Σε λίγες ημέρες συμπληρώνει δύο μήνες στο τιμόνι του ΟΑΣΑ, ο νέος Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας κ. Τάσος Ταστάνης και μιλάει για πρώτη φορά και αποκλειστικά στον «Π» για την υφιστάμενη κατάσταση του ΟΑΣΑ αλλά και για την επόμενη ημέρα του Οργανισμού, για τα λιθαράκια με τα οποία έχουν αρχίσει ήδη να χτίζουν μια διαφορετική εικόνα πιο φιλική στον επιβάτη, στον πολίτη.
«Μεγάλο στοίχημα» χαρακτηρίζει τη θέση ευθύνης που κατέχει και την οποία του εμπιστεύτηκε η κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ και ο Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Σπίρτζης.
«Για μένα – τονίζει – είναι ένα μεγάλο στοίχημα που πρέπει να το κερδίσουμε για να πούμε ότι έχουμε μια διαφορετική πρόταση για την κοινωνία, και τη ζωή. Μέχρι τώρα υπήρχε μια λογική απαξίωσης για όλα τα δημόσια αγαθά όπως είχε και όλος ο δημόσιος τομέας». Αυτή την εικόνα λοιπόν ο Πρόεδρος Δ.Σ. του ΟΑΣΑ κ. Ταστάνης με θέρμη υποστήριξε ότι θα συμβάλλει τα μέγιστα για να τη βελτιώσει.
Συνέντευξη στην Έφη Φιλιπποπούλου.
Ο Πρόεδρος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης μιλάει για πρώτη φορά και αποκλειστικά στον «Π»
«Στοίχημα μας να αναβαθμίσουμε και να καταξιώσουμε στην κοινωνία τις Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες»
Στα γραφεία του ΟΑΣΑ στην Αθήνα συναντήσαμε τον Πρόεδρο του ΟΑΣΑ κ. Τάσο Ταστάνη. Σε ένα στενό δρομάκι, στο ιστορικό κτήριο της οδού Μετσόβου, στον αριθμό 15, όπου έχει την έδρα του ο Οργανισμός Συγκοινωνιών Αθήνας. Συνεπής στο ραντεβού του και παρά το φόρτο εργασίας και τα διαδοχικά ραντεβού μπήκε στον προθάλαμο και μας υποδέχτηκε εγκάρδια ανοίγοντας τις πόρτες της αίθουσας όπου με ησυχία θα μπορούσαμε να κουβεντιάσουμε. Η συζήτηση δεν είχε τη μορφή μιας τυποποιημένης συνέντευξης με γραπτές ερωτήσεις και ύφος αυστηρό. Ακριβώς το αντίθετο θα λέγαμε. Δύο ποτήρια νερό τοποθετήθηκαν στο τραπέζι συσκέψεων και η φιλική συζήτηση ξεκίνησε…
Κύριε Ταστάνη, μέχρι σήμερα σας έχουμε δει ενεργό δημότη, με δράση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και σήμερα, δημοτικό σύμβουλο Γλυφάδας και επικεφαλής της παράταξης «Ανατροπή»… Πρώτη φορά σε αυτό το πόστο… το πόστο του Προέδρου του ΟΑΣΑ; «Ναι, πρώτη φορά σε αυτό το πόστο» είπε και συνέχισε… «Μέχρι τώρα είχα μια εμπειρία σε θέματα διοίκησης από την άλλη πλευρά. Την πλευρά του πολίτη που εισέπραττε όλη την παθογένεια σχετικά με την εικόνα που σηματοδοτούσε ο δημόσιος χαρακτήρας της ζωής μας. Πριν έρθω εδώ σαν Πρόεδρος του ΟΑΣΑ, όπως γνωρίζετε, ήμουν μέλος του ΔΣ της Ελληνικόν ΑΕ. Μια επίσης ανώνυμη εταιρεία βέβαια με άλλα χαρακτηριστικά και άλλες λογικές και άλλο αντικείμενο, τελείως διαφορετικό θα έλεγα. Σε αυτή την θέση (Πρόεδρος του ΟΑΣΑ) μπορώ να πω ότι βρέθηκα ,βάζοντας στον εαυτό μου ένα μεγάλο στοίχημα. Ένα μεγάλο στοίχημα, που έχει βάλει ασφαλώς και όλη η κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ: να μπορέσει να αποκαταστήσει την εικόνα των δημόσιων φορέων στους πολίτες και κυρίως αυτών των κοινωνικών στρωμάτων που βιώνουν σκληρότερα τα αποτελέσματα της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης. Κι αυτό γιατί είναι προφανές ότι όπως βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα η δημόσια υγεία και η δημόσια παιδεία έτσι συνέβη και με τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα υπήρχε μια λογική απαξίωσης σε όλους τους τομείς ,όπως είχε όλος ο δημόσιος χώρος και τα δημόσια αγαθά. Είναι πολύ μεγάλα τα προβλήματα που υπάρχουν και θα μπορούσα να μιλάω ώρες για αυτά τα θέματα, παρόλο που δεν έχουν συμπληρωθεί ακόμη δύο μήνες που βρίσκομαι στη διοίκηση του Οργανισμού», είπε ο κ. Ταστάνης.
«Βρήκαμε έναν Οργανισμό με πάρα πολλά προβλήματα»
Σε τι κατάσταση ήταν ο ΟΑΣΑ όταν αναλάβατε; «Βρήκαμε έναν οργανισμό χωρίς όραμα και στόχους. Χωρίς καμία στρατηγική πολιτική για τις Δημόσιες αστικές Συγκοινωνίες με προβλήματα που είχαν συσσωρευτεί όλα αυτά τα χρόνια και δεν υπήρχε καμία διάθεση να αντιμετωπιστούν. Θεωρώ ότι υπήρχε μια αντίληψη πως ό,τι είναι δημόσιο πρέπει απλά να το διαχειρίζονται και τίποτα άλλο. Δεν υπήρχε καμία λογική ανάπτυξης. Εμείς έχουμε μια διαφορετική λογική. Όπως ξέρετε, ο ΟΑΣΑ ως Όμιλος έχει μια συνολική ευθύνη για τη λειτουργία του ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ. Έχει όλη την ευθύνη της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα.
Ας εστιάσουμε στον ΟΣΥ. Εκεί είναι το δόρυ του προβλήματος. Το γεγονός ότι υπάρχει ένας απαρχαιωμένος στόλος. Συνέπεια αυτού; Τα λεωφορεία καθημερινά βγαίνουν σε ακινησία και δεν υπήρχε καμία μέχρι τώρα πολιτική για να αντικατασταθεί ο στόλος, για να μπορέσει να είναι πιο σύγχρονος και αποδοτικός. Ο πολίτης επιθυμεί δημόσιες, καθαρές, αποτελεσματικές συγκοινωνίες, και να βρίσκει τα δρομολόγια στην ώρα τους. Δεδομένης και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας πρέπει να αναλογιστούμε ότι ένας πάρα πολύ μεγάλος αριθμός πλέον συμπολιτών μας δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην χρήση του αυτοκινήτου και χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ. Η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση του επιβάτη δεν ήταν τέτοια που να μπορεί να νιώθει ασφαλής και ικανοποιημένος από την πολιτεία. Να νιώθει ο πολίτης ότι το εισιτήριό του πιάνει τόπο, ότι οι φόροι του πιάνουν τόπο. Εμείς ήρθαμε εδώ για να αποκαταστήσουμε αυτή την πραγματικότητα στον κόσμο. Ο πολίτης πρέπει να καταλάβει ότι αυτό το αγαθό είναι δικαίωμα του. Πως είναι δικαίωμά του να μετακινείται με ασφάλεια με υγιεινή και με δρομολόγια που θα φτάνουν στην ώρα τους. Όλα αυτά όμως δεν μπορούν να γίνουν αυτόματα. Δεν υπάρχει ένα μαγικό ραβδάκι που θα το κουνήσουμε εμείς ως ταχυδακτυλουργοί για να λύσουμε όλα τα προβλήματα που είναι συσσωρευμένα χρόνια».
«Οι εργαζόμενοι είναι συνεργάτες μας»
Σε αυτή την κοινή προσπάθεια ο κ. Ταστάνης τόνισε επανειλημμένα πως θεωρεί «τους εργαζόμενους του ΟΑΣΑ, συνεργάτες μας. Μέχρι τώρα ουσιαστικά δεν τους είχε δοθεί καθόλου χώρος. Χώρος να δημιουργήσουν. Οι εργαζόμενοι, ξέρετε, έχουν πάρα πολύ καλές προτάσεις και σκέψεις». Και επεσήμανε ότι «δεν είχε δοθεί καθόλου χώρος στο δημόσιο υπάλληλο να νιώσει ότι συνεισφέρει σε αυτή την προσπάθεια και κάπου με το δίκιο του λέει “όταν έχω ένα τέτοιο περιβάλλον, εντάξει θα κοιτάξω το ωράριο μου και θα φύγω”. Δεν είχε μέχρι τώρα αυτή την αίσθηση της κοινωνικής συνεισφοράς.
Σας ασκούνται πιέσεις από κεντρικό επίπεδο; «Όχι. Δεν υπάρχουν τέτοια ζητήματα » απάντησε αμέσως ο κ. Ταστάνης. «Εμείς εδώ έχουμε έρθει με μια εντολή της κοινωνίας : να μπορέσουμε να συμμορφώσουμε, να αναβαθμίσουμε τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.
Υπάρχει περισσότερο μια μεγάλη αμηχανία. Μέχρι τώρα σχεδιάζαμε επί χάρτου, χθες ήμασταν αντιπολίτευση ς, σήμερα καλούμαστε πλέον να μπούμε στα βαθιά και να ασκήσουμε διοίκηση με δεδομένο αυτό το στόχο: Το πώς οι δημόσιες συγκοινωνίες θα γίνουν πιο ανθρώπινες και πιο ουσιαστικές. Και πώς και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι που είναι όχι μόνο στον ΟΑΣΑ αλλά και στον ΟΣΥ και στη ΣΤΑΣΥ θα νιώσουν ότι κάτι έχει αλλάξει και ότι μπορούν και εκείνοι να είναι ένα κομματάκι σε όλη αυτή την αλυσίδα της ανατροπής αυτής της κατάστασης. Δηλαδή ο εργαζόμενος πρέπει να νιώσει υπεύθυνος. Υπεύθυνος σαν άνθρωπος. Να νιώσει ότι μπορεί με την ιδέα του, την πρότασή του, με την καινοτόμο του άποψη να συμβάλλει για το καλύτερο.
Μέχρι τώρα υπήρχε συγκεκριμένη λογική για το πως λειτουργεί το δημόσιο. Κριτήριο ήταν να αφήσουμε απέξω τους εργαζόμενους και να πάμε σε άλλες πολιτικές. Είτε αυτό αφορούσε στο σχεδιασμό, είτε αφορούσε τις προτάσεις και τις απόψεις που εξέφραζε η κάθε διοίκηση. Επικρατούσε μια λογική σύμφωνα με την οποία είναι προτιμότερο να κάνεις μια επιτροπή για να λύσεις ένα πρόβλημα στον Οργανισμό, η οποία επιτροπή μπορούσε να προχωρήσει και σε ένα διαγωνισμό για εξωτερικές συνεργασίες, από το να στηριχθείς στους ίδιους τους εργαζόμενους ώστε να παράξουν το έργο που τους αφορά. Είναι πολύ σημαντικό αυτό. Το πρώτο πράγμα που είπαμε στους εργαζόμενους είναι ότι είμαστε συνεργάτες, είμαστε μαζί, από την ίδια κοινωνική ομάδα μαζί σας και έτσι θα προχωρήσουμε . Ήρθαμε και είδαμε ανθρώπους που δεν είχαν καν χώρο να δουλέψουν. Ασφυκτιούσαν στα ωράρια τους, στις αγωνίες τους, στις ανασφάλειές τους. Και κάτι άλλο που υπήρχε και προσπαθούμε να το ανατρέψουμε είναι αυτός ο φόβος απέναντι στις πολιτικές αλλαγές. Με την έννοια ότι θα δημιουργούσαν και σε αυτούς κάποια εργασιακή ανασφάλεια. Συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Εμείς ήρθαμε εδώ, συνεργαστήκαμε από την πρώτη ημέρα με τους ίδιους εργαζόμενους, με τα ίδια διευθυντικά στελέχη, με τους ίδιους υπηρεσιακούς παράγοντες. Αρκεί να σας πω ότι ούτε εγώ ούτε ο διευθύνων σύμβουλος έχουμε πάρει κανέναν εξωτερικό σύμβουλο.
Δουλεύουμε με τις γραμματείς που είναι υπηρεσιακοί και μέχρι στιγμής τα πάμε καλά.. Δεν αλλάξαμε τίποτα. Τους καλέσαμε, καθίσαμε κάτω, προσπαθήσαμε να καταλάβουμε ποια είναι τα προβλήματά τους ζητήσαμε να μας καταθέσουν τις προτάσεις τους και μαζί προσπαθούμε να αλλάξουμε την κατάσταση και στον οργανισμό αλλά και γενικότερα την εικόνα των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.
«Τώρα γίνονται ενέργειες για νέο στόλο»
Με αφορμή τα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθημερινά ο ΟΑΣΑ με τα παροπλισμένα λεωφορεία που ζητούν επισκευή, ο κ. Ταστάνης διευκρίνισε ότι η ΟΣΥ είναι ο οργανισμός που έχει την ευθύνη λειτουργίας των Λεωφορείων και των Τρόλεϊ. Ο ΟΑΣΑ έχει την εταιρική ευθύνη και την εποπτεία της λειτουργίας των φορέων. «Μέχρι τώρα δεν είχε γίνει κίνηση για να ανανεωθεί ο στόλος. Τώρα ξεκινήσαμε την προσπάθεια, βλέποντας ότι κάθε μέρα που περνάει ένας αρκετά μεγάλος αριθμός οχημάτων παροπλίζεται, ενώ πλησιάζουμε σε ένα τέτοιο σημείο που να μην μπορούν να συντηρηθούν κι αυτά τα λεωφορεία που κυκλοφορούν. Κάνουν φυσικά μια τιτάνια προσπάθεια οι εργαζόμενοι να τα συντηρήσουν και τους αξίζουν συγχαρητήρια, αλλά δεν είναι αυτό που θα μας δώσει την λύση».
Τρία στοιχήματα άμεσα υλοποιήσιμα
Για τα τρία στοιχήματα της Διοίκησης του ΟΑΣΑ που θα αναβαθμίσουν άμεσα τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες έκανε λόγο ο Πρόεδρος κ. Ταστάνης.
• 21 Μαρτίου παραδίδεται στον ΟΑΣΑ η τηλεματική που πρακτικά σημαίνει ότι θα βλέπεις σε επίπεδο λεωφορείου πού βρίσκεται και πότε έρχεται το επόμενο λεωφορείο, ή σε μια εφαρμογή στο κινητό ή στον υπολογιστή. Τα λεωφορεία εξοπλίζονται με GPS και αντίστοιχα το αμαξοστάσιο του Ρέντη, ενώ στον ΟΑΣΑ θα βρίσκεται η καρδιά της τηλεματικής. Κάποιες στάσεις έχουν ήδη τοποθετηθεί και εφαρμόζεται πιλοτικά η εφαρμογή ενώ συνολικά θα κατασκευαστούν 1.000 «έξυπνες» στάσεις. Είναι μία λειτουργία που εφαρμόζεται ήδη στις Ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και στη Θεσσαλονίκη, ενώ έχει προχωρήσει και σε επαρχιακές πόλεις. Είναι μια λειτουργία τελευταίας γενιάς, που θα μειώσει την αναμονή του επιβάτη στη στάση, ενώ παράλληλα θα βελτιώσει το συγκοινωνιακό έργο.
• Το άλλο μεγάλο στοίχημα είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο (κάρτα) που θα τεθεί σε εφαρμογή στο τέλος του έτους. Ένα έργο που θα βάλει φραγμό στην εισιτηριοαποφυγή και στη λογική ότι κάποιος μπορεί να μπει χωρίς εισιτήριο στα ΜΜΜ.
• Επόμενο στοίχημα; Η ομιλοποίηση. Προβλέπεται και στο action plan του οργανισμού. Στο επόμενο διάστημα να έχουν κοινή έδρα ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, κοινό λογιστήριο, κοινές υπηρεσίες, κοινές προμήθειες, μια ομιλική λειτουργία οργανισμού για να υπάρξει οικονομία κλίμακας.
Το κοινωνικό και πολιτιστικό πρόσωπο του ΟΑΣΑ
«Δεν είναι λίγο όλοι οι άνεργοι της Αθήνας να κυκλοφορούν δωρεάν» είπε ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ κ. Ταστάνης τονίζοντας την πρωτοποριακή αυτή ενέργεια. «Έγινε μια μεγάλη σπέκουλα σχετικά με την τιμή του εισιτηρίου που πήγε στο 1,40 ευρώ.. Το 13% του ΦΠΑ, πήγε στο 23%, δηλαδή 20 λεπτά. Ωστόσο, κάποιοι σκόπιμα παραβλέπουν ότι έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης όλοι οι άνεργοι της Αθήνας – και όχι μόνο – χωρίς να πληρώνουν εισιτήριο. Ότι έχουν τη δυνατότητα πολίτες άνω των 65 ετών και κάτω των 18 ετών, δηλαδή όλοι οι ανήλικοι, όχι μόνο οι φοιτητές και οι μαθητές, να κυκλοφορούν με μειωμένο εισιτήριο (0,60 λεπτά). Παραβλέπουν επίσης πως ένας καθημερινός χρήστης, μετακινείται με κάρτα και πληρώνει 1 ευρώ (μηνιαία κάρτα 30 ευρώ). Άρα ποιο εισιτήριο αυξήθηκε;
Οφείλω επίσης να σας πω ότι γίνονται πολλά πράγματα και στην κατεύθυνση της προσφοράς που κάνει ο οργανισμός σε φορείς και σε συλλογικότητες.
Την περασμένη εβδομάδα πήραμε μια απόφαση στο διοικητικό συμβούλιο, μετά από αίτημα του ΣΕΓΑΣ, να παρέχουμε δωρεάν για πέντε ημέρες τη μετακίνηση των αλλοδαπών συμμετεχόντων στο μαραθώνιο που θα γίνει τις επόμενες ημέρες. Μπορεί αυτά να είναι μικρά βήματα, αλλά είναι ουσιαστικά από ένα φορέα που θέλει να βρίσκεται κοντά στην κοινωνία.
Παράλληλα ξεκινήσαμε μαζί με το Υπουργείο Εργασίας και την Αναπληρώτρια Υπουργό κα. Θεανώ Φωτίου να εφαρμόσουμε τη καινοτόμο πρωτοποριακή δράση που για πρώτη φορά συμβαίνει – ίσως υπάρχει σε μια δύο άλλες πόλεις τις Ευρώπης – το λεωφορείο για αστέγους. Θα έχει ντουζιέρες, θα περνάει από προδιαγεγραμμένα σημεία περιοχών της Αθήνας και του Πειραιά προσφέροντας δωρεάν υπηρεσίες καθαριότητας και υγιεινής στους αστέγους.
Έχουμε επίσης ξεκινήσει μια προσπάθεια για να δρομολογήσουμε στην Αθήνα δυο λεωφορεία υγείας. Σε συνεργασία με τους γιατρούς του κόσμου αλλά και με τον Δημόκριτο που θα μας δώσει τον ιατρικό εξοπλισμό. Αυτά τα λεωφορεία θα πηγαίνουν σε σημεία όπου υπάρχουν ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και θα παρέχεται πρωτοβάθμια ιατρική φροντίδα.
Ο ΟΑΣΑ έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια πολιτιστικής και κοινωνικής αναβάθμισης. Θέλουμε να προάγουμε τον πολιτισμό, να αλλάξουμε το χρόνο μετακίνησης των επιβατών. Να μην είναι μίζερος και στεγνός. Έτσι ξεκινάμε πολιτιστικές δράσεις στους σταθμούς του μετρό με συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και άλλα δρώμενα.
Τη Δευτέρα, 29 Φεβρουαρίου, εγκαινιάζουμε την έκθεση με τον τίτλο «ΔΕΝ ΛΗΣΜΟΝΩ… Μία Εικόνα Χίλιες Λέξεις», η οποία θέλει να καταδείξει σε όλους μας μέσα από την αναδρομή στο χρόνο, τί συνέβη κατά τη μαύρη περίοδο της γερμανικής κατοχής στη χώρα μας. Θέλει να αναδείξει την πείνα, τις μαζικές δολοφονικές εκτελέσεις, τις καταστροφές και τα δεινά τα οποία πέρασε ο Ελληνικός λαός. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 3 Μαρτίου 2016. Το φωτογραφικό υλικό της, θα εκτεθεί στο Ζάππειο Μέγαρο και σε εννέα σταθμούς του Μετρό της Αθήνας (Ελληνικό, Άγιος Δημήτριος, Σύνταγμα, Μοναστηράκι, Εθνική Άμυνα, Αγία Παρασκευή, Άγιος Αντώνιος, Περιστέρι, Αιγάλεω), με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τα εγκαίνια θα τελέσει ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Χρήστος Σπίρτζης.
Selfie και ΟΑΣΑ. Ξεκινάμε ένα διαγωνισμό από αυτοδημιούργητους φωτογράφους. Οι επιβάτες των ΜΜΜ θα συμμετέχουν με υλικό παρμένο από το έργο που προσφέρουν τα ΜΜΜ. Επίσης θα προκηρύξουμε έναν διαγωνισμό διηγήματος με ίδια θέματα.
«Η δημοτική συγκοινωνία να επικουρεί τα ΜΜΜ και να μην λειτουργεί ανταγωνιστικά»
«Πρέπει να αλλάξουμε την κουλτούρα μας και τη λογική μας. Το λεωφορείο πρέπει να πηγαίνει μέχρι τους σταθμούς του μετρό και αυτή είναι η κατεύθυνση ώστε να υπάρχει προοπτική να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης στις μετακινήσεις του» τονίζει ο Πρόεδρος κ. Ταστάνης. «Οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες πέραν του ορθολογισμού των δρομολογίων που υπάρχει στο χάρτη, οφείλουν να κατευθύνουν τους επιβάτες στους σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς, δηλαδή τραμ, μετρό, για να μην επιβαρύνεται η κυκλοφοριακή κίνηση στην Αθήνα. Αν πχ από τα Νότια Προάστια έχεις μια καλή λειτουργία της δημόσιας συγκοινωνίας σε συνέργια με τις δημοτικές αρχές και τον κόσμο θα οδηγείς τους επιβάτες στους σταθμούς του μετρό και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα που θέλουμε να κερδίσουμε. Εξαρτάται βέβαια και από τα ωράρια κίνησης ενός λεωφορείου. Πρέπει επίσης και οι γραμμές κορμού να αναβαθμιστούν ώστε να έχουν μεγαλύτερη ανταπόκριση. Αν ανταποκριθούμε όλοι σ’ αυτή τη λογική σίγουρα θα έχουμε θετικά αποτελέσματα».
Όσον αφορά τη δημοτική συγκοινωνία, η γνώμη μου είναι πως πρέπει να μην είναι ανταγωνιστική, αλλά να συνεπικουρεί και να εντάσσεται στο γενικότερο σχεδιασμό του ΟΑΣΑ που έχει την ευθύνη και εποπτεία των αστικών συγκοινωνιών σε ολόκληρη την Αττική. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές που έχουν δημοτική συγκοινωνία και με εκείνους τους δήμους που δεν έχουν, πρέπει να ξεκινήσει μια συζήτηση για το τι μπορούμε να κάνουμε για να εξυπηρετηθεί καλύτερα το επιβατικό κοινό. Μέχρι τώρα οι δημοτικές συγκοινωνίες κινούνταν σε ένα καθεστώς «παλιό», μη επαγγελματικό. Σε ένα καθεστώς που και οι δημοτικές αρχές όντως ερχόντουσαν να καλύψουν κάποια κενά σε σχέση με τη μετακίνηση των επιβατών, αλλά εντελώς ξεκομμένα. Και εμείς σαν ΟΑΣΑ δεχόμαστε και πιέσεις και αιτήματα από δημοτικές αρχές. Σε αυτή την κατεύθυνση ο Δήμος θέλει να εξυπηρετήσει τους δημότες του, να τους δώσει καλύτερη παροχή υπηρεσιών, αλλά πιστεύω ότι τουλάχιστον από εδώ και πέρα πρέπει αυτό να γίνεται μαζί με τον ΟΑΣΑ. Άλλωστε η πολιτική και της καινούργιας διοίκησης και των εργαζομένων κινείται προς αυτή την κατεύθυνση».
«Το καινούργιο δημιουργεί ανασφάλειες»
Κατανόηση έδειξε ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ κ. Ταστάνης στην αίσθηση ανασφάλειας που πολλές φορές επικρατεί στους εργαζόμενους για το καινούργιο και το πρωτοποριακό…. «Υπάρχει πράγματι κάποια αίσθηση ότι αν αρχίσει π.χ. και αναπτύσσεται η δημοτική συγκοινωνία πιθανόν να υπάρξουν περικοπές των θέσεων εργασίας. Αυτό είναι μια λάθος εκτίμηση. Είναι καθαρά θέμα σχεδιασμού» είπε. «Εμείς και ως Διοίκηση αλλά και γενικότερα ως πολιτικός χώρος, υπερασπιζόμαστε τις εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων και θα τις αναβαθμίσουμε. Θα τις κάνουμε πιο αποτελεσματικές και θα υπερασπιστούμε με νύχια και με δόντια το ιερό δικαίωμα στην δουλειά τους».
«Νέες προσλήψεις για να μη συρρικνωθεί ο Οργανισμός»
Συνεχίζοντας τη συζήτηση για τις εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων ο κ. Ταστάνης τόνισε για ακόμη μια φορά ότι «Είναι όλοι πολύτιμοι και μάλιστα είμαστε σε μια κατεύθυνση να αγωνιστούμε για να προσλάβουμε και να σπάσουμε αυτό το νομικό καθεστώς που υπάρχει σε σχέση με την ενίσχυση του ανθρώπινου προσωπικού του οργανισμού που τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μονάχα να συρρικνώνεται. Με τις αποχωρήσεις, με τις συνταξιοδοτήσεις με τις μετακινήσεις… Τα παλεύουμε. Δεν έχουμε σταυρώσει τα χέρια ούτε έχουμε πει ότι δε θα παλέψουμε. Γι’ αυτό είπαμε ότι είναι και για εμάς ένα καινούργιο μετερίζι. Το θέμα είναι και το τι θέλεις να κάνεις. Αν τα πράγματα μείνουν έτσι θα βαλτώνουν και κάποια στιγμή θα οδηγηθούμε σε αδιέξοδο. Σε ένα αποτέλεσμα που δε θα μας επιτρέπει να μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Είναι κι αυτό ένα από τα θέματα που έχουμε μπροστά μας.
Από την πλευρά, τόσο του ΟΑΣΑ και των άλλων διοικήσεων του Ομίλου, όσο και από την πλευρά του Υπουργείου υπάρχει μια συναντίληψη. Πιστεύουμε ότι έχουμε ζητήματα και παθογένειες που μας ταλανίζουν τόσα χρόνια και που θέλουμε να τα αλλάξουμε με ένα μοναδικό κριτήριο. Το κριτήριο αυτό είναι η κοινωνία, η ανάγκη για καλύτερες υπηρεσίες που έχει ο επιβάτης, ο… καθημερινός επιβάτης. Δεν είναι ούτε το να εξυπηρετήσουμε πελατειακές λογικές ούτε τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα».
ΟΑΣΑ και… Δήμος Γλυφάδας
Η πίεση του χρόνου που έχει ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ ερχόμενος καθημερινά αντιμέτωπος με χίλια δύο προβλήματα και ζητήματα αλλά και η συνεπής παρουσία του κ. Ταστάνη στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου της Γλυφάδας πήγε τη συζήτηση ασφαλώς και στη μακροχρόνια πορεία του στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. «Η θέση που μου ανέθεσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ο υπουργός ΥΠΟΔΟΜΙ κ. Σπίρτζης για μένα είναι μια μεγάλη τιμή, όσον αφορά την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν, αλλά και μια πρόκληση. Σαν ενεργός πολίτης και αυτοδιοικητικός αλλά και σαν αρχιτέκτονας θεωρώ ότι μπορείς να βρεις ένα τρόπο, ένα modus Vivendi όλα αυτά να τα συνδυάσεις. Δε σημαίνει ότι πρέπει να ξεκόψεις από έναν τρόπο ζωής, από μια πολιτική παρέμβαση και από μια διαρκή παρουσία μέσα στην πόλη, στα κοινά, να αποστασιοποιηθείς από τις αγωνίες των συμπολιτών σου και από όλα τα μικρά και μεγάλα ζητήματα που τους απασχολούν. Εμείς ήμαστε αντιπολίτευση και ο κύκλος της δικιάς μας εμπλοκής και ασχολίας με τα θέματα της Τ.Α. όσον αφορά την παρουσία μου στο δημοτικό συμβούλιο θεωρώ ότι ήταν και παραμένει επαρκέστατη. Δεν απουσιάζω, συμμετέχω σε όλα τα δημοτικά συμβούλια, ενημερώνομαι, και μπορώ να πω ότι τελικά αν θες να προσφέρεις μπορείς να το κάνεις. Η ημέρα μου βέβαια ξεκινάει πολύ νωρίτερα από πριν και ολοκληρώνεται πολύ πιο αργά το βράδυ. Με βλέπουν λιγότερο οι φίλοι και η οικογένεια μου. Όμως έχω άμεση επικοινωνία με όλους απαντώντας προσωπικά στο τηλέφωνο. Αυτή η καινούργια θέση εδώ, στη Διοίκηση του ΟΑΣΑ, ομολογώ πως με ώθησε να έχω μια πολύπλευρη δραστηριότητα και να αποκτήσω μεγαλύτερο κέφι και διάθεση προσφοράς. Όλα αυτά ασφαλώς θα κριθούν εκ του αποτελέσματος».
Η συζήτηση με τον νέο Πρόεδρο του ΟΑΣΑ διήρκησε περίπου μια ώρα. Προσπαθήσαμε παρά τον περιορισμό των λέξεων να μεταφέρουμε το κλίμα της φιλικής μας συζήτησης, τις αγωνίες και τους στόχους του. Ο κ. Ταστάνης ακολουθώντας την ίδια με πριν τακτική, εν αντιθέσει με όσα είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε, συνεχίζει να χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ για τις καθημερινές μετακινήσεις του και δράττεται της ευκαιρίας να έρχεται σε επαφή καθημερινά με τους πολίτες, να αφουγκράζεται τις ανησυχίες τους. Ξεκινώντας από την αποβάθρα του μετρό και φτάνοντας στα γραφεία του ΟΑΣΑ προσθέτει στη λίστα των προς επίλυση ζητημάτων τα μικρά καθημερινά θέματα που οι συνεπιβάτες του θέτουν, χωρίς να γνωρίζουν ποιος είναι και ποια θέση κατέχει. «Αν κλειστείς σε ένα κλουβί δεν μπορείς να είσαι αποτελεσματικός Είμαι στη θέση του επιβάτη, ακούω και βάζω στόχο αυτά που λέει ο επιβάτης να βελτιωθούν, ώστε οι δημόσιες συγκοινωνίες σύντομα να γίνουν ανθρώπινες, φιλικές και αποτελεσματικές».
[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 27 Φεβρουαρίου 2016]