Γλυφάδα: Για μια θέση… στο πάρκινγκ

Έρχεται ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο της Γλυφάδας. Σήμερα, αύριο… να δούμε πότε;

Το πρόβλημα της στάθμευσης είτε για λίγη ώρα είτε για περισσότερη στο εμπορικό κέντρο της κάτω Γλυφάδας παραμένει δύσκολος γρίφος και απαιτεί μεγάλη τύχη για κάθε οδηγό. Ο κύριος όγκος των αυτοκινήτων και της κίνησης εστιάζεται στις ημέρες και ώρες αιχμής όπου είναι ανοιχτά και σε πλήρη λειτουργία μαγαζιά, εταιρείες, καφετέριες και φαγάδικα. Αυτό κάνει και πιο έντονο το φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης κατά τις ίδιες ώρες. Αναλόγως και της εποχής η κυκλοφοριακή συμφόρηση μετατοπίζεται σε συγκεκριμένα σημεία με την παραλία και τους κεντρικούς δρόμους της πόλης να φαντάζουν δύσβατοι. Εξετάζοντας τα υφιστάμενα δεδομένα ο Δήμος Γλυφάδας φαίνεται πως έβαλε στα πλάνα του την ελεγχόμενη στάθμευση και μάλιστα αναμένεται να την εφαρμόσει στο κεντρικότερο σημείο της πόλης και συγκεκριμένα στις οδούς Άλσους – Ζέρβα, όπως προκύπτει από τη σχετική μελέτη (4/2020) της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου.
Ένα σημείο που τόσα χρόνια αδιαμόρφωτα χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων ενώ τις Πέμπτες φιλοξενεί και την λαϊκή αγορά κάνοντας ακόμη πιο έντονο το ζήτημα εξεύρεσης χώρων στάθμευσης στις παρακείμενες και όχι μόνο οδούς.

Μελετάται η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο της Γλυφάδας

Αεροφωτογραφία GOOGLE EARTH 2015

Όλα όσα ορίζει η Μελέτη – Τεχνική Έκθεση όπως ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο

Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής, ήρθε με εισήγηση και Τεχνική Έκθεση από τη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Γλυφάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι συζητήθηκε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής που έλαβε χώρα στις 28 Απριλίου 2020 και εισήχθη στα θέματα της ημερήσιας διάταξης της τακτικής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε στις 29 Απριλίου 2020. Και οι δύο συνεδριάσεις λόγω των συνθηκών που απαιτούν πρόληψη και περιορισμό της μετάδοσης του κορωνοϊού πραγματοποιήθηκαν με τηλεδιάσκεψη στην οποία συμμετείχαν αποκλειστικά τα μέλη της επιτροπής και του δημοτικού συμβουλίου, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι ψηφίστηκαν παρόλο που μερικοί δημοτικοί σύμβουλοι όπως ο Τάσος Ταστάνης εξέφρασαν τις αντιρρήσεις – αμφιβολίες τους για το θέμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Τεχνική Έκθεση (4/2020) από τη στιγμή που θα ισχύσει το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης οι θέσεις θα μειωθούν συνολικά κατά 10 από τις υφιστάμενες καθώς προβλέπονται μεν παραπάνω θέσεις ΑμεΑ όμως σε συνδυασμό με τις μόνιμες των κατοίκων «δεσμεύουν» θέσεις που σήμερα είναι διαθέσιμες όλο το 24ωρο. Ίσως η σκέψη της δημοτικής αρχής να είναι ότι η εναλλαγή των αυτοκινήτων σε συντομότερο χρόνο θα έχει ως αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση περισσότερων επισκεπτών στο κέντρο της πόλης. Έχει όμως εξεταστεί το δεδομένο ότι οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις των συγκεκριμένων οδών που εξυπηρετούντο από αυτό το χώρο στάθμευσης θα επιβαρύνουν με την παραμονή του οχήματος τους τις ίδιες ώρες εργασίας τους, παρακείμενες οδούς που παρουσιάζουν επίσης φόρτο οχημάτων; Επίσης έχει τεθεί υπόψιν ότι από αυτό το χώρο εξυπηρετούνται και όσοι επισκέπτονται το Δημαρχείο; Και πολλά ακόμη ερωτήματα που η Τεχνική Υπηρεσία και οι συναρμόδιες Υπηρεσίες λογικά θα έχουν εξετάσει.

Σε επικοινωνία που είχαμε με την αρμόδια Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Γλυφάδας κ. Δαφνούλα Χαρίση – Μπίλια (φωτό) τονίστηκε ότι «Το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε και ψήφισε σε πρώτη φάση τη μελέτη». Δηλαδή δεν είναι ακόμη σε στάδιο υλοποίησης και εφαρμογής αφού θα ακολουθήσουν κι άλλες σχετικές συζητήσεις και μελέτες πριν εφαρμοστεί. Επίσης μας επεσήμανε ότι θα υπάρξει ένα διάστημα πιλοτικής και διερευνητικής λειτουργίας πριν οριστικοποιηθεί. Το τέλος στάθμευσης που αναφέρεται στη μελέτη ότι θα καταβάλουν είναι απλώς μια πρόταση της υπηρεσίας και δύναται να διαφοροποιηθεί σύμφωνα με τις τελικές εκτιμήσεις. «Πιστεύουμε ότι με αυτό τον τρόπο θα διευκολυνθεί η αγορά και θα υπάρξει κίνηση στα μαγαζιά από την εναλλαγή των οχημάτων», είπε μεταξύ άλλων η Αντιδήμαρχος τονίζοντας ότι θα έπρεπε και οι εργαζόμενοι να βρουν έναν εναλλακτικό τρόπο προσέγγισης στην εργασία τους – εκτός του Ι.Χ. – προκειμένου να υπάρχει διαθέσιμος χώρος για τους «πελάτες».

Ας δούμε τι προτείνεται βάσει της Τεχνικής Έκθεσης:

Α. Ιστορικό

Ο χώρος που περικλείεται από τις οδούς ΑΛΣΟΥΣ, ΛΑΖΑΡΑΚΗ, ΝΑΠ. ΖΕΡΒΑ & ΚΥΠΡΟΥ έχει διαμορφωθεί κατάλληλα και λειτουργεί ως χώρος στάθμευσης εδώ και 15 χρόνια τουλάχιστον. Στην τεχνική έκθεση παρουσιάζονται φωτογραφίες από Google Earth των ετών 2001, 2002, 2004 και 2015 στις οποίες φαίνεται πως η χρήση της εν λόγω περιοχής σαν χώρος στάθμευσης υφίσταται πέραν των 15 ετών. Επίσης τη λειτουργία του χώρου αυτού ως χώρου στάθμευσης βεβαιώνει και με ειδικό έγγραφο η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Γλυφάδας. Στην παρούσα μελέτη προτείνονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τη στάθμευση των οχημάτων στις παραπάνω οδούς. Πιο συγκεκριμένα ορίζονται θέσεις αποκλειστικής στάθμευσης κατοίκων, θέσεις επισκεπτών και θέσεις ΑΜΕΑ.

Β. Πολεοδομικό καθεστώς

Η υπό μελέτη περιοχή περικλείεται από τις οδούς ΑΛΣΟΥΣ, ΛΑΖΑΡΑΚΗ, ΝΑΠ. ΖΕΡΒΑ & ΚΥΠΡΟΥ. Βορειοδυτικά της εν λόγω περιοχής βρίσκεται το οικοδομικό τετράγωνο 108Α και Νοτιοανατολικά βρίσκονται τα οικοδομικά τετράγωνα 42Ζ & 42Η. Πρόκειται για περιοχή η οποία είναι στο σύνολό της οδός αφού περικλείεται από ρυμοτομικές γραμμές. Συνεπώς όλες οι υπό μελέτη θέσεις στάθμευσης ιδρύονται σε οδό. Οι επικρατούσες χρήσεις γης στα πέριξ της προαναφερθείσας αλλά και της ευρύτερης περιοχής είναι αυτές του Υπερτοπικού Κέντρου Δήμου, του Κέντρου Δήμου, της Κατοικίας και Γενικής Κατοικίας σύμφωνα με την έγκριση του ΓΠΣ (ΦΕΚ 474/Δ/91) και την 1η τροποποίηση (ΦΕΚ 768/Δ/91) και τη 2η τροποποίηση (ΦΕΚ 1302/Δ/92) αυτού.

Γ. Λειτουργία του χώρου

Η περιοχή μελέτης αποτελείται από 99 θέσεις επί της οδού Άλσους, 91 θέσεις επί της οδού Ζέρβα και περί τις 180 υφιστάμενες θέσεις στην ήδη από πολλών ετών διαμόρφωση του χώρου μεταξύ των δύο οδών. Σήμερα όλες οι παραπάνω θέσεις λειτουργούν με ελεύθερη στάθμευση, ενώ κατά την διάρκεια της Λαϊκής (κάθε Πέμπτη και από 08:00-18:00) απαγορεύεται η στάθμευση. Στη νότια πλευρά της πρ οαναφερόμενης περιοχής λειτουργεί από ετών και βρίσκεται υπό αδειοδότηση πιάτσα ταξί.

Δ. Τεχνικά στοιχεία

Δ.1 Υφιστάμενη σήμανση και ρυθμίσεις στις οδούς Άλσους / Ζέρβα.
Η υφιστάμενη σήμανση και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην υπό μελέτη περιοχή φαίνονται στο σχέδιο Α-1 «Διάγραμμα υφιστάμενης σήμανσης και κυκλοφοριακών ρυθμίσεων».
Η προτεινόμενη σήμανση και οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην υπό μελέτη περιοχή φαίνονται στο σχέδιο Α-2 «Διάγραμμα θέσεων και προτεινόμενη σήμανσης ελεγχόμενης στάθμευσης».

Δ.2 Αρχές σχεδιασμού, διαστάσεις και στοιχεία θέσεων στάθμευσης
Για τον ακριβή προσδιορισμό των θέσεων στάθμευσης χρησιμοποιήθηκε κατάλληλο τοπογραφικό διάγραμμα του Δήμου.
Οι διαστάσεις των επιμέρους στοιχείων είναι:
• Παράλληλη στάθμευση παρά το κράσπεδο, διαστάσεις θέσης: 2,00μ * 5,00μ
• παράλληλα και κάθετα στον ενδιάμεσο χώρο της οδού, διαστάσεις θέσης:2,50μ * 5,00μ
• υπό γωνία 60ο θέση στάθμευσης, διαστάσεις θέσης: 2,50μ * 4,75μ
• διαστάσεις θέσεων AμΕΑ, κατ’ελάχιστον: 3,50μ * 5,00μ
Οι διαστάσεις των διαδρόμων μεταξύ των θέσεων στάθμευσης, αποστάσεις και τα λοιπά στοιχεία πληρούν τις εν ισχύ προδιαγραφές του ΚΟΚ, και εμφανίζονται στο σχέδιο Α.2.

Δ.3 Εξυπηρέτηση ΑΜΕΑ
Οι απαιτήσεις ειδικών διαστάσεων για τις θέσεις ΑΜΕΑ ήταν το βασικό κριτήριο για την χωροθέτησή τους στον χώρο μεταξύ της οδού Άλσους & Ζέρβα, καταλαμβάνοντας τις εγγύτερες θέσεις προς την εμπορική ζώνη της περιοχής.
Η σύνδεση των θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ γίνεται με ήδη διαμορφωμένες ράμπες ΑΜΕΑ, οι οποίες εμφανίζονται στο σχέδιο Α.2. Ενδεικτικά σημειώνεται πως στις οδούς Κύπρου – Λαζαράκη – Άλσους – Ναπ. Ζέρβα υπάρχουν ήδη 25 ειδικά διαμορφωμένες ράμπες ΑμΕΑ.

Δ.4 Προτεινόμενες ρυθμίσεις
Στην παρούσα μελέτη δεν προτείνονται αλλαγές στις υφιστάμενες φορές κυκλοφορίας των οδών, ούτε αλλαγές στις προτεραιότητες και στις διατομές των οδών.
Προτείνονται ρυθμίσεις οριοθέτησης θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ, επισκεπτών και κατοίκων, με σκοπό την βέλτιστη χρήση των διατιθέμενων θέσεων σε συνδυασμό με ορθό σχεδιασμό.
Ορίζονται συνολικά 359 θέσεις οχημάτων εκ των οποίων:
• 9 είναι θέσεις ΑμΕΑ
• 61 είναι θέσεις κατοίκων
• Οι υπόλοιπες θέσεις θα είναι επισκεπτών
Οι θέσεις μόνιμων κατοίκων χωροθετούνται στη δυτική πλευρά της οδού Άλσους και ανέρχονται σε 35, και στην ανατολική πλευρά της οδού Ναπ. Ζέρβα και ανέρχονται σε 26. Συνεπώς οι θέσεις στάθμευσης κατοίκων ανέρχονται συνολικά σε 61.
Για το σύνολο των θέσεων το υλικό οδοστρωσίας είναι άσφαλτος, και θα διαγραμμισθούν κατάλληλα, σύμφωνα με το σχέδιο Α.2.
Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται οι θέσεις κατοίκων και επισκεπτών ανά οδικό τμήμα. (ΠΙΝΑΚΑΣ 1)

Δ.4 Έλεγχος στάθμευσης
Για τις θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ, ισχύουν όσα ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για το ΔΕΛΤΙΟ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ «Α.Μ.Α», Π.Δ. 241/ ΦΕΚ 290/ 30.11.2005. Για τις θέσεις στάθμευσης επισκεπτών θα προσδιορισθεί ωράριο ισχύος με απόφαση του Δήμου Γλυφάδας.
Για τα παραπάνω προτείνεται: (ΠΙΝΑΚΑΣ 2)
Το τέλος στάθμευσης θα καθορισθεί με απόφαση του Δήμου Γλυφάδας. Προτείνεται να ισχύσει το 1€/ώρα.
Ο τρόπος είσπραξης των τελών στάθμευσης θα καθορισθεί επίσης με απόφαση του Δήμου, και μπορεί να γίνεται με χρήση ξυστής κάρτας, ή αυτόματου μηχανήματος είσπραξης, ή με άλλο ηλεκτρονικό τρόπο (χρήση κινητού). Μπορεί να επιλεγεί και συνδυασμός των παραπάνω.
Στις θέσεις στάθμευσης κατοίκων θα επιτρέπεται η στάθμευση μόνον σε οχήματα που είναι εφοδιασμένα με κάρτα κάτοικου. Οι προϋποθέσεις και οι λεπτομέρειες έκδοσης ετήσιας κάρτας κάτοικου θα προσδιορισθούν με απόφαση του Δήμου Γλυφάδας.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 16 Μαΐου 2020]

Ad