Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Δημοτικό Συμβούλιο: Με ευρεία πλειοψηφία η ΜΠΕ για τη νέα Astir Μαρίνα Βουλιαγμένης

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print
Χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό

Στην πρώτη δια ζώσης μεν, αλλά κεκλεισμένων των θυρών δε, συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης που έλαβε χώρα τη Δευτέρα 18 Μαΐου και με τους δημοτικούς συμβούλους να τηρούν ευλαβικά τις αποστάσεις και να έχουν λάβει μέτρα προστασίας, συζητήθηκε και παρουσιάστηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της Αστήρ Μαρίνας Βουλιαγμένης.
Την παρουσίαση του έργου έκανε εκ μέρους της μελετήτριας εταιρείας Marnet Engineering Consulting S.A., η κ. Βασιλική Τζανετάκου. Σύμφωνα με την παρουσίαση, πρόκειται για «ολοκληρωμένη ανάπτυξη που περιλαμβάνει μία κορυφαίας κλάσης μαρίνα σε συνέργεια με το παγκόσμιας εμβέλειας τουριστικό συγκρότημα -προορισμό του Αστέρα Βουλιαγμένης. Στόχος της οποίας είναι δημιουργία ενός μοναδικού πόλου τουρισμού και αναψυχής, αντάξιου ενός εξαιρετικής ομορφιάς παράκτιου μετώπου της Αθηναϊκής Ριβιέρας, της Βουλιαγμένης».
Η νέα Μαρίνα που θα παραμείνει στα υφιστάμενα όρια με έκταση του βραχίωνα κατά περίπου 27 μέτρα για την ασφαλέστερη πρόσδεση των σκαφών, θα έχει μειωμένη δυναμικότητα. Στην υφιστάμενη κατάσταση δύναται να εξυπηρετήσει 103 σκάφη μήκους έως 50 μέτρα ενώ με τη νέα διαρρύθμιση θα έχει δυναμικότητα 59 θέσεων σκαφών με μόλις 1 θέση να προορίζεται για μεγάλο σκάφος άνω των 70 μέτρων.

Προβλέψεις ΠΔ έγκρισης γενικού σχεδιασμού Μαρίνας Βουλιαγμένης

• Διατηρούνται ως έχουν τα θεσμοθετημένα όρια θαλάσσιας και χερσαίας ζώνης της μαρίνας.
• Διατηρούνται ως έχουν τα τμήματα της Ζώνης 1α προστασίας του τοπίου, της χλωρίδας και της πανίδας του από 01.03.2004 Π.Δ. των ακτών της Αττικής που εμπίπτουν εντός της χερσαίας ζώνης της μαρίνας (Τομείς 1α και 1β του ΠΔ).
• Διατηρείται ως έχει η φυτοκαλυμμένη περιοχή που εκτείνεται στο δυτικό τμήμα της χερσαίας ζώνης της μαρίνας (Τομέας 2 του ΠΔ).
• Η ανάπτυξη της μαρίνας περιορίζεται σε περιοχή υφιστάμενων και νέων τεχνητών επιχώσεων (Τομέας 3 του ΠΔ), όπου και σήμερα υφίσταται η αντίστοιχη δραστηριότητα.
• Η προβλεπόμενη δόμηση ανέρχεται σε 4.800τ.μ. (ήτοι σ.δ. 0,09 αντί του 0,20 που προβλέπεται από το Ν.2160/93).
• Οι επιτρεπόμενες χρήσεις περιλαμβάνουν διοίκηση και λειτουργία μαρίνας και τουρισμό-αναψυχή.
• Προβλέπεται η ανάπτυξη νέων αναγκαίων για τον εκσυγχρονισμό της μαρίνας λιμενικών έργων, έτσι ώστε αυτή να παρέχει άρτια εξυπηρέτηση σε super- και mega-yachts
• Διατηρούνται οι δύο υφιστάμενες οδικές προσβάσεις, έτσι ώστε να μην προκληθεί αλλοίωση του τοπίου.

Νέα Έργα

Στα πλαίσια των προβλέψεων και κατευθύνσεων του από 06.06.2019 Π.Δ., τα προτεινόμενα έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της μαρίνας περιλαμβάνουν:
-την ανακατασκευή και αναδιάταξη μέρους των υφιστάμενων λιμενικών έργων και την αναδιαμόρφωση της χερσαίας ζώνης
-την ανάπτυξη όλων των αναγκαίων κτιριακών υποδομών για την άρτια λειτουργία της και την παροχή κορυφαίου επιπέδου υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και χρήστες της
-τη διαμόρφωση ενός υψηλής αισθητικής περιβάλλοντος χώρου περιλαμβανομένου ενός λειτουργικού εσωτερικού οδικού δικτύου και επαρκών θέσεων στάθμευσης.

Άμεσα και Έμμεσα Οφέλη

• Δημιουργία μίας σύγχρονης υποδομής υψηλών προδιαγραφών για την εξυπηρέτηση του θαλάσσιου τουρισμού-μίας παγκόσμιας εμβέλειας μαρίνας-προορισμού.
• Αναβάθμιση της μαρίνας σε ένα έργο με άρτια οικολογική-περιβαλλοντική απόδοση και σε απόλυτη συμβατότητα με τις σύγχρονες διεθνείς προδιαγραφές για βιώσιμη ανάπτυξη.
• Διαμόρφωση ενός μοναδικής ποιότητας και αισθητικής παραλιακού περιβάλλοντος.

• Δημιουργία ενός κορυφαίου πόλου τουρισμού και αναψυχής, αντάξιου μίας ανυπέρβλητης ομορφιάς μητροπολιτικής ριβιέρας, όπως η Αθηναϊκή, ικανού να προσελκύσει επισκέπτες διεθνούς επιπέδου στην περιοχή της Βουλιαγμένης.
• Προσφορά ενός εξαιρετικού παραλιακού χώρου αναψυχής και περιπάτου στους κατοίκους της πόλης της Βουλιαγμένης.
• Προστασία και ανάδειξη του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος–περιορισμό των πιέσεων που αυτό υφίσταται σήμερα από τον θαλάσσιο τουρισμό.

Προστασία Περιβάλλοντος

• Αυστηρή περιβαλλοντική διαχείριση της μαρίνας με βάση τα διεθνώς εφαρμοζόμενα πρότυπα για φιλικές προς το περιβάλλον λιμενικές εγκαταστάσεις και λειτουργίες.
• Κατά την κατασκευή και τη λειτουργία του τουριστικού λιμένα, προβλέπεται συστηματική παρακολούθηση τήρησης των περιβαλλοντικών όρων που θα τεθούν με την Α.Ε.Π.Ο., μεταξύ αυτών και του προγράμματος παρακολούθησης (monitoring), από τον Υπεύθυνο Περιβάλλοντος.

Φάση σχεδιασμού & κατασκευής

• Εφαρμογή κατάλληλων μεθόδων στον σχεδιασμό των κτιρίων έτσι ώστε να επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ενέργειας (βιοκλιματικός σχεδιασμός, μονώσεις, ψυχρά υλικά, σκιάσεις, εξοπλισμός υψηλής απόδοσης, «έξυπνο» σύστημα ενεργειακής διαχείρισης στα μεγάλα κτίρια, δυνατότητα χρήσης φυσικού αέρα στα συστήματα κλιματισμού, λαμπτήρες εξοικονόμησης)
• Εκπόνηση φυτοτεχνικής μελέτης για τον εμπλουτισμό και την ανάδειξη των υφιστάμενων χώρων πρασίνου και την φύτευση νέων
• Μέριμνα για κατάλληλο σχεδιασμό σε ορισμένους «ευαίσθητους» τομείς, όπως π.χ. οι δεξαμενές καυσίμων, πετρελαιοειδών καταλοίπων και σεντινόνερων, οι οποίες θα είναι απολύτως στεγανές, με μέριμνα για την αποτροπή οιασδήποτε διαρροής υλικού (λεκάνη ασφαλείας, διπλά τοιχώματα)
• Λήψη όλων των μέτρων για τον περιορισμό στο ελάχιστο της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από την κατασκευή του έργου (οργάνωση εργοταξιακού χώρου, περιορισμός θορύβου–χρήση αντιθορυβικών πετασμάτων, οργάνωση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων, μεταφορά κύριου όγκου υλικών δια θαλάσσης, υλικά κατασκευής φιλικά προς το περιβάλλον απαλλαγμένα οργανικών διαλυτών και άλλων επιβλαβών ουσιών, χρήση ειδικών πλωτών φραγμάτων, αξιοποίηση των υλικών καθαίρεσης στην κατασκευή των έργων κλπ.)

Φάση λειτουργίας

• Αυστηρή τήρηση του εγκεκριμένου «Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης» (Contingency Plan) για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης της θάλασσας, συμβατού με το Τοπικό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης της Λιμενικής Αρχής κατ’ εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας (Ν.2252/1994-Φ.Ε.Κ.192/Α/18-11-94,Ν.3100-Φ.Ε.Κ.20/Α/29.01.03 και Π.Δ.11-Φ.Ε.Κ.6/Α/21.01.2002)–Διάθεση όλων των απαραίτητων τεχνικών μέσων και εξοπλισμού αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών ρύπανσης της θάλασσας από πετρελαιοειδή (πλωτά φράγματα, απορροφητικές-διασκορπίστηκες ουσίες κλπ.) που θα υποδειχθούν από την οικεία Λιμενική Αρχή.
• Αυστηρή εφαρμογή του εγκεκριμένου «Σχεδίου Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων» με κατάλληλες υποδομές για τη συλλογή και διάθεση όλων των ρευμάτων αποβλήτων των σκαφών (σεντινόνερα, πετρελαιοειδή κατάλοιπα, στερεά απόβλητα, λύματα)
• Αυστηρή απαγόρευση της απόρριψης αποβλήτων και λυμάτων από τα σκάφη στη θάλασσα, καθώς και της χρήσης των τουαλετών των σκαφών που δε διαθέτουν δεξαμενές κατακράτησης.

Πρόγραμμα παρακολούθησης (monitoring)

Εφαρμογή προγράμματος παρακολούθησης (monitoring):
• Κατάσταση θαλάσσιου περιβάλλοντος – Ποιότητα θαλάσσιου ύδατος – Κατάσταση βιοτικού περιβάλλοντος
• Μέγεθος πληθυσμού που χρησιμοποιεί τη μαρίνα
• Ποσότητες παραγόμενων αποβλήτων – ετήσια Έκθεση Παραγωγής Αποβλήτων
• Κατανάλωση ενέργειας και ύδατος
Ενημέρωση του Η.Π.Μ.σε ετήσια βάση σχετικά με τα αποτελέσματα του προγράμματος παρακολούθησης και την αποτελεσματικότητα από την εφαρμογή των μέτρων της Α.Ε.Π.Ο.
Ενημέρωση της Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Η κατασκευή και λειτουργία της μαρίνας είναι συμβατή ως προς τις κατευθύνσεις του Σχεδίου Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής Ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Αττικής και δεν επηρεάζει την ικανότητα των υδατικών συστημάτων της Αττικής να πετύχουν τους στόχους που θέτει η Οδηγία2000/60/ΕΚ για τα ύδατα.


Η θέση του Δημοτικού Συμβουλίου

Εισηγούμενος το πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης ο Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος τόνισε ότι «έχουμε μια λιμενική εγκατάσταση από τη δεκαετία του ’60 που έχει απωλέσει τα χαρακτηριστικά λειτουργικότητας που έπρεπε να έχει ενώ έχει σχεδιαστεί βάσει μια απαρχαιωμένης πλέον περιβαλλοντικής αντίληψης». Υποστήριξε θερμά την ανάγκη εκσυγχρονισμού των σημερινών εγκαταστάσεων, παροτρύνοντας συνάμα και τους δημοτικούς συμβούλους διοίκησης και αντιπολίτευσης να υπερψηφίσουν ως έχει την μελέτη χωρίς τροποποιήσεις. Μάλιστα ανέφερε ότι ο ίδιος έκρινε σκόπιμο να εισάγει στο δημοτικό συμβούλιο το θέμα προς συζήτηση καθώς εκτιμά ότι πρέπει να γνωρίζουν τι συμβαίνει στην πόλη και να έχουν ενεργό συμμετοχή όλοι. Επίσης τόνισε, ότι οι επενδυτές και οι μελετητές προσάρμοσαν την πρότασή τους στις ιδιαιτερότητες της περιοχής, περιορίζοντας σημαντικά τη δόμηση του χερσαίου κομματιού της μαρίνας από τον συντελεστή 0,2% που τους έδινε ο νόμος στο 0,09%. “Είναι μια μεγάλη και σύγχρονη επένδυση που θα δημιουργήσει την ομορφότερη μαρίνα της χώρας”, είπε χαρακτηριστικά.
Όταν ήρθε η ώρα της ψηφοφορίας το Δημοτικό Συμβούλιο με ευρεία πλειοψηφία ενέκρινε την ΜΠΕ.
Η παράταξη του Γρηγόρη Κωνσταντέλλου υπερψήφισε τη μελέτη με μόνο τον Παντελή Κασιδόκωστα να δηλώνει «παρών», η παράταξη του Δημήτρη Δαβάκη επίσης ψήφισε υπερ, όπως και ο Μανώλης Δασκαλάκης.
Κατά τάχθηκε ο Θάνος Ματόπουλος. Η Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών υποστήριξε ότι «η εγκατάσταση γιγαντώνεται εις βάρος του φυσικού περιβάλλοντος. Αυτή η γιγάντωση εξυπηρετεί τα κέρδη της επιχείρησης, δεν θα παραμείνει διαμάντι η περιοχή με τη μεγέθυνση του λιμενοβραχίωνα».
Ο Κώστας Πασακυριάκος καταψήφισε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, διατυπώνοντας συνοπτικά τη θέση του συνδυασμού της Λαϊκής Συσπείρωσης. Και δήλωσε πως, μιας και βρισκόμαστε στη φάση της διατύπωσης γνώμης, θα προχωρήσει σε ενημέρωση των συνδημοτών του για τους σχεδιασμούς του επιχειρηματικού ομίλου και τις θέσεις του συνδυασμού του. «Η θέση μας είναι πως θα υπάρξουν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις, στο φυσικό περιβάλλον, τα θαλάσσια οικοσυστήματα και κατά τη φάση κατασκευής αλλά και στη φάση της λειτουργίας», ανέφερε.
Η Μαρία Σίνα αποχώρησε πριν την ψηφοφορία.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 23 Μαΐου 2020]

Scroll to Top