Oι συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις του καταναλωτή για ποιότητα, ασφάλεια, άνεση, ταχεία εξυπηρέτηση και χαμηλό κόστος, καθιστούν αναγκαία, από την πλευρά των επιχειρήσεων, την οργάνωση και αναδιοργάνωση διεργασιών τους, ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις και να διατηρήσουν ή να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα τους.
Ιδιαίτερα σε περιόδους παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης και αβεβαιότητας, μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αισθάνονται περισσότερο την ανάγκη για βελτίωση της αποτελεσματικότητας των λειτουργιών τους και της απόδοσης των εργαζομένων τους, κυρίως σε τομείς που θα μπορούσαν να τους αποφέρουν σημαντική εξοικονόμηση πόρων ή/και αύξηση των κερδών τους.
Η διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών/καταναλωτών και η συνεχής ικανοποίηση αυτών αποτελεί, αναμφισβήτητα, μια θεμελιώδη προϋπόθεση τόσο για την επιβίωση όσο και για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης.
Ωστόσο, η εμπιστοσύνη των πελατών/καταναλωτών δεν χαρίζεται αλλά κερδίζεται. Αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στη βελτίωση της ποιότητας και της ασφάλειας των προϊόντων και υπηρεσιών τους και παράλληλα να επιδιώξουν την μείωση του κόστους τους οργανώνοντας με αποτελεσματικότερο και αποδοτικότερο τρόπο τις διάφορες διεργασίες τους και ειδικότερα εκείνες που άμεσα ή έμμεσα μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα και το κόστος προϊόντων και υπηρεσιών.
Τα συστήματα διαχείρισης κατά ISO αποτελούν πολύ χρήσιμα εργαλεία, και τα αντίστοιχα διεθνή πρότυπα παρέχουν διεθνώς αναγνωρισμένες καλές πρακτικές για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των λειτουργιών μιας επιχείρησης και για τη διεύρυνση ή διατήρηση του πελατολογίου της.
Ανάλογα με τις ανάγκες της, η κάθε επιχείρηση μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε διάφορα πρότυπα εκείνο ή εκείνα, που θεωρεί ότι θα την βοηθήσουν περισσότερο να πετύχει τους στόχους της.
Υπάρχουν πολλά διεθνή πρότυπα. Στα πιο δημοφιλή περιλαμβάνονται τα πρότυπα:
• Για την ποιότητα,
• για την ασφάλεια τροφίμων,
• για την περιβαλλοντική διαχείριση,
• για την ασφάλεια πληροφοριών,
• για τη διαχείριση της ποιότητας ιατροτεχνολογικών προϊόντων,
• για την επαγγελματική υγεία και ασφάλεια,
• για την ενεργειακή διαχείριση κ.ο.κ.
Μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής ενός συστήματος διαχείρισης και της μετέπειτα πιστοποίησης της, μια επιχείρηση μπορεί (μεταξύ άλλων) να πετύχει τα εξής:
• Δημιουργία της αντίστοιχης στρατηγικής πολιτικής της επιχείρησης (που καθορίζεται από την ανώτατη διοίκηση), καθώς και καθορισμό σαφών στόχων για την υλοποίηση της πολιτικής,
• Βελτίωση της επαγγελματικής επάρκειας των εργαζομένων και άλλων που εργάζονται υπό τον έλεγχο της επιχείρησης,
• Αύξηση της ευαισθητοποίησης των εργαζομένων,
• Βελτίωση της εσωτερικής και εξωτερικής επικοινωνίας,
• Αναγνώριση και αντιμετώπιση απειλών και αξιοποίηση ευκαιριών,
• Καλύτερη και αμεσότερη διαχείριση μη συμμορφώσεων ή παραπόνων,
• Καλύτερο έλεγχο προμηθευτών και υπεργολάβων,
• Διαχείριση κρίσεων,
• Αύξηση της εμπιστοσύνης και ικανοποίησης των πελατών,
• Καλύτερο έλεγχο διεργασιών και αποτελεσμάτων από την ανώτατη διοίκηση, και διευκόλυνση αυτής στη λήψη κρίσιμων αποφάσεων.
Ένα σύστημα διαχείρισης κατά ISO, βοηθά καθοριστικά στη διαμόρφωση της κουλτούρας εργαζομένων και διοίκησης, που εστιάζει στην απόδοση και την αποτελεσματικότητα κυρίως μέσω καθορισμού σαφών στόχων, επικοινωνίας, ανασκόπησης, ελέγχου των αλλαγών και συνεχούς βελτίωσης.
Η πιστοποίηση μιας επιχείρησης για την ανάπτυξη και εφαρμογή συστημάτων διαχείρισης κατά ISO αποτελεί συχνά το διαβατήριο για την είσοδο της επιχείρησης σε νέες αγορές (π.χ. μέσω εξαγωγικής δραστηριότητας) και για την αύξηση των πελατών της.
Στην SUCCESSKeys.GR παρέχουμε εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες για την ανάπτυξη και εφαρμογή (σε επιχειρήσεις) συστημάτων διαχείρισης με βάση διεθνή πρότυπα του οργανισμού ISO. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας (https://www.successkeysgr.com/iso) και επικοινωνήστε μαζί μας.
Του Ιωάννη Ν. Γουσγούνη (Ιδρυτή & ιδιοκτήτη της SUCCESSKeysGR)
[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 6 Ιουλίου 2019]