Χάρης Θεοχάρης, Υπουργός Τουρισμού: «Το ελληνικό τουριστικό προϊόν επιβάλλεται να αλλάξει ρότα και να αναγεννηθεί»

Συνεντεύξεις

Βρίσκεται στο τιμόνι του Υπουργείου Τουρισμού που αποτελεί μια κινητήρια δύναμη για τη χώρα μας και έναν κλάδο στον οποίο ανήκει μεγάλο ποσοστό εργαζομένων και επιχειρηματιών. Είναι ο τομέας που κάθε χρόνο η χώρα μας επενδύει την καλή της εικόνα για τους επισκέπτες της, αλλά και τις μετακινήσεις εσωτερικού τουρισμού των πολιτών της. Ο Χάρης Θεοχάρης είναι κάτοικος Νοτίων Προαστίων και βουλευτής Νότιου Τομέα Αθηνών με τη ΝΔ. Σε μια άκρως αναλυτική και εκτενή συνέντευξή του, αποκαλύπτει αποκλειστικά στον «ΠΑΛΜΟ» ποιες είναι οι προτεραιότητες στο Υπουργείο του, κατά πόσο επηρεάστηκε ο τουρισμός από την πανδημία, αν προβλέπεται ενίσχυση του Τουριστικού Κλάδου που επλήγη, αν κινδυνεύει ο Τουρισμός να περάσει σε ξένα χέρια, αν έχει αξιοποιηθεί η λύση των υδροπλάνων… «Είναι αναγκαία η συστηματική ανάλυση για το ποιους τουρίστες θέλουμε να προσελκύσουμε, ποτέ τους θέλουμε και γιατί. Δεν μπορούμε να κάνουμε marketing με τη διαίσθηση, αλλά μόνο με ανάλυση και καινοτομία», τονίζει μεταξύ άλλων.


[Π]: Κύριε Υπουργέ, κατά τα τελευταία χρόνια ο τουριστικός τομέας ήταν η ατμομηχανή της Εθνικής μας Οικονομίας. Κατά τη φετινή τουριστική περίοδο, είχαμε μια δυσάρεστη έκπληξη λόγω της πανδημίας. Πιστεύετε ότι η φετινή κρίση θα είναι περαστική ή κάτι που θα επηρεάσει μακροχρόνια τον τουρισμό μας; 
Χάρης Θεοχάρης:
Η εμφάνιση του κορονοϊού είναι κάτι το εξαιρετικά σπάνιο και σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα, τέτοιου είδους πανδημίες εμφανίζονται μια φορά στα 100 χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι δημιούργησε τεράστια προβλήματα παγκοσμίως όπως και στην Ελλάδα. Όμως στην χώρα μας με σκληρή δουλειά και με δεκάδες πρωτόκολλα καταφέραμε να ανοίξουμε την αγορά με ασφάλεια πρώτα από όλα και βέβαια να κερδίσουμε ένα σημαντικό ποσό, που έδωσε μια ανάσα στους ανθρώπους του τουρισμού. Σύμφωνα με τους επιστήμονες το θετικό είναι ότι ο ιός αυτός θα κάνει τον κύκλο του, ενώ παράλληλα με τα εμβόλια που αναμένουμε, τα πράγματα από το επόμενο καλοκαίρι και μετά θα γίνουν καλύτερα. Δεν πιστεύω λοιπόν ότι θα επηρεάσει μακροπρόθεσμα τον τουρισμό στην Ελλάδα. Εμείς όμως έτσι και αλλιώς προσπαθούμε να είμαστε προετοιμασμένοι – σε όλα τα επίπεδα – και να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για τα επόμενα χρόνια.

«H βελτίωση των υποδομών που διαθέτει η χώρα μας,
η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, η αναδιάρθρωση
και εξέλιξη της τουριστικής εκπαίδευσης είναι
προτεραιότητές μας, στοχεύοντας έτσι στην εύρυθμη
λειτουργία των προορισμών και στην καλύτερη
εξυπηρέτηση των τουριστών μας, στη γεωγραφική
και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου,
στην αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών
που προσφέρουμε»

 [Π]: Το τουριστικό προϊόν είναι κατά τη γνώμη σας ικανοποιητικό ή μας δίδεται η ευκαιρία να το βελτιώσουμε; 
Χάρης Θεοχάρης:
Θέλουμε την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και πάνω σε αυτό δουλεύουμε. Αυτό θα το πετύχουμε με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, δηλαδή τουρισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και με τη στροφή σε ένα ποιοτικό και βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης που δεν θα στηρίζεται στον όγκο, αλλά στην προστιθέμενη αξία. 
Άλλωστε το 10ετές πλάνο για τον τουρισμό, που σχεδιάζει το υπουργείο, εστιάζει στο πώς θα υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη προς όφελος των επιχειρηματιών, των εργαζομένων, των πολιτών αλλά και των τουριστών προκειμένου να υπάρξει πολλαπλασιαστικό όφελος σε όλα τα επίπεδα.  
H βελτίωση των υποδομών που διαθέτει η χώρα μας, η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, η αναδιάρθρωση και εξέλιξη της τουριστικής εκπαίδευσης είναι προτεραιότητές μας, στοχεύοντας έτσι στην εύρυθμη λειτουργία των προορισμών και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών μας, στη γεωγραφική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στην αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρουμε.  

«Τα τελευταία 10 χρόνια ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε περισσότερο από όσο αυξήθηκε το τουριστικό εισόδημα και αυτό είναι απόδειξη πως η πολιτεία δεν άσκησε σωστή πολιτική. Αυτό πρέπει και μπορούμε να το αλλάξουμε. Είναι αναγκαία η συστηματική ανάλυση για το ποιους τουρίστες θέλουμε να προσελκύσουμε, ποτέ τους θέλουμε και γιατί»

[Π]: Έχουμε σαφείς ενδείξεις του ενδιαφέροντος των ξένων για αγορά τουριστικών μονάδων. Υπάρχει κίνδυνος να περάσει ο τουρισμός μας σε ξένα χέρια; 
Χάρης Θεοχάρης:
Στην παγκόσμια αγορά υπάρχει ο κανόνας της κυκλικής οικονομίας. Μεγάλες επενδύσεις ή εξαγορές γίνονται σε όλες τις χώρες. Φυσικά και στην Ελλάδα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα πολλά πλεονεκτήματα και τα μεγάλα ποιοτικά και οικονομικά οφέλη από την ατμομηχανή που λέγεται κλάδος του τουρισμού, υπάρχει ενδιαφέρον από ιδιώτες επενδυτές. Ξέρετε αυτό είναι κάτι θεμιτό όταν φυσικά όλα λειτουργούν κάτω από συγκεκριμένους κανόνες και βέβαια με πλήρη διαφάνεια. Πάντως αντιστοίχως να ξέρετε Έλληνες επιχειρηματίες, επενδύουν σε τουριστικές μονάδες στο εξωτερικό.
[Π]: Σε πολλά μέρη της Ελλάδος όπως είναι τα Κυκλαδίτικα νησιά υπάρχει ένας κορεσμός. Πως σκέπτεστε να αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα; 
Χάρης Θεοχάρης: Ως προς τα μέρη της χώρας μας που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό τουριστών, στοχεύουμε να βάλουμε τις βάσεις για μια συνεργατική διακυβέρνηση, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και με ιδιώτες, ώστε να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή διαχείριση του προορισμού. Δεν υπάρχει υπερτουρισμός, υπάρχει κακή διαχείριση. Η βιωσιμότητα στον τουρισμό δεν έχει να κάνει μόνο με το περιβάλλον, αλλά αφορά και σε άλλα κοινωνικά ζητήματα, όπως ο υπερτουρισμός, η ασφάλεια και η προστασία της δημόσιας υγείας. Θα σας πω κάτι σημαντικό. Τα τελευταία 10 χρόνια ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε περισσότερο από όσο αυξήθηκε το τουριστικό εισόδημα και αυτό είναι απόδειξη πως η πολιτεία δεν άσκησε σωστή πολιτική. Αυτό πρέπει και μπορούμε να το αλλάξουμε. Είναι αναγκαία η συστηματική ανάλυση για το ποιους τουρίστες θέλουμε να προσελκύσουμε, ποτέ τους θέλουμε και γιατί. Δεν μπορούμε να κάνουμε marketing με τη διαίσθηση, αλλά μόνο με ανάλυση και καινοτομία. 
 
[Π]: Η πολιτική του Υπουργείου σας είναι υπέρ του ξενοδοχείου, της κρουαζιέρας ή των περιηγήσεων; 
Χάρης Θεοχάρης:
Είναι τρία διαφορετικά προϊόντα στον κλάδο του τουρισμού, όμως όλα έχουν αναλογικά την αξία και βέβαια την τεράστια οικονομική προσφορά στην τουριστική αγορά και στο ΑΕΠ της χώρας. Σε μερικές περιπτώσεις να ξέρετε ότι αυτά συνδυάζονται. Έτσι και αλλιώς η πολιτική μας και η στρατηγική που ακολουθούμε είναι στην κατεύθυνση στήριξης και ανάπτυξης και των τριών κλάδων. Προσφέρουν τα μέγιστα στην οικονομία της χώρας και θα βελτιώσουμε περαιτέρω την ανάπτυξή τους.

«Το «brand» της χώρας μας συνολικά βγήκε
κερδισμένο από τη διαχείριση της πανδημίας και πάνω
σε αυτό πρέπει να χτίσουμε»

[Π]: Κατά την τελευταία δεκαετία είχαμε προσπάθειες ανάπτυξης του ειδικευμένου τουρισμού όπως καταδύσεις, αναρριχήσεις, αλιείας, θρησκευτικού κλπ. Πως σκέφτεστε αυτό τον τομέα; 
Χάρης Θεοχάρης:
Εστιάζουμε στην ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως του συνεδριακού, του καταδυτικού και εν γένει όλων εκείνων των μορφών τουρισμού που καταγράφουν υψηλά ποσοστά ανάπτυξης και προσελκύουν τουρίστες με υψηλό εισόδημα. Και οι οποίες βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, στο δεκαετές πλάνο για τον τουρισμό, που σχεδιάζει το Υπουργείο, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα.  Πρέπει να εμπλουτίσουμε το προϊόν μας με την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού. Μετά το νομοσχέδιο για τον καταδυτικό τουρισμό δρομολογούμε σειρά πρωτοβουλιών και για άλλες μορφές, όπως ο Ιατρικός τουρισμός, ο τουρισμός Ευεξίας, ο Silver, ο Αναρριχητικός, ο Ορεινός, ο Θαλάσσιος τουρισμός, το Home Porting κ.ά. Αναδιατάσσοντας το σύνολο της τουριστικής εκπαίδευσης ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στα δεδομένα και στις απαιτήσεις της αγοράς και να δίνει ευκαιρίες καριέρας σε όλο και περισσότερους νέους και νέες μας. 

«Εστιάζουμε στην ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών
τουρισμού, όπως του συνεδριακού, του καταδυτικού και εν γένει όλων εκείνων των μορφών τουρισμού που καταγράφουν υψηλά ποσοστά ανάπτυξης και προσελκύουν τουρίστες με υψηλό εισόδημα»

[Π]: Σκέπτεστε να αξιοποιηθούν τουριστικά και άλλα προτερήματα της χώρας μας; (π.χ. ναυάγια) 
Χάρης Θεοχάρης:
Σε μία εποχή όπου τα πάντα αλλάζουν, ο πολίτης, ο καταναλωτής, ο τουρίστας, έχει γίνει πιο απαιτητικός και ζητά ποιότητα αντί για ποσότητα. Σε αυτό το μεταβαλλόμενο περιβάλλον είναι η στιγμή που το ελληνικό τουριστικό προϊόν επιβάλλεται να αλλάξει ρότα και να αναγεννηθεί. Αυτός είναι άλλωστε και ο βασικός πυρήνας της στρατηγικής που έχει χαράξει η ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Τουρισμού για τη βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στόχος μας, πλέον, δεν είναι ο μαζικός τουρισμός. Μέλημά μας είναι η ανθρωποκεντρική προσέγγιση και των ξένων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας αλλά και των Ελλήνων πολιτών. Καταλήγοντας λοιπόν, ναι σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε κάθε τουριστικό προτέρημα της χώρας μας.

[Π]: Είστε ικανοποιημένος από τις συγκοινωνίες ή χρειάζονται βελτιώσεις και ποιες; 
Χάρης Θεοχάρης:
Η Ελλάδα, πρέπει να γνωρίζετε, έχει ένα καλό επίπεδο υποδομών. Βέβαια τίποτε δεν πρέπει να μένει στάσιμο καθώς οι ανάγκες συνεχώς αυξάνονται. Μερικές φορές μάλιστα κάτω από δύσκολες συνθήκες όπως έγινε φέτος με τον Κορονοϊό. Βελτιώσεις λοιπόν χρειάζονται συνεχώς σε όλα τα επίπεδα όχι μόνο στις συγκοινωνίες. Μιλώντας όμως με τους υπουργούς που έχουν τις οδικές, θαλάσσιες και εναέριες συγκοινωνίες στο χαρτοφυλάκιο τους, διαπιστώνω ότι
συνεχώς γίνονται βελτιώσεις, προκηρύσσονται νέα έργα υποδομών και όλα αυτά προς όφελος του ξένου επισκέπτη που έρχεται στην χώρα μας αλλά το κυριότερο προς όφελος των Ελλήνων πολιτών.   

[Π]: Είχε γίνει μια πρόταση να χρησιμοποιηθούν υδροπλάνα σαν πιο κατάλληλο μέσον για την περίπτωση της Ελλάδος. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή; 
Χάρης Θεοχάρης:
Ξέρετε, είχαμε παλινωδίες χρόνων με το ζήτημα των υδροπλάνων και της αδειοδότησης τους. Για τους επιχειρηματίες ήταν ένα εφιάλτης γραφειοκρατίας. Η κυβέρνηση μας κατάφερε να ξεπεράσει κάθε εμπόδιο και να λύσει το πρόβλημα. Το Υπουργείο Τουρισμού συνεργάστηκε με το Υπουργείο Μεταφορών για το νομοσχέδιο των υδατοδρομίων. Πλέον είναι στο χέρι της ιδιωτικής πρωτοβουλίας για να διαλέξει τις περιοχές που είναι εμπορικά διαχειρίσιμες προς εκμετάλλευση και να γίνουν οι κατάλληλες επενδύσεις.

«Η χώρα μας, είναι ένα βήμα μπροστά από άλλες χώρες, αλλά
η οικονομική ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης
θα μας κάνει να επιτύχουμε τους στόχους μας
μακροπρόθεσμα»

[Π]: Πολλές περιοχές αντιμετωπίζουν προβλήματα από την φιλοξενία τουριστών με αντικοινωνική συμπεριφορά (μέθη, τσακωμοί, ναρκωτικά κλπ). Έχετε σκοπό να απαλλάξετε τα μέρη αυτά από τέτοιους τουριστικούς πελάτες; 
Χάρης Θεοχάρης:
Στόχος μας, όπως σας είπα, δεν είναι ο μαζικός τουρισμός. Μέλημά μας είναι η ανθρωποκεντρική προσέγγιση και των ξένων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας αλλά και των Ελλήνων πολιτών. Αυτές οι συμπεριφορές είναι καταδικαστέες και βέβαια ζημιώνουν εντέλει το τουριστικό προϊόν και κατ’ επέκταση την οικονομία της κάθε περιοχής. Μέσω της προσέλκυσης επισκεπτών υψηλού εισοδήματος, της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος, της ισόρροπης προσφοράς και ζήτησης, της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και το κυριότερο με την βοήθεια των ίδιων των επιχειρηματιών σε αυτές τις περιοχές θεωρώ ότι μπορούμε και πρέπει να αναβαθμίσουμε άμεσα αυτές τις περιοχές.

[Π]: Πολλοί χρησιμοποιούν τον αθλητισμό για τουριστικούς λόγους φιλοξενώντας μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις. Σκέφτεστε να κάνετε το ίδιο σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού; 
Χάρης Θεοχάρης:
Ο αθλητικός τουρισμός, ο οποίος αποτελεί μια μορφή θεματικού τουρισμού με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης στη χώρα μας, περιλαμβάνεται στις άμεσες προτεραιότητες και στο στρατηγικό σχεδιασμό του υπουργείου Τουρισμού για την επόμενη δεκαετία. Η χώρας μας, με το ήπιο κλίμα και τη μοναδική θαλάσσια ακτογραμμή της, προσφέρεται για την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού και τη φιλοξενία αθλητικών διοργανώσεων. 

[Π]: Εκτιμάτε ότι τα ξενοδοχεία φιλοξενίας κρουσμάτων κορονοϊού στιγματίζονται και μελλοντικά δε θα έχουν επισκέπτες; Η ενίσχυση του τουριστικού κλάδου που επλήγη από την πανδημία πως σκέφτεστε να ολοκληρωθεί; 
Χάρης Θεοχάρης:
Θα σας μιλήσω πρώτα για τα ξενοδοχεία
καραντίνας. Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία που είχαμε λάβει στην αρχή του καλοκαιριού για να μπορέσει ο ελληνικός τουρισμός να ανοίξει με ασφάλεια και η οποία έχει δουλέψει σε πάρα πολύ καλό και ικανοποιητικό βαθμό. Σε καμία περίπτωση όπως απέδειξε ο χρόνος και η ίδια η ζωή, δεν υπάρχει κανένας στιγματισμός. Το αντίθετο, προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στην χώρα, στην περιοχή τους και εντέλει στο τουριστικό μας προϊόν.  
Τώρα για την ενίσχυση του τουριστικού κλάδου: Η Ελλάδα πρωταγωνιστούσε και θα πρωταγωνιστεί στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και για αυτό θα δουλέψουμε εντατικά και συστηματικά. Το στοίχημα της επόμενης χρονιάς πρέπει να είναι η εστίαση στην ποιότητα, όπως και τη φετινή. Το «brand» της χώρας μας συνολικά βγήκε κερδισμένο από τη διαχείριση της πανδημίας και πάνω σε αυτό πρέπει να χτίσουμε. Εστιάζοντας σε πιο στρατηγικούς τομείς, όπως η εκπαίδευση και αξιοποιώντας το εργαλείο των 32 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης σε σχέση με τη βιωσιμότητα, με τα ψηφιακά, με καταρτίσεις, με τη συνεχή προβολή της χώρας μας, με πρωτοβουλίες για υιοθέτηση κοινών ευρωπαϊκών πρωτοκόλλων, το 2021 μπορεί να είναι και θα είναι η απαρχή της επόμενης μέρας. Αυτή είναι μια βασική προϋπόθεση για να μπορούμε να κάνουμε λόγο για τουρισμό όλους τους μήνες του έτους. Η χώρα μας, είναι ένα βήμα μπροστά από άλλες χώρες, αλλά η οικονομική ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης θα μας κάνει να επιτύχουμε τους στόχους μας μακροπρόθεσμα. 


Εν συντομία…

Ο Χάρης Θεοχάρης είναι κάτοχος διπλώματος MEng στην τεχνολογία λογισμικού (Software Engineering (Hon) – 1993) από το Imperial college of Science Technology and Medicine του Λονδίνου. Κατά την διάρκεια της καριέρας του διετέλεσε υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλων επιχειρήσεων αλλά δούλεψε και σε νεοσύστατες εταιρείες καινοτομίας (start-up).
Από το Νοέμβριο του 2011 ως το τέλος του 2012 διετέλεσε Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων όπου εισήγαγε νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των πολιτών μειώνοντας παράλληλα τη γραφειοκρατία. Τον Ιανουάριο του 2013 ανέλαβε Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων. Στις προτεραιότητές του ήταν η εδραίωση της διαφάνειας και του ελέγχου τόσο από τη Δημόσια Διοίκηση όσο και από τον πολίτη μέσω της δημιουργίας της ιστοσελίδας www.publicrevenue.gr. H θητεία του ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2014.
Στις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 εξελέγη Βουλευτής στη Β’ Αθηνών με το Ποτάμι συγκεντρώνοντας 18.185 σταυρούς και επανεξελέγη στις εκλογές του Σεπτεμβρίου. Διετέλεσε κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος ως τον Φεβρουάριο του 2016, οπότε και παραιτήθηκε από τη θέση. Τον Απρίλιο του 2016 ανεξαρτητοποιήθηκε και έγινε εκπρόσωπος των ανεξάρτητων βουλευτών στη Διάσκεψη των Προέδρων.
Στις 9 Ιουλίου 2019 ορίσθηκε Υπουργός Τουρισμού με την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αφού εξελέγη βουλευτής Νότιου Τομέα Αθηνών με τη ΝΔ στις εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 28 Νοεμβρίου 2020]