Γ. Σγουρός: «5.000.000 ευρώ για… απολυμάνσεις με απευθείας αναθέσεις κατόπιν εισήγησης του διορισμένου από τον Γ. Πατούλη προέδρου του ΕΔΣΝΑ»

Περιφέρεια Αττικής

Σε απευθείας αναθέσεις, χωρίς έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, για απολυμάνσεις έχει προβεί, από το Μάρτιο του 2020 μέχρι σήμερα, ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ), ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής.
Οι αναθέσεις έγιναν με αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, που συνεδριάζει ….τηλεφωνικώς -ούτε καν με τηλεδιάσκεψη- ύστερα από εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Αττικής Βασίλη Κόκκαλη (πρώην Αντιδημάρχου Αμαρουσίου), στενού συνεργάτη του Γ. Πατούλη και ορισμένου από τον ίδιο ως Πρόεδρο του Συνδέσμου καθώς ο ίδιος ο κ. Πατούλης θέλησε να αποφύγει, σε αντίθεση με τους προκατόχους του, τις ευθύνες διοίκησης του μεγαλύτερου φορέα διαχείρισης απορριμμάτων της χώρας.
Οι αναθέσεις φτάνουν ως τώρα στο ιλιγγιώδες ποσό των 5.000.000€ συνολικά.
Ειδικότερα, χωρίς να τηρηθεί οποιαδήποτε διαγωνιστική διαδικασία και χωρίς να δημοσιευθεί προκήρυξη, με την επίκληση της πανδημίας, ο ΕΔΣΝΑ έχει προβεί στην ίδια εταιρεία σε έξι απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 2.700.000 ευρώ για την απολύμανση των εγκαταστάσεων και των μηχανημάτων του, για διάστημα 18 μηνών, και σε δύο απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 500.000 ευρώ για την απολύμανση κάδων ανακύκλωσης χαρτιού.
Οι αναθέσεις έγιναν σε μια προσωπική ομόρρυθμη εταιρεία, που δραστηριοποιείται μόλις τα τελευταία πέντε χρόνια στο χώρο των μυοκτονιών και απεντομώσεων, λαμβάνοντας από δημόσιους φορείς -πλην ΕΔΣΝΑ- ποσά της τάξεως των λίγων εκατοντάδων ή μερικών χιλιάδων ευρώ.
Η εν λόγω εταιρεία, η οποία έχει κεφάλαιο μόλις 5.000 ευρώ, έλαβε επαναλαμβανόμενες αναθέσεις από τον ΕΔΣΝΑ συνολικού ύψους 3.200.000 ευρώ, τον Μάρτιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο του 2020 καθώς και τον Φεβρουάριο του 2021.
Η διαδικασία ανάθεσης που ακολουθήθηκε αποτελεί τον ορισμό της αδιαφάνειας με πρόσχημα τις ειδικές διατάξεις λόγω πανδημίας.
Ο ΕΔΣΝΑ μετά την πρώτη ανάθεση στην εταιρεία, τον Μάρτιο του 2020, με express διαδικασία, αντί εν συνεχεία να προβεί σε δημόσιο ανοιχτό διαγωνισμό για την ανάδειξη μειοδότη, ώστε να καλυφθούν οι όποιες ανάγκες απολύμανσης που είχε λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας, περίμενε να λήξει η σύμβαση για να προβεί σε επόμενη ανάθεση στην ίδια, επικαλούμενος την απρόβλεπτη και έκτακτη ανάγκη της πανδημίας, που μόνον έκτακτη δεν είναι πλέον.
Ο ΕΔΣΝΑ για να αποφύγει τον έλεγχο των διαδικασιών από το Ελεγκτικό Συνέδριο φρόντισε να προβαίνει σε κατάτμηση της δαπάνης ώστε κάθε ανάθεση να είναι κάτω του ποσού των 900.000 ευρώ που αποτελεί το όριο ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Οι απευθείας αναθέσεις όμως δεν τελειώνουν εδώ:
Ο ΕΔΣΝΑ προέβη, επιπλέον, σε τέσσερις απευθείας αναθέσεις, συνολικού ύψους περίπου 1.850.000 ευρώ, με τον ίδιο τρόπο για να απολυμανθούν από τον Απρίλιο του 2020 μέχρι σήμερα μερικές χιλιάδες κάδοι απορριμμάτων των δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής.
Οι δύο πρώτες αναθέσεις έγιναν σε μία προσωπική ετερόρρυθμη εταιρεία τον Απρίλιο και τον Αύγουστο του 2020, συνολικού ύψους 850.000 ευρώ περίπου, και οι υπόλοιπες δύο σε άλλη εταιρεία για χρονικό διάστημα τριών μηνών (Ιανουάριος-Μάρτιος 2021) με συνολικό ύψος περίπου 1.000.000 ευρώ!
Το κερασάκι στην τούρτα είναι η απευθείας ανάθεση σε εταιρεία αντί ποσού 244.528 ευρώ για την προμήθεια συσκευών που θα απολυμαίνουν τον…. αέρα!
Την εποχή της οικονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας με «κλειστή» την οικονομία και χειμαζόμενους τους πολίτες οι παραπάνω αναθέσεις δεν είναι απλώς προκλητικές αλλά σκανδαλώδεις, και φυσικά εγείρουν σειρά ερωτημάτων:
• Δικαιολογείται ο ΕΔΣΝΑ να διαθέσει το τεράστιο ποσό των 5.000.000 ευρώ για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους 18 μήνες για απολυμάνσεις κάδων, μηχανημάτων καθώς και των εγκαταστάσεών του;
• Τι είδους απολυμάνσεις είναι αναγκαίο να γίνονται σε καθημερινή βάση που δικαιολογούν τέτοιου ύψους δαπάνες;
• Γιατί για τις δαπάνες αυτές ή έστω για μέρος αυτών ο ΕΔΣΝΑ επίμονα αρνείται να κάνει δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό, δεδομένου ότι η νομοθεσία δεν απαγορεύει λόγω covid να διεξάγονται ανοιχτές διαδικασίες;
• Γιατί ο ΕΔΣΝΑ καλεί κάθε φορά μόνον ΜΙΑ εταιρεία να δώσει προσφορά και καμία άλλη;
• Γιατί ο ΕΔΣΝΑ αφού «διαπραγματεύεται» δεν λαμβάνει καμία έκπτωση από τον εκάστοτε ανάδοχο ή αν λάβει (όπως έγινε σε δύο αναθέσεις) η έκπτωση αυτή είναι της τάξεως του 1.8%;
• Γιατί υπάρχει κατάτμηση των ποσών των αναθέσεων ενώ αυτές αφορούν στο ίδιο αντικείμενο με αποτέλεσμα οι συμβάσεις να μην αποστέλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο;
• Γνωρίζουν οι Δήμαρχοι της Αττικής που μετέχουν στον ΕΔΣΝΑ για τον τρόπο διαχείρισης των εισφορών των Δήμων τους και για τον τρόπο των αναθέσεων που έχει επιλέξει να ακολουθήσει ο ελεγχόμενος από τον κ. Πατούλη Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ και η Εκτελεστική Επιτροπή του Συνδέσμου;
• Γνωρίζει ο κ. Πρωθυπουργός για τον τρόπο διαχείρισης των χρημάτων των Δήμων της Αττικής από τον ΕΔΣΝΑ;
Ο κ. Σγουρός δήλωσε «Καλούμε τις αρμόδιες αρχές να προβούν σε έλεγχο όλων των συμβάσεων ανάθεσης που έχουν γίνει στον ΕΔΣΝΑ το 2020 και το 2021 με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης με πρόσχημα τον Covid -19. Η πανδημία δεν μπορεί να αποτελέσει για ΚΑΝΕΝΑΝ απολύτως το άλλοθι για την καταστρατήγηση της νομοθεσίας και την κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος σε βάρος των πολιτών.
Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι χρήματα που δαπανώνται με αυτόν τον τρόπο λείπουν από την Υγεία μας, από την Παιδεία, από την Πρόνοια, από κρίσιμες δομές και λειτουργίες του κράτους. Γι’ αυτό και εμείς τα προηγούμενα χρόνια σεβαστήκαμε το δημόσιο χρήμα, μέχρι και το τελευταίο ευρώ και δημιουργήσαμε πλεόνασμα όταν η υπόλοιπη χώρα χρεοκοπούσε φροντίζοντας όσα έργα και δράσεις γίνονταν να έχουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και οφέλη για τους πολίτες».

Η απάντηση του ΕΔΣΝΑ

Για μια ακόμη φορά ο κ. Σγουρός επιχειρεί να ασκήσει αντιπολίτευση στη σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής και τη Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, μέσω ανακοινώσεων που περιέχουν εσφαλμένες, αναληθείς και προσβλητικές αναφορές για συγκεκριμένες πράξεις και πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί, που στόχο έχουν την προστασία της δημόσιας υγείας των πολιτών της Αττικής, αλλά και των εργαζομένων του ΕΔΣΝΑ. Στα ψέματα και τις εσκεμμένες ανακρίβειες του κ. Σγουρού, για μια ακόμη φορά απαντάμε με αλήθειες .
Αλήθεια πρώτη, όλες οι αποφάσεις της Διοίκησης του ΕΔΣΝΑ λαμβάνονται με απόλυτη Νομιμότητα και Διαφάνεια
Η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης παροχής υπηρεσιών είναι απολύτως νόμιμη και προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία. Συγκεκριμένα, με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, σχετικά με την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, οι οποίες κυρώθηκαν με νόμο, παρέχεται και κατά παρέκκλιση κάθε σχετικής διάταξης, περί δημοσίων συμβάσεων, η δυνατότητα σε κάθε δημόσιο φορέα και εν προκειμένω και στον ΕΔΣΝΑ, να προβαίνει στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης παροχής υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων και υπηρεσιών απολύμανσης.
Η υπηρεσία της τακτικής απολύμανσης όλων των εγκαταστάσεων, των γραφείων, των οχημάτων, των μηχανημάτων, των κάδων ανακύκλωσης χαρτιού και των απορριματοκιβωτίων του ΕΔΣΝΑ, σύμφωνα και με τις οδηγίες των ειδικών, ήταν και είναι στις πρώτες προτεραιότητες του Συνδέσμου, ώστε σε κανένα εργαζόμενο να μην προκύψει κρούσμα Covid-19. Ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε απόλυτα.
Αλήθεια δεύτερη, ο ΕΔΣΝΑ ανταποκρίθηκε άμεσα στα αιτήματα των Δήμων της Δ. Αττικής.
Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, ο ΕΔΣΝΑ ανταποκρίθηκε και ανταποκρίνεται άμεσα, στα αιτήματα των Δήμων της Δυτικής Αττικής, για τακτικές απολυμάνσεις των κάδων απορριμμάτων και των χώρων εγκατάστασής τους, με στόχο τον περιορισμό εξάπλωσης της πανδημίας, στην επιβαρυμένη αυτή περιοχή του λεκανοπεδίου Αττικής. Και οι υπηρεσίες αυτές παρασχέθηκαν στους Δήμους της Δυτικής Αττικής, σύμφωνα με τους όρους σχετικών Προγραμματικών Συμβάσεων που καταρτίσθηκαν με τον ΕΔΣΝΑ.
Αλήθεια τρίτη, πήραμε έγκαιρα και χωρίς καθυστέρηση αποφάσεις που υπηρετούσαν το δημόσιο συμφέρον
Με δεδομένο ότι κανείς δεν γνώριζε τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης και επομένως δεν ήταν γνωστός και ο χρόνος διακοπής της λήψης μέτρων αποφυγής της διάδοσης του Covid-19, ήταν αναγκαίο να ληφθούν άμεσα αποφάσεις για ανάθεση υπηρεσιών, που αφορούσαν την προστασία της δημόσιας υγείας.
Και αυτό ακριβώς έκανε η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, προχωρώντας σε απευθείας αναθέσεις και όχι επιλέγοντας τις βραδύτατες, ακόμη και πολύμηνης διάρκειας διαδικασίες των δημόσιων διαγωνισμών, που επικαλείται στην ανακοίνωσή του ο κ. Σγουρός.
Τονίζουμε ιδιαίτερα ότι η εταιρεία που επιλέχθηκε για την παροχή των υπηρεσιών απολυμάνσεων, έχει πολυετή εμπειρία στον τομέα αυτό και είχε εξαιρετική συνεργασία διαχρονικά με τον ΕΔΣΝΑ. Επίσης, ο ΕΔΣΝΑ και στα πλαίσια προστασίας των εργαζομένων της, των επισκεπτών κ.πλ. προμηθεύτηκε και εγκατέστησε στα γραφεία της, ανάλογο αριθμό συσκευών UVC, για απολύμανση αέρα (Covid-19).
Αλήθεια τέταρτη, η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ λειτούργησε και λειτουργεί σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο Νόμος
Όλες οι προαναφερόμενες δράσεις υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο συναφές νομικό πλαίσιο και με αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, μέλη της οποία είναι υψηλόβαθμα στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι δε συνεδριάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής, η οποία έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες και όχι διακοσμητικό ρόλο , γίνονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο.
Η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ λειτουργεί
με υπευθυνότητα και σοβαρότητα
Σε αυτή την κρίσιμη για την Αττική αλλά και ολόκληρη τη χώρα υγειονομική συγκυρία, δεν έχουν θέση ανεύθυνες δηλώσεις και συμπεριφορές , όπως του κ. Σγουρού, με μοναδικό στόχο την άσκηση «φθηνής» αντιπολίτευσης. Η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ ενεργεί με απόλυτη σοβαρότητα και υπευθυνότητα, σύμφωνα πάντα με τις διατάξεις των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, με στόχο την προστασία της υγείας των εργαζομένων του , των πολιτών της Αττικής και την απρόσκοπτη λειτουργία των εγκαταστάσεών του, που είναι στρατηγικής σημασίας για την διαχείριση των απορριμμάτων του Λεκανοπεδίου.
Και μόνο το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχουμε κανένα κρούσμα κορονοϊού στους εργαζομένους μας, είναι η καλύτερη απάντηση στην ανακοίνωση του κ. Σγουρού. Ο οποίος, είναι προφανές ότι ενοχλείται από τις πρωτοβουλίες του ΕΔΣΝΑ και της Περιφέρειας Αττικής, που μας φέρνουν στην «πρώτη γραμμή» της καθημερινής μάχης που δίνουμε από το Μάρτιο του 2020 μέχρι σήμερα, για την επιτυχή αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 13 Μαρτίου 2021]