Διατροφή και διαβήτης

Απόψεις Υγεία

 Γράφει ο Νίκος Καφετζόπουλος, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Nutribase.gr

Η διατροφή όπως και η ζωή ενός ατόμου με διαβήτη πρέπει να είναι αυτή που ακολουθούμε όλοι. Είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι πολύ ακραίοι περιορισμοί δεν είναι πάντα απαραίτητοι και με έξυπνους συνδυασμούς και μέτρο, ένα άτομο με διαβήτη μπορεί να καταναλώνει όλα τα τρόφιμα. Αντίθετα, η αποφυγή κατανάλωσης ορισμένων τροφίμων μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη ορισμένων συστατικών όπως βιταμινών και μετάλλων. Εκτός από τη διατροφή, δεν πρέπει βέβαια να ξεχνάμε τον ρόλο της άσκησης. Η άσκηση είναι ένα από τα σημαντικότερα μέτρα θεραπείας αλλά και πρόληψης του διαβήτη. Η φυσική δραστηριότητα απαιτεί από τα μυϊκά κύτταρα να κάψουν ενέργεια, συνεπώς η όποια ινσουλινοαντίσταση αντιμετωπίζεται με φυσικό τρόπο. Ο μυς ζητάει γλυκόζη για να ανταπεξέλθει, επομένως οι δίαυλοι για να περάσει η γλυκόζη μέσα στο κύτταρο, όπου θα αξιοποιηθεί για παραγωγή ενέργειας, ανοίγουν διάπλατα.

Στόχος είναι η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου διατροφής και η διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους. Σε περιπτώσεις υπέρβαρου/παχυσαρκίας, μια μικρή απώλεια βάρους της τάξεως του 5-10% μπορεί να βελτιώσει την αντίσταση στη δράση της ινσουλίνης, να μειώσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, να βελτιώσει τα λιπίδια και να μειώσει την αρτηριακή πίεση.

Μελέτες έχουν δείξει ότι η σωστή διατροφή και η απώλεια βάρους μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης – του πλέον αντιπροσωπευτικού δείκτη γλυκαιμίας – κατά 1%-2%, σχεδόν το ίδιο με τα αντιδιαβητικά φάρμακα. Ο αριθμός των γευμάτων εξαρτάται από τη συνταγογραφούμενη φαρμακευτική αγωγή και κυμαίνεται από 3 έως 5. Προτείνεται επίσης η σταθεροποίηση των γευμάτων και η αποφυγή τσιμπολογήματος. Η κατανομή των υδατανθράκων στα γεύματα, σε συνδυασμό με επιλογή υδατανθράκων χαμ. γλυκαιμικού δείκτη  είναι πολύ ωφέλιμη.

Δώστε βάση στα παρακάτω σημεία:

  • Αποφύγετε τη κατανάλωση τροφίμων που έχουν υποβληθεί σε μεγάλη επεξεργασία, όπως μαρμελάδες, κομπόστες, χυμών φρούτων και smoothies καθώς έχουν αυξημένο γλυκαιμικό δείκτη.
  • Αν ενδιάμεσα από γεύματα επιθυμείτε τη κατανάλωση φρούτου καλό είναι να συνδυάζεται με μία καλή πηγή πρωτεΐνης ή λίπους (ξηροί καρποί, τυρί, αυγό, γαλοπούλα, αβοκάντο).
  • Επιλέξτε φρούτα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.
  • Αντικαταστήστε τις πηγές επεξεργασμένων υδατανθράκων με άλλες λιγότερο επεξεργασμένες. Εκτός από τα ολικής άλεσης αρτοσκευάσματα μπορείτε επιπλέον να επιλέγετε ψωμί από αλεσμένο λιναρόσπορο ή από αλεύρι αμυγδάλου ή καρυδιού. Τα μακαρόνια και το ρύζι μπορούν να αντικατασταθούν από άλλα φτιαγμένα από αλεύρι οσπρίων που έχουν χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη.
  • Αντικατάσταση των σνακ πλούσιων σε υδατάνθρακες όπως μπάρες δημητριακών.
  • Κατά την κατανάλωση του κυρίως γεύματος να καταναλώνεται πρώτα τα λαχανικά και το κρεατικό και προς το τέλος του γεύματος τα αμυλούχα.
  • Συστήνεται αποφυγή σφολιατοειδών, γλυκών και παρόμοιων προϊόντων.
  • Επιλογή ζελέ χωρίς ζάχαρη για επιδόρπιο.
  • Τα ροφήματα με στέβια, και άλλα γλυκαντικά μπορούν να θεωρηθούν ασφαλής επιλογή.
  • Συστήνεται η κατανάλωση λαχανικών (ψητών ή ωμών) με κάθε γεύμα.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 7 Ιανουαρίου 2023]