλά προτείνει και τη διασπορά των μαθητών σε όμορα σχολεία. Βέβαια, αυτή η ασυνέπεια αν και δεν είναι μια μικρή διοικητική λεπτομέρεια· είναι ένδειξη έλλειψης σοβαρότητας, έλλειψης διαφάνειας και έλλειψης σεβασμού απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα… αλλά δεν θα σταθούμε σε αυτό… Γιατί η συνέχεια επιβεβαιώνει ότι είχαν σχέδιο…
Χθες πήραμε τρίτο έγγραφο, από την ίδια υπηρεσία… που προτείνει κι αναλύει τη διαδικασία κατάργησης, ωστόσο αν το δημοτικό συμβούλιο προτείνει συγχώνευση «δεν έχει αντίρρηση»… εμείς οι γονείς λέμε ένα βροντερό ΟΧΙ και στα 2!
Δεν μπορούμε επίσης να παραβλέψουμε ότι η πορεία απαξίωσης του σχολείου δεν ξεκίνησε τώρα. Το σχολείο μας δεν εμφανιζόταν καν στις ηλεκτρονικές εγγραφές, αυτό μας κατήγγειλαν γονείς. Επιπλέον η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας δεν επέτρεψε καμία μετεγγραφή στο δικό μας σχολείο αυτή τη χρονιά. Ταυτόχρονα σημαντικές κτηριακές ανάγκες αγνοούνταν επί χρόνια, παρά τις συνεχείς αναφορές και καταγγελίες από τα ΔΣ και τους γονείς. Όλα αυτά συνιστούν μια σταδιακή στρατηγική υλοποίησης μιας προειλημμένης απόφασης.
Με πολύ ενδιαφέρον ακούσαμε την τοποθέτησή σας κυρία Καυκά… ήταν γεμάτη νούμερα… τα παιδιά μας όμως δεν είναι αριθμοί. Δεν είναι Α’ τάξη ο Κωστάκης το Νο1, η Αννούλα το Νο2… είναι άνθρωποι με συγκεκριμένες ανάγκες που εν έτη 2025 είναι αυξημένες!! Εντύπωση επίσης μας κάνει η φράση «δραματική μείωση των εγγραφών στα δημόσια σχολεία»… φοβερό δεν είναι? Γιατί άραγε γίνεται αυτό? Έχει αναρωτηθεί κανείς? Μήπως γιατί η δημόσια εκπαίδευση συνεχώς υποβαθμίζεται?? Νομίζω όλοι εδώ οι παρευρισκόμενοι γνωρίζουμε την απάντηση.
Η κατάργηση του δικού μας σχολείου δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Τα τελευταία χρόνια, σε όλη την Ελλάδα, σχολεία είτε συγχωνεύονται είτε κλείνουν, σχεδόν πάντα με την ίδια πρόφαση: την υπογεννητικότητα. Την ίδια συζήτηση είχαμε κυρία Καυκά πριν λίγες μέρες, σωστά? Αντί όμως η Πολιτεία να ενισχύει τα σχολεία για να παραμείνουν ζωντανές δομές μέσα στις γειτονιές, επιλέγει να τα συρρικνώνει. Η υπογεννητικότητα δεν μπορεί να είναι άλλοθι. Αναγνωρίζουμε ότι όντως ισχύει και είναι πρόβλημα. Ας το λύσουν οι αρμόδιοι κι η Πολιτεία. Η μείωση του μαθητικού πληθυσμού είναι ακριβώς ο λόγος που θα έπρεπε να αναβαθμίζονται οι συνθήκες μάθησης.
Μικρότερος πληθυσμός σημαίνει ευκαιρία για ποιοτικότερη εκπαίδευση, όχι ευκαιρία για μείωση τμημάτων και καταργήσεις. Είναι θλιβερό ότι σε μια εποχή που η χώρα χρειάζεται όλο και περισσότερο παιδιά με δεξιότητες, αυτοπεποίθηση και κίνητρα, σε μια εποχή που μιλάμε συνέχεια για βία και επιθετική συμπεριφορά μέσα στις σχολικές μονάδες αλλά και έξω από αυτές, να αντιμετωπίζεται η παιδεία ως «κόστος»!
Κυρίες και κύριοι,
Η εισήγηση της κυρίας Καυκά δεν λαμβάνει υπόψιν κανένα παιδαγωγικό κριτήριο. Είπατε κύριε Δήμαρχε πριν λίγες μέρες ότι η παιδαγωγική διαδικασία δεν είναι σωστή με 10 παιδιά στην τάξη… αλήθεια ποιος εκπαιδευτικός έχει αυτή την άποψη? Είπατε επίσης ότι όλοι απορούν γιατί το σχολείο μας παραμένει ανοιχτό αφού ο ελάχιστος αριθμός των παιδιών στην τάξη πρέπει να είναι 15! Τέτοια βιασύνη πια, που ούτε το προεδρικό διάταγμα 79/2017 δεν μπορέσατε να διαβάσατε για τα 6θεσια σχολεία. Εκεί δεν αναφέρεται στον ελάχιστο αριθμό παιδιών, παρά μόνο στο μέγιστο. Μας είπατε επίσης ότι είναι άδικο να είναι αυτά τα παιδιά 15 μέσα στην τάξη και άλλα πολύ περισσότερα, και η απάντησή μας είναι ότι δε θα δικαιώσουμε τα παιδιά που φοιτούν σε μεγάλα τμήματα, στερώντας από τα παιδιά του 16ου το σχολείο τους. Μέριμνα σας και υποχρέωση σαν Δήμος απέναντι στους δημότες σας είναι να πάτε στο υπουργείο Παιδείας και να πείτε όχι στα μεγάλα τμήματα και τα στριμωγμένα παιδιά για όλα τα σχολεία της Γλυφάδας και όχι να υπερασπίζεστε το κλείσιμο ενός διαθέσιμου και πλήρως λειτουργικού σχολείου! Θα έπρεπε να είστε μαζί μας και όχι απέναντι!
Και για να έρθουμε στην ουσία των πραγμάτων… Ο βασικός στόχος της εκπαίδευσης δεν είναι να γεμίσει τα σχολεία με παιδιά, αλλά να τους προσφέρει ποιοτική μάθηση. Ο καθοριστικότερος παράγοντας για μια υγιή και αποτελεσματική τάξη, είναι η δυνατότητα του εκπαιδευτικού να βλέπει και να στηρίζει κάθε παιδί. Όταν οι τάξεις υπερφορτώνονται, όταν τα σχολεία μεγαλώνουν, αυτό υποβαθμίζει την ποιότητα της διδασκαλίας, επηρεάζει τα παιδιά με μεγαλύτερες μαθησιακές ανάγκες και διαμορφώνει ένα κλίμα πίεσης και όχι δημιουργίας. Οι έρευνες είναι ξεκάθαρες: όταν το μέγεθος του σχολείου και των τάξεων αυξάνεται πέρα από ένα κρίσιμο όριο, η σχέση τους με τη μαθησιακή ετοιμότητα γίνεται απρόβλεπτη και συχνά προβληματική. Αντίθετα, οι μικρές σχολικές μονάδες, όπως το δικό μας σχολείο, προσφέρουν κάτι ανεκτίμητο: ανθρώπινες σχέσεις, προσωπική φροντίδα και πραγματική στήριξη. Οι δομές ενός σχολείου καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα των αλληλεπιδράσεων μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Όσο μικρότερες είναι οι τάξεις, τόσο πιο αποτελεσματική είναι η επικοινωνία, τόσο πιο θετικό γίνεται το συναισθηματικό κλίμα και τόσο πιο ουσιαστικές είναι οι σχέσεις. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν κάθε παιδί προσωπικά, να αναγνωρίζουν αμέσως τις ανάγκες του και να προσαρμόζουν τη διδασκαλία. Αυτό δεν είναι πολυτέλεια· είναι αυτονόητο και ο πυρήνας της μάθησης.
Επίσης θα θέλαμε να επισημάνουμε το εξής: σήμερα θα ψηφίσετε μια γνωμοδότηση κι όχι κάποια απόφαση. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί γι’ αυτά που υπόσχεστε σε περίπτωση συγχώνευσης… κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί τίποτα από αυτά που εισηγείσθε. Μόνο σε περίπτωση που αρνηθείτε την κατάργηση μπορείτε να εγγυηθείτε την ουσιαστική στήριξη των παιδιών από μεριάς σας. Και για να λέμε και την αλήθεια …η κατάργηση ενός σχολείου σημαίνει λιγότεροι εκπαιδευτικοί, λιγότερα λειτουργικά έξοδα, λιγότερο κόστος γενικότερα. Γι’ αυτό σχεδιάζετε τόσο καιρό να το κλείσετε.
Κυρίες και κύριοι,
Σήμερα η απόφαση που θα πάρετε δεν είναι τυπική. Καλείστε να πάρετε θέση για το τι είδους εκπαίδευση θέλουμε, μία εκπαίδευση μαζική, απρόσωπη και λειτουργική μόνο στη λογική των αριθμών, ή μια εκπαίδευση ανθρώπινη, ποιοτική, που βλέπει κάθε παιδί ως ξεχωριστή προσωπικότητα.
Καλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο να υπερασπιστεί το σχολείο μας. Να διακηρύξει ότι δεν αποδέχεται λογικές υποβάθμισης. Να σταθείτε δίπλα στα παιδιά μας, γιατί εμείς οι γονείς, θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας μέχρι τέλους!!!
Το 16ο Δημοτικό δεν είναι απλώς μια σχολική μονάδα. Είναι ζωντανή κοινότητα, ιστορία και μέλλον μαζί. Και το μέλλον αυτό αξίζει να προστατευτεί.
Και σας ρωτώ: Το 100% των γονέων θέλει το 16ο σε πλήρη λειτουργία. Το 80% που βαραίνει τους ώμους σας, θα κλείσει ένα σχολείο στη Γλυφάδα?
Σας ευχαριστώ.




