Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ και Εκλογές – «Φοβάμαι όλα αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς εμένα…»

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print
Χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό

Σ/Ν: «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών»

  • Παρά τη διαβούλευση, με κενά και ελλείψεις το σχέδιο Νόμου για την επόμενη ημέρα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Aλλαγές στην εκλογική διαδικασία και στην εκπροσώπηση των πολιτών στα Περιφερειακά, Δημοτικά και Τοπικά Συμβούλια φέρνει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών». Το σχέδιο νόμου, που αποσκοπεί «στη θέσπιση ενός πλήρους, συστηματικού και αποτελεσματικού νομικού πλαισίου», σύμφωνα με τις προθέσεις του Υπουργού Μ. Βορίδη και του Αν. Υπουργού Στ. Πέτσα, συζητήθηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής στις αρχές της Εβδομάδας και έφερε στην επιφάνεια θετικά μηνύματα αλλά και πολλές παραλείψεις. Οι άμεσα ενδιαφερόμενοι αιρετοί, ατομικά αλλά και μέσα από τα συλλογικά όργανα που τους εκπροσωπούν, κατέθεσαν τις προτάσεις τους προκειμένου ο νέος νόμος να βοηθήσει στην κυβερνησιμότητα και να λύσει αδιέξοδα προηγούμενων νομοθετημάτων. Τόσο η ΚΕΔΕ όσο και η Ένωση Δημάρχων Αττικής παίρνουν δημόσια θέση και ζητούν την ύστατη στιγμή – πριν την οριστική ψήφισή του – να συμπεριληφθούν οι προτάσεις – προσθήκες που έκαναν. Χαιρετίζουν την προσπάθεια και επικροτούν ότι είναι σε θετική κατεύθυνση, όμως κάποιες ουσιαστικές ελλείψεις οφείλουν να ληφθούν υπόψιν από το ΥΠΕΣ. Ο «ΠΑΛΜΟΣ» σας μεταφέρει τι προτάθηκε…


ΚΕΔΕ: «Απόψεις του συνόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
οι προτάσεις που έχουν ψηφιστεί από το Δ.Σ.»

Ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας μίλησε στις 24 Μαΐου στην Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Διοίκησης της Βουλής, στη συνεδρίαση για την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών».
Ο Δημήτρης Παπαστεργίου τόνισε ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση , δίνοντας λύσεις και διεξόδους στο ζήτημα της κυβερνησιμότητας των Δήμων, που δημιούργησε η εφαρμογή της απλής αναλογικής.
Επισήμανε επίσης ότι πολλές από τις θέσεις και προτάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που προηγήθηκε, ελήφθησαν υπόψη και συμπεριλήφθηκαν στα άρθρα του νομοσχεδίου.
Παράλληλα όμως ζήτησε να συμπεριληφθούν σε αυτό και οι νέες επισημάνσεις και προτάσεις, οι οποίες έχουν ψηφιστεί από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ και αποτελούν απόψεις του συνόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στόχος αυτών των αλλαγών είναι να διορθωθούν κάποια σημεία που χρήζουν βελτίωσης, όπως π.χ. το θέμα που αφορά τη μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων, το ύψος των παραβόλων για υποβολή υποψηφιότητας που κρίνονται υπέρογκα, καθώς και ο τρόπος εκλογής των Προέδρων των δημοτικών κοινοτήτων, όπου η ΚΕΔΕ προτείνει Πρόεδρος να εκλέγεται ο πρώτος σε σταυρούς υποψήφιος του πλειοψηφούντος συνδυασμού, στην εκάστοτε Δημοτική Κοινότητα.

Ένωση Δημάρχων Αττικής: «Βελτιωτικές προτάσεις που κατατέθηκαν στη διαβούλευση αγνοήθηκαν»

Η Ένωση Δημάρχων Αττικής χαιρετίζει την κατάθεση του Νομοσχεδίου που αφορά στον εκλογικό Νόμο της Αυτοδιοίκησης για ψήφιση στη Βουλή. Ένα Νομοσχέδιο που κινείται μέσα στο πλαίσιο των βασικών αρχών που η Ένωσή μας είχε καταγράψει ως προϊόν διεργασιών στα Φόρουμ και τις Συνελεύσεις της.
Αφού διασφαλίζεται κατ’ αρχήν η κυβερνησιμότητα των Δήμων, η συσπείρωση των ομογενών τοπικών δυνάμεων, η λογοδοσία του Δημάρχου, η αξιοπιστία του υποψηφίου Δημάρχου, καθώς και η ομαλότερη λειτουργία των Δημοτικών Συμβουλίων.
Παράλληλα όμως, εκφράζει τη δυσαρέσκειά της, διότι βελτιωτικές προτάσεις που κατέθεσε στη διαβούλευση του Νομοσχεδίου αγνοήθηκαν.
Προτάσεις που ο Πρόεδρος και μέλη της Ένωσης παρουσίασαν και ανέπτυξαν προσωπικά στους αρμόδιους Υπουργούς, Μάκη Βορίδη, Στ. Πέτσα και νωρίτερα Τ. Θεοδωρικάκο, με θετική κατ’ αρχήν ανταπόκριση μάλιστα εκ μέρους τους.
Χαρακτηριστικά αναφέρουν τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, όπως κώλυμα εκλογιμότητας για το αξίωμα του Δημάρχου των εν ενεργεία Βουλευτών (εκτός εάν παραιτηθούν), καθιέρωση απλής αναλογικής στους συνδυασμούς που «επιτυγχάνουν» ποσοστό κάτω του 20% στον πρώτο γύρο και εκλέγονται ως Δημοτική Αρχή, ενίσχυση του κύρους των Δημοτικών Συμβουλίων και των παρατάξεων με αριστίνδην συμμετοχή πρώην Δημάρχων, τετραετή αντί πενταετούς θητείας για λόγους που αναλύθηκαν επαρκώς κλπ.
«Γνωρίζοντας τις διαδικασίες εντός της Βουλής για την ψήφιση του Νομοσχεδίου, δεν αναμένουμε διορθωτική κίνηση, δυστυχώς. Όμως, θα πρέπει επιτέλους ο Νομοθέτης να δίδει περισσότερη προσοχή σε παρεμβάσεις, ιδίως κατά το στάδιο της διαβούλευσης, από πρόσωπα και φορείς που και γνώση έχουν και εμπειρία, ώστε να ψηφίζεται ένας Νόμος άρτιος και προς το γενικό συμφέρον. Άλλωστε, ουδείς παντογνώστης και ουδείς αλάνθαστος», τονίζουν.

Γιάννης Σγουρός: «Έρμαιο των διαθέσεων κάθε κόμματος η αυτοδιοίκηση»

Την αντίθεσή του στο νομοσχέδιο που προωθεί η ΝΔ για την αυτοδιοίκηση, καθώς το μόνο που εξυπηρετεί είναι μικροκομματικές σκοπιμότητες, εκφράζει ο Γ. Σγουρός.
Ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής εκφράζει την οργή και την απογοήτευσή του διότι ο θεσμός της τοπικής αυτοδιοίκησης έχει γίνει απροκάλυπτα πλέον έρμαιο των διαθέσεων του εκάστοτε κόμματος που κυβερνά αφού σε κάθε εναλλαγή της εξουσίας αλλάζουν εκλογικό σύστημα, θητεία και χρόνος των εκλογών με μόνο κριτήριο το χρώμα του εκλογικού χάρτη.
Προς τούτο υπενθυμίζει ότι: ο εκλογικός νόμος έχει καταντήσει «σουρωτήρι» (από το 50%, στο 42% το 2006, μετά πάλι στο 50 % και τώρα ξανά στο 43%) και ο χρόνος της θητείας «κουρελόχαρτο» (από την 4ετή θητεία μέχρι το 2010 περάσαμε στα 3,5 χρόνια το 2011, από τα 3,5 χρόνια στην 5ετία το 2014, από την 5ετία στην 4ετία το 2019 και τώρα πάλι επανέρχεται η 5ετής θητεία).
Το μόνο που τελικά δεν αλλάζει είναι η υδροκέφαλη λειτουργία του κράτους και η γραφειοκρατία που βασανίζει τους πολίτες, τα συνεχή «ράβε ξήλωνε» στους νόμους με (ν)τροπολογίες της τελευταίας στιγμής που έχουν μετατρέψει το νομοθετικό πλαίσιο για την αυτοδιοίκηση σε «Φρανκεστάιν».
Όλες αυτές οι κομματικά ιδιοτελείς αλλαγές προσβάλλουν τη δημοκρατία μας τονίζει ο Γιάννης Σγουρός που επιμένει στην ανάγκη συνταγματικής θωράκισης της αυτοτέλειας των αυτοδιοικητικών θεσμών.
Οι λόγοι για τους οποίους διαφωνεί ο Γ. Σγουρός με το νομοσχέδιο της ΝΔ:
• Η θέσπιση της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές αποτέλεσε ένα από τα πολλά λάθη του ΣΥΡΙΖΑ. Αφενός δεν βελτίωσε την εκπροσώπηση της μειοψηφίας στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια αφετέρου όξυνε το πρόβλημα των αθέμιτων συναλλαγών κάτω από το τραπέζι με τρόπαιο την κατοχή αξιωμάτων.
• Το παράδειγμα της Περιφέρειας Αττικής όπου οι υπόγειες συναλλαγές «πήραν και έδωσαν» με αντάλλαγμα θέσεις διοίκησης είναι χαρακτηριστικό.
• Το λάθος της απλής αναλογικής η κυβέρνηση της ΝΔ προσπάθησε να το αντιμετωπίσει με επιπλέον λάθη: με τη στέρηση από το περιφερειακό και το δημοτικό συμβούλιο αποφασιστικών αρμοδιοτήτων προς χάριν της ελεγχόμενης από την πλειοψηφία οικονομικής επιτροπής. Χάθηκε έτσι η δυνατότητα ουσιαστικής διαβούλευσης μιας σειράς κρίσιμων θεμάτων από τα οικεία συμβούλια, από τα σημαντικότερα, δηλαδή όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης.
• Το λάθος αυτό ολοκληρώνεται σήμερα με την πρόταση για την κατάργηση της απλής αναλογικής και την επαναφορά μιας προβληματικής παραλλαγής του εκλογικού συστήματος που ίσχυσε για μόνη και μία φορά, στις εκλογές του 2006.
Γιατί είναι λάθος η πρόταση της κυβέρνησης;

  1. Γιατί δεν απαιτείται για την εκλογή δημάρχου και περιφερειάρχη η συγκέντρωση της απόλυτης πλειοψηφίας των εκλογέων, έστω στο δεύτερο γύρο, η οποία εξασφαλίζει στο θεσμό του δημάρχου και του περιφερειάρχη ευρύτερη πολιτική νομιμοποίηση
  2. Γιατί δίδει στο συνδυασμό που θα εξασφαλίσει απλώς τη σχετική πλειοψηφία το 60% των εδρών και μάλιστα ανεξάρτητα από τη διαφορά από τον δεύτερο σε σειρά, κατά παράβαση της αρχής της ισοδυναμίας της ψήφου
  3. Γιατί προβλέπει αδικαιολόγητα ποσοστό 3% ως «κατώφλι» εισόδου στο δημοτικό και το περιφερειακό συμβούλιο. Το «κατώφλι» στις εκλογές δικαιολογείται από την ανάγκη ύπαρξης κυβέρνησης που θα στηρίζεται σε σταθερή πλειοψηφία. Η ύπαρξη όμως σταθερής πλειοψηφίας με το προτεινόμενο σύστημα, όπως προαναφέρθηκε, διασφαλίζεται έτσι και αλλιώς με την απόδοση στον συνδυασμό που θα συγκεντρώσει τη σχετική πλειοψηφία του 43% της μεγάλης πλειοψηφίας των εδρών (60%). Προς τι λοιπόν το «κατώφλι»; Για να αποκλειστούν από τα συμβούλια οι μικρές παρατάξεις οι οποίες όμως εκφράζουν σε κάθε περίπτωση υπαρκτές πολιτικές δυνάμεις και χιλιάδες ψηφοφόρους… Σε βάρος της αντιπροσωπευτικότητας…
  4. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τη μείωση του αριθμού των εδρών των συμβουλίων, καθιστούν ακόμη δυσκολότερη τη λειτουργία της αντιπολίτευσης. Κι αυτό γιατί η μείωση των εδρών σημαίνει περαιτέρω αριθμητική μείωση των έτσι και αλλιώς ολιγάριθμών συμβούλων που εκλέγει. Αυτό θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο τη συμμετοχή της μειοψηφίας στα όργανα των δήμων και των περιφερειών
  5. Η επέκταση, τέλος, της αυτοδιοικητικής περιόδου από τα τέσσερα στα πέντε χρόνια ούτε λυσιτελής αποδείχθηκε για την ολοκλήρωση του έργου της εκάστοτε πλειοψηφίας, ούτε βοήθησε στη βελτίωση των αυτοδιοικητικών λειτουργιών. Γιατί λοιπόν επανέρχεται;

Συμπερασματικά:

Το λάθος της απλής αναλογικής δεν αντιμετωπίζεται με την επαναφορά ενός επίσης αποτυχημένου πολιτικά εκλογικού συστήματος.
Αντιμετωπίζεται με την αποκατάσταση των αρμοδιοτήτων του κυριότερου θεσμικού οργάνου των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου αντίστοιχα.
Αντιμετωπίζεται προπαντός με τον επανακαθορισμό των αρμοδιοτήτων του κράτους, σε επιτελικές που θα ανήκουν στην κυβέρνηση και σε εκτελεστικές που θα ανήκουν στο σύνολο τους στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Ζητά από την Κυβέρνηση να αποσύρει έστω και την ύστατη στιγμή το νομοσχέδιο ώστε να γίνει σοβαρός και ουσιαστικός διάλογος με τη συμμετοχή όλων των αυτοδιοικητικών φορέων.
Διαφορετικά και η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία θα προστεθεί σε αυτές που προηγήθηκαν ως ακόμη μία κομματικά ιδιοτελής παρέμβαση με το βλέμμα στο χρώμα του αυτοδιοικητικού χάρτη και τη νομή της εξουσίας.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 29 Μαΐου 2021]

Scroll to Top