Το πρώτο «ειδικό» σχολείο δρομολογείται στη Γλυφάδα

Γλυφάδα

«Ανατροπή στη Γλυφάδα»: Τα ειδικά σχολεία και ιδρύματα για τους ανάπηρους δεν είναι σύγχρονες λύσεις

  • Να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο σχολείο συμπερίληψης, ενιαίο για όλα τα παιδιά με παράλληλη στήριξη και με την κατάλληλη σχεδίαση, στελέχωση και εξοπλισμό.

Με ανακοίνωσή του ο Δήμος Γλυφάδας έκανε γνωστό ότι δρομολογείται το πρώτο ειδικό σχολείο – νηπιαγωγείο και δημοτικό – να γίνει στη Γλυφάδα. Σε ένα χώρο που ήταν και πάλι σχολείο, στη συμβολή των οδών Σ. Βέμπο και Λιόντου. «Ένα σχολείο που θα στεγάσει τα όνειρα και τις φιλοδοξίες των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από όλη την Αττική. Που θα δώσει μια τεράστια ανάσα στις οικογένειές τους. Που θα αποδείξει στην πράξη ότι δεν υπάρχουν παιδιά δύο ταχυτήτων. Όλοι δικαιούνται ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση!» τονίζεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του Δήμου.
Ο Δήμος σχεδιάζει να γκρεμίσει το παλιό και εγκαταλελειμμένο 18ο Δημοτικό Σχολείο (Σ. Βέμπο και Λιόντου). Την κατασκευή θα αναλάβει ο αρχιτέκτονας Κωνσταντίνος Λαμπρινόπουλος και η ομάδα KLab. Η οικοδομική άδεια για τις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις δρομολογείται. Η έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας έχει δοθεί και έχει εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ. Η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί, σε μεγάλο βαθμό από την Περιφέρεια Αττικής. Το δε αμφιθέατρο περίπου 400 θέσεων που βλέπετε στη μακέτα, θα καλύψει και πολιτιστικές και άλλες ανάγκες της πόλης. «Το πρώτο ειδικό σχολείο στη Γλυφάδα δεν είναι πια ένα όνειρο, είναι ένα έργο σε πλήρη εξέλιξη. Δεν μπορώ να εκφράσω με λόγια πόσο υπερήφανοι είμαστε γι’ αυτό», τονίζει ο Δήμαρχος Γλυφάδας.
Το έργο αυτό έχει τις ρίζες του βαθύτερα και δεν είναι αποτέλεσμα της τρέχουσας δημοτικής περιόδου. Ο Αντιδήμαρχος Μάριος Κασσέρης από την προηγούμενη θητεία έκανε τις απαραίτητες ενέργειες, έγκαιρα και συντονισμένα, για να μπορέσει ο Δήμος να εξασφαλίσει τη δημιουργία ενός ειδικού σχολείου στο Δήμο Γλυφάδας.


«Με ανακοίνωσή του ο Δήμος Γλυφάδας, μας γνωστοποιεί ότι έχει μελετηθεί και προωθείται η δημιουργία στην πόλη μας ενός νέου ειδικού σχολείου «…που έρχεται να αλλάξει συνολικά τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε την ειδική εκπαίδευση και αγωγή στη χώρα μας, να αποδείξει ότι δεν υπάρχουν μαθητές δύο ταχυτήτων, να αποτελέσει φάρο παιδείας και κουλτούρας».
Απαντάμε, πως η λύση δεν είναι η δημιουργία νέων «ειδικών σχολείων» αλλά η διαμόρφωση των ήδη υπαρχόντων σχολείων ώστε να υποδέχονται ανάπηρα παιδιά. Λύσεις αποτελούν η προσθήκη αναβατορίων στα ήδη υπάρχοντα σχολεία, η διαμόρφωση των αιθουσών διδασκαλίας χωρίς εμπόδια, ώστε να επιτρέπουν την κίνηση με αναπηρικό αμαξίδιο, η πρόσληψη δασκάλων για παράλληλη στήριξη στα ανάπηρα παιδιά του δήμου μας και άλλες ακόμα παρεμβάσεις που θα όφειλε ο Δήμαρχος να εξετάσει πριν δημιουργήσει ένα σχολείο που στην ουσία υλοποιεί αυτό ακριβώς που αποκηρύσσει, «παιδιά δυο ταχυτήτων».
Με πρόσχημα την εξασφάλιση ευνοϊκότερων συνθηκών, η κοινωνική ομάδα των αναπήρων περιθωριοποιείται και διαχωρίζεται από το κοινωνικό σύνολο, για άλλη μια φορά!

Θέτουμε το ερώτημα εάν και κατά πόσο έχουν εμπλακεί ανάπηρα άτομα στο σχεδιασμό; Πρόκειται για άλλη μια περίπτωση αρχιτεκτονικής που σχεδιάζεται ερήμην των χρηστών της; Στην Ελλάδα συνηθίζεται επιτροπές που ορίζουν τις συνθήκες διαβίωσης των αναπήρων συμπολιτών μας, να αποτελούνται από μη ανάπηρα άτομα, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται ιατροκεντρικά ως άτομα που χρήζουν θεραπείας και αποκατάστασης.
Φτάνει πια! Ας ξεπεραστούν οι απαρχαιωμένες αντιλήψεις και να εφαρμοστεί στην πράξη η κοινωνική θεώρηση για την αναπηρία.
Αξιολογούμε την χρήση των λέξεων ως πράξη πολιτική, συνεπώς δηλώνουμε την αντίθεση μας στην λανθασμένη και παρωχημένη χρήση του όρου «Άτομα με Ειδικές Ανάγκες». Ο όρος «άτομα με αναπηρίες» έχει καθιερωθεί, σε αντικατάσταση του όρου «άτομα με ειδικές ανάγκες» (σημ. το αναθεωρημένο Σύνταγμα της Ελλάδας (2001) μέσα από την Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (καθώς και το Προαιρετικό Πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, ψηφίστηκαν από την Ολομέλεια της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών στις 13 Δεκεμβρίου του 2006 και τέθηκαν σε ισχύ στις 3 Μαΐου του 2008) . Συνεπώς, ως στόχος της Σύμβασης τίθεται η διασφάλιση ότι τα άτομα με αναπηρία μπορούν να απολαύουν των δικαιωμάτων τους σε ισότιμη βάση με τους άλλους πολίτες.
Όπως ορίζει, η Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, που προαναφέραμε εισάγει την κοινωνική προσέγγιση για την αναπηρία, έναντι της ξεπερασμένης ιατρικής προσέγγισης. Ενάντια, στις ευκαιριακού και φιλανθρωπικού τύπου προσεγγίσεις της αναπηρίας, το Άρθρο 1 της Σύμβασης, εισάγει την οπτική της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στα άτομα με αναπηρία και τα εμπόδια του περιβάλλοντος, συνιστά μια ολιστική προσέγγιση για τον ορισμό της αναπηρίας. απομακρύνεται από το ιστορικά κυρίαρχο ιατρικό μοντέλο.

“Οι ανάπηροι απαιτούν ίσες ευκαιρίες και προσβασιμότητα σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής”

Καλούμε, λοιπόν τον κ. Παπανικολάου αν θέλει να αποδείξει ότι είναι πράγματι υπέρμαχος της συμπερίληψης και της ένταξης στην κοινωνία των αναπήρων συμπολιτών μας, να αφήσει τα μεγάλα λόγια και να εφαρμόσει στην πράξη την έννοια της Συνεκπαίδευσης! Η αποιδρυματοποίηση δεν αφορά μόνο το κλείσιμο των ιδρυμάτων-κολαστήριων της χώρας μας, αλλά ξεκινά από τις πολιτικές που εφαρμόζουν οι δήμοι μας. Αφορά όλους τους τομείς της ζωής, τις ίσες ευκαιρίες στην εργασία ,την προσβασιμότητα στην πόλη μας, στα ΜΜΜ, στην διασκέδαση, υγεία.
Αντιπροτείνουμε, σχολεία που θα απευθύνονται σε παιδιά όλων των κοινωνικών ομάδων, με παράλληλη στήριξη των παιδιών με αναπηρία και χωρίς αρχιτεκτονικά εμπόδια. Στεκόμαστε εναντία στον αποκλεισμό και διαχωρισμό των αναπήρων παιδιών, ή οποιαδήποτε άλλης κοινωνικής ομάδας!

Τα ειδικά σχολεία να μην αποτελέσουν κανονικότητα! Συνεκπαίδευση και συμπερίληψη των αναπήρων ατόμων στην πράξη!
Για το συγκεκριμένο σχολείο στην οδό Βέμπο και Λιόντου η πρότασή μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου σχολείου ενιαίου για όλα τα παιδιά με παράλληλη στήριξη στον ίδιο χώρο και στις ίδιες ενιαίες τάξεις και των παιδιών με αναπηρία, δίχως αρχιτεκτονικά ή άλλα εμπόδια και με την κατάλληλη στελέχωση και εξοπλισμό.
Ολοκληρώνοντας, τονίζουμε ότι είναι αδιαπραγμάτευτο για τη Δημοτική μας παράταξη «Ανατροπή στη Γλυφάδα» ότι κάθε πρωτοβουλία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κοινωνικής αλληλεγγύης θα μας βρίσκει συμπαραστάτες, αρκεί αυτή να απαντά στις ανάγκες των συνδημοτών μας με σύγχρονες λύσεις.
Θέλουμε ένα σχολείο που να ενώνει- ένα σχολείο για όλους τους μαθητές/ τριες».

«Ανατροπή στη Γλυφάδα»

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 23 Ιανουαρίου 2021]