Εγκαίνια της Νέας Σχολικής Βιβλιοθήκης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας

Γλυφάδα

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της νέας Σχολικής Βιβλιοθήκης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας, το απόγευμα της Τετάρτης 21 Δεκεμβρίου 2022.

Στην υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου για το σχολείο, πρωταγωνιστικό ρόλο έπαιξε ο πρώην Διευθυντής του 8ου Δημοτικού Σχολείου κος Τσακιράκης Νικόλαος, ο οποίος έκοψε και την κορδέλα την ημέρα των εγκαινίων.

Την εκδήλωση πλαισίωσαν με τη μουσική και το τραγούδι τους οι καλλιτέχνες, κα Αντιγόνη Κυριακοπούλου και ο κ. Δημήτρης Κλειδάς.

Από τους διοργανωτές εκφράστηκαν θερμές ευχαριστίες στις εταιρείες LAMDA DEVELOPMENT και ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ που χρηματοδότησαν το έργο αυτό, στην κα Αλιμάρα, γονέα του σχολείου, που ήταν ο συνδετικός κρίκος, καθώς επίσης στον σύλλογο Γονέων,  τους γονείς του Δ2 τμήματος του Σχολείου και στον Δήμο Γλυφάδας που προσέφερε κεράσματα κατά το κλείσιμο της εκδήλωσης. Ευχαριστίες εκφράστηκαν και στην κα Φανή Αλεξανδρή και τον κ. Χρήστο Μαχούλη που πρόσφεραν στο σχολείο τα αυτοκόλλητα προς τη βιβλιοθήκη που υπάρχουν τόσο στα σκαλιά όσο και στους τοίχους.

Τα εγκαίνια τίμησαν με την παρουσία τους εκπροσωπώντας τη Δημοτική Αρχή η Αντιδήμαρχος Παιδείας και Νέας Γενιάς Ελένη Καράχου, η Πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής Γεωργία Βαμβακερού καθώς και οι αγαπημένοι συγγραφείς, ο κ. Στέφανος Δάνδολος, η κα Αναστασία Ευσταθίου, η κα Ασπασία Πρωτογέρου, ο κ. Σταμάτης Σκαμπαρδώνης και η κα Ζωή Φράγκου.

Μιλώντας για το εγχείρημα δημιουργίας σχολικής βιβλιοθήκης η υπεύθυνη του 8ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας Μαρία Παπαδοπούλου τονίζει στον «ΠΑΛΜΟ»:

«Αναγνωρίζοντας το πόσο περίεργοι είναι οι καιροί που ζούμε, αντιλαμβανόμαστε πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη να έχει κάθε σχολείο μια βιβλιοθήκη, η οποία αποτελεί συμπλήρωμα της λειτουργίας του σχολείου και της σχολικής ζωής.

όραμά μας και βασικός σκοπός, είναι να γίνει η σχολική βιβλιοθήκη η «ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ» με ποικιλία χρήσιμου υλικού (βιβλία γνώσεων, επιστημονικά, λεξικά, εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά ηλεκτρονικά και μη, λογοτεχνικά βιβλία, ταινίες, κλπ), έτσι ώστε να αποτελέσει σημαντικό εκπαιδευτικό παράγοντα τόσο στη διδασκαλία όσο και στην υποβοήθηση της μάθησης, αλλά και την αγωγή και την τέρψη της Ψυχής των μαθητών μας.

Η φιλοσοφία της σύγχρονης σχολικής βιβλιοθήκης συνδέεται με το μαθητοκεντρικό μοντέλο όπου ο δάσκαλος δεν είναι ο παντογνώστης αλλά ο συντονιστής και συνοδοιπόρος των μαθητών του κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας. Ο μαθητής ενισχύεται να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία της μάθησης και να έχει τη δυνατότητα να ερευνά τις ανάλογες πληροφοριακές πηγές τις οποίες είναι απαραίτητο να του τις προσφέρει η σχολική βιβλιοθήκη, να οικοδομεί  τις γνώσεις του και να αναπτύσσει την κριτική και ερευνητική του σκέψη.

Η αγάπη για το διάβασμα δεν είναι μια έμφυτη λειτουργία για κανέναν άνθρωπο, αλλά αποκτάται μέσω μιας  μακροχρόνιας και συστηματικής παιδείας που δεν έχει καταναγκαστικό και υποχρεωτικό χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι το αντικείμενο που προσφέρεται αγαπιέται μόνο όταν διεγείρει το ενδιαφέρον και προκαλεί ευχαρίστηση. Η αγάπη του  παιδιού προς το βιβλίο αποτελεί το θεμέλιο για τη δια βίου μάθηση.

«Αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη, έχεις όλα όσα χρειάζεσαι», κατά τον Κικέρωνα, αφού συνδέεται έτσι η επαφή με τη φύση και τη μαγεία της, με την καλλιέργεια του πνεύματος μέσω του βιβλίου που προσφέρει τη γνώση, το ταξίδι, το όνειρο, την ταύτιση με τους ήρωες, την αποφόρτιση από την καθημερινότητα, τη συγκέντρωση, την πληρότητα. Το βιβλίο είναι το παράθυρο στον κόσμο που σε μυεί στα μυστικά της γνώσης και σε παρασύρει στα μαγικά μονοπάτια της. Ο κόσμος των βιβλίων είναι ένας κόσμος μαγικός.

Βασικοί στόχοι μιας σχολικής βιβλιοθήκης είναι:

  • Να στηρίζει το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου και να υπάρχει αντίστοιχο υλικό για κάθε μάθημα που διδάσκεται.
  • Να στηρίζει τα ενδιαφέροντα των παιδιών που δε συνδέονται απαραίτητα με τα μαθήματα.
  • Να εμπνέει τα παιδιά ώστε να αναπτύσσουν την αγάπη τους για το βιβλίο.
  • Να καλλιεργεί τον σεβασμό στον χώρο και στα πράγματα που είναι κοινά και κοινόχρηστα.
  • Να μάθουν τα παιδιά να οργανώνονται σε ομάδες, να μελετούν, να ερευνούν, να συνεργάζονται, να σέβονται και να ακούνε τις ιδέες των άλλων και να τις συμπεριλαμβάνουν όλες, με βασική επιδίωξη όλοι να είμαστε καλά, να δημιουργούν, να δραματοποιούν, ώστε να οδηγηθούν στην ανάπτυξη των αναγνωστικών τους ενδιαφερόντων και της φιλαναγνωσίας.

Τους παραπάνω στόχους προσπαθούμε να υλοποιήσουμε στη βιβλιοθήκη μας, α) μέσω των project που υλοποιούμε (ένα project τον μήνα για κάθε τάξη που συνδέονται με το αναλυτικό πρόγραμμα),  β) μέσω του δανεισμού  και γ) της ανάγνωσης λογοτεχνικών κειμένων.

Από όλα όσα ανέφερα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε τον σπουδαίο ρόλο της σχολικής βιβλιοθήκης σε κάθε σχολική μονάδα. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση, οι βιβλιοθήκες να εμπλουτίζονται και να ανανεώνουν το υλικό τους με νέα βιβλία και όχι να αρκούμαστε στα βιβλία που μας φέρνουν από το σπίτι τους οι μαθητές μας ή στην προσφορά των εκδοτικών οίκων.

Κλείνοντας, επιθυμώ να αγγίξει τις καρδιές όλων μας η φράση του Ντιντερό που επισημαίνει ότι «ο άνθρωπος που σταματά να διαβάζει σταματά να σκέφτεται» και άρα χρειάζεται  να αναγνωρίσουμε ότι η σχολική βιβλιοθήκη , ειδικά στις μέρες μας, είναι επιτακτική ανάγκη να αποτελέσει το μέρος όπου εκεί θα χτυπά η «ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ», και θα συμβάλλει αποφασιστικά στην  καλλιέργεια της  αγάπης των παιδιών  για το βιβλίο και το διάβασμα».

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 14 Ιανουαρίου 2023]