Ανακαλύψτε το Μαθησιακό Στυλ του παιδιού σας

Κατά τη διάρκεια των σχολικών μας χρόνων, έχουμε διάφορες αναμνήσεις από δασκάλους και καθηγητές μας. Υπήρχαν εκείνοι οι δάσκαλοι που με τα θετικά τους σχόλια μας έδιναν κίνητρο να συνεχίσουμε και μας ενθάρρυναν στις προσπάθειες μας, αλλά και εκείνοι που με τις παρατηρήσεις τους μας περιόριζαν. Σχόλια όπως ‘ δεν το έχει με τα μαθηματικά’, ‘δεν μπορεί να αναπτύξει τον γραπτό του/της λόγο’, σίγουρα λειτουργούν ως τροχοπέδη για τη μαθητική πορεία ενός παιδιού. Συνεπώς, είναι ευθύνη του δασκάλου να κατανοήσει τις ανάγκες του μαθητή και να ανακαλύψει με ποιόν άλλο τρόπο το παιδί μπορεί να μάθει. Και πάνω σε αυτή τη διαπίστωση στηρίζεται το συγκεκριμένο άρθρο. Ξέρουμε είτε ως γονείς, είτε ως παιδαγωγοί, πως μαθαίνουν τα παιδιά μας/μαθητές μας;

Ένα πρώτο, βασικό βήμα αυτής της ανακάλυψης είναι να παρατηρούμε και να ακούμε προσεχτικά το παιδί. Πώς συμπεριφέρεται, πώς αντιδρά, τι του αρέσει, τι το δυσαρεστεί. Η παρατηρητικότητα, σε συνδυασμό με την ενεργητική ακρόαση που στηρίζεται στην εν συναίσθηση, κατανόηση και αποδοχή του παιδιού, θα μας οδηγήσει στο να μάθουμε και να ενθαρρύνουμε τις ιδιαιτερότητες και προτιμήσεις του παιδιού μας.
Στο βιβλίο των Willis & Hodson, Ανακαλύψτε το μαθησιακό στυλ του παιδιού σας, αναλύονται πέντε σημαντικές πλευρές του μαθησιακού στυλ. Οι προδιαθέσεις που αναφέρονται στον τρόπο που το παιδί γνωρίζει τον κόσμο, τα ταλέντα του, τα ενδιαφέροντά του, την αντιληπτικότητα (ο τρόπος που αντιλαμβάνεται και επεξεργάζεται τις πληροφορίες) και το περιβάλλον που προτιμά το παιδί για να μελετά. Θεωρώ ότι οι συγγραφείς παρέχουν μια ολοκληρωμένη ανάλυση μαθησιακού προφίλ επειδή εστιάζονται σε διάφορα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας ενός παιδιού. Έχουμε ένα παιδί που του αρέσει να εφευρίσκει ή να φτιάχνει πράγματα; Μήπως κάποιο που του αρέσει να έχει τον χώρο του για να σκεφτεί καινούργιες ιδέες ή ένα κοινωνικό παιδί που δίνει σημασία στις σχέσεις του με τους άλλους; Είναι ένα παιδί της οργάνωσης και του προγράμματος ή είναι πιο αυθόρμητο;
Παράλληλα, η αναφορά στα ταλέντα, μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε διαφορετικά το μέλλον και τις επαγγελματικές επιλογές του παιδιού μας. Δεν αμφισβητούμε την σημασία των γλωσσικών δεξιοτήτων ή τη μαθηματική λογική αλλά είναι ουσιώδες να αναγνωρίζουμε και άλλα ταλέντα όπως μουσική, αθλητισμός, χορός. Και είναι εξίσου σημαντικό να μην απογοητευόμαστε και μεταφέρουμε στο παιδί μας αυτή την αγωνία όταν οι επιδόσεις του δεν είναι αυτές που θα περιμέναμε. Με την στήριξη των γονιών, είναι σίγουρο ότι το παιδί θα επιλέξει να ακολουθήσει αυτό που του ταιριάζει καλύτερα.
Το συγκεκριμένο βιβλίο είναι ένα απαραίτητο εργαλείο τόσο για γονείς όσο και για παιδαγωγούς. Γνωρίζοντας πώς ένα παιδί αντιλαμβάνεται το περιβάλλον του και σχετίζεται με τον κόσμο, βοηθά το γονέα όχι μόνο να κατανοήσει τις μαθησιακές ανάγκες του παιδιού του αλλά παράλληλα, βελτιώνεται και η επικοινωνία γονέα-παιδιού.

Το άρθρο βασίστηκε στο παρακάτω βιβλίο: Mariaemma Willis &
Victoria Kindle Hodson, (2000). Ανακαλύψτε το μαθησιακό στυλ του παιδιού σας. Αθήνα: Εκδόσεις Ενάλιος

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 26 Δεκεμβρίου 2020]